توصیه کیهان به حماس: با حوصله موشک‌پراکنی کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بیش از ۹۰ کشته در مرگبارترین روز غزه

حدود دو هفته بعد از حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه، روز یکشنبه در مرگبارترین روز این حملات حدود ۹۰ نفر کشته شدند تا تعداد فلسطینیان کشته شده در ۱۳ روز گذشته به بیش از ۴۰۰ نفر برسد. بیشتر روزنامه‌های تهران با محکوم کردن این حملات به همدردی با فلسطینیان پرداخته‌اند، اما روزنامه کیهان، حماس و جهاد اسلامی را برنده بازی غزه دانسته و از آنها خواسته است با حوصله به موشک پراکنی ادامه دهند.

از شامگاه شنبه، ۱۹ ژوئیه، ارتش اسرائیل در یکی شدیدترین حملات خود در ۱۳ روز گذشته، با حمله به منطقه شجاعیه در شرق غزه این منطقه را مورد بمباران بی‌وقفه قرار داده است. در پی این حملات بیش از شصت نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

روزنامه‌های صبح تهران در مطالب مختلف در صفحه اصلی و صفحات میانی سعی کرده‌اند با انعکاس اخبار ابعاد مختلف حملات اسرائیل به غزه را پوشش دهند.

اعتماد در شماره روز یکشنبه خود در گزارش‌هایی به استفاده اسرائیل از گاز سفید در حملات اخیر،‌ حمایت اوباما از نتانیاهو و تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خصوص بحران کشورهای خاورمیانه و به ویژه حملات به غزه پرداخته است.

روزنامه آفتاب هم در صفحه اول خود تیتر خبر “مقاومت فلسطینی‌ها” در مقابل حملات زمینی اسرائیل را منتشر و در صفحات میانی با پوشش اخبار مربوط به این حملات مظلومیت ساکنان غزه را برجسته کرده است.

 شرق اما در صفحه اول شماره یکشنبه خود به موضوع غزه نپرداخته ودر صفحات داخلی از “ادامه جنگ بدون آتش بس” غزه خبر داده و روز شنبه را با ۶۵ کشته خونبارترین روز برای فلسطینان خواند است.

دیگر روزنامه‌ها مانند آرمان هم در حد اخبار کوتاه، به پوشش خبر گفتگوی تلفنی روحانی با پوتین پیرامون رویدادهای غزه پرداخته‌اند.

موضوع حملات اسرائیل به نوار غزه در روزنامه‌های ایران اما تنها در روزنامه جمهوری اسلامی در حد تیتر اول پوشش گرفت. این روزنامه با انتخاب عنوان “خونین‌ترین روز غزه”،‌ “قتل عام مردم بی‌دفاع این منطقه در پی حملات زمینی ارتش اسرائیل” را منعکس کرده است.

 

“حماس پذیرای خسارات انسانی باشد”

روزنامه فرهیختگان اما با انتشار مطلبی به قلم جاوید قربان اوغلی به بررسی ابعاد مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی و قدرتهای جهانی بر سر مساله هسته‌ای پرداخته و در ضمن آن از پیشنهاد سال گذشته ویلیام برنز یاد کرده که خواســتار ایجاد کانالی مستقیم و بی واسطه گفتوگو با تهران شده بود. بر اساس این مقاله برنز از دولتمردان کاخ سفید خواسته بود برای به ثمر رسیدن مذاکرات،طرح‌های بسیارعمیق وسخاوتمندانه را روی میز قرار داده وقدرت عمل را از اسرائیل در پرونده هسته‌ای ایران بگیرند.نویسنده روزنامه فرهیختگان سپس حملات اخیر اسرائیل را نتیجه سلب ابتکار عمل در گفتگوی هسته ای از اسرائیل ارزیابی کرده است.

در میان روزنامه‌های تهران شاید تنها روزنامه کیهان به دفاع از حماس پرداخته و در سرمقاله خود نوشته که در پرونده غزه هیچ طرف خارجی نمی‌تواند به طور جدی و قاطع نقش‌آفرینی کند، نه دولت مصر به دلیل آنکه از اعتماد طرف فلسطینی برخوردار نیست و نه طرف‌های دیگر عربی و نه طرف‌های منطقه‌ای غیرعرب و نه طرف‌های غربی بنابراین در چنین فضایی همه چشم‌ها به میزان مقاومت غزه و بخصوص سازمان‌های شبه نظامی آن دوخته شده است.

سعد الله زارعی، سرمقاله نویس کیهان در ادامه ازحماس و جهاد اسلامی خواسته “با حوصله به موشک‌پرانی‌های خود ادامه دهند و این میزان از خسارات و تلفات انسانی را که بنا به ملاحظاتی از جنگ‌های قبلی بسیار کمتر است، پذیرا باشند.”

بدین ترتیب روزنامه کیهان، ارگان مطبوعاتی تحت مدیریت نماینده آیت الله خامنه‌ای به صورت رسمی خواهان موشک پراکنی‌های حماس به غزه شده و با اتکا به پایین بودن خسارات این جنگ نسبت به دوره‌های پیشین، از گروه‌های درگیر فلسطینی خواسته به میزان خسارات و تلفات انسانی توجهی نشان ندهند.

 

“اگر تهرانی‌مقدم‌ها نبودند امروز موشکی از غزه شلیک نمی‌شد”

رسانه‌های آنلاین جمهوری اسلامی البته با سرعت بیشتری به انتشار اخبار غزه پرداخته و حملات اسرائیل به آنجا را محکوم کرده‌اند.

در این میان شماری از خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری دولت، به انعکاس سخنان محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام پرداخته و به نقل از این فرمانده سپاه نوشته: “تنها بهانه رژیم صهیونیستی پیدا کردن محل شلیک موشک های مقاومت است.”

بر اساس این گزارش محسن رضایی طی سخنانی در بنیاد فرهنگی صبح قریب گفته است: “امروز حق در مقابل باطل در کارزاری وارد شده که در مقابل افکار عمومی دنیا قرار گرفته، ما نیز در جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنیم که در جبهه حق به پرچمداری امام حسین (ع) و حضرت علی (ع) هستیم.”

رضایی ضمن اشاره به نقش و جایگاه حسن تهرانی مقدم “در سربلندی ایران و جبهه مقاومت” گفته: “اگر تهرانی مقدم‌ها نبودند امروز موشکی از غزه شلیک نمی‌شد؛ هیچ فریادی از لبنان برنمی خاست و امروز مقاومت معنایی نداشت و حق کشته شده بود.”

حسن تهرانی مقدم از فرماندهان کشته شده سپاه پاسداران در دوران جنگ است. او بر اساس برخی منابع در بنیان‌گذاری مجموعه‌های ادوات، توپخانه و موشکی سپاه نقش کلیدی و اساسی داشته است.

برخی دیگر از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آنلاین نیز به پوشش اظهارات رسمی مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط با غزه و همچنین راه پیمایی روز قدس و آوارگی مردم در نوار غزه پرداخته‌اند.

در همین راستا خبرگزاری فارس به نقل از هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای تشخیص مصلحت نظام نوشته است: ‌”باید در روز قدس موج تنفر از صهیونیست‌ها علاوه بر کشورهای اسلامی همه ملت‌های آزاده دنیا را فرا گیرد.”

خبرگزاری ایسنا نیز بیانیه جمعی از “روشنفکران” ایرانی در محکومیت حملات اسرائیل به غزه را منتشر کرده است که امضا کنندگان آن از افکار عمومی جهان خواسته اند “انزجار خود را از این سلاخی‌های عریان ابراز کنند و به مردم فلسطین برای کسب آزادی و حفظ خانه و کاشانه و دفاع از وقار انسانی خود یاری رسانند.”