اعزام نیرو به سوریه از ایران

یونگه ولت
یونگه ولت

» گزارش یونگه ولت از مبارزه با داعش

ایران در راستای حمایت از نیروهای سوریه، اخیراً چندین هزار نفر را برای پیوستن به جرگه شبه نظامیان اعزام کرد. این افراد درواقع یگان‌هایی را تشکیل می دهند که علیه برخی گروه های مسلح که از مارس ۲۰۱۵ از ترکیه، عربستان سعودی و قطر دستور می گیرند، مبارزه می کنند. جنگ سوریه عملاً به یک جنگ آشکار منطقه ای و حتی جهانی تبدیل شده است.

رسانه های غربی خاطرنشان ساخته اند که در حدود ۱۵ هزار پیکارجو به سوریه آمده اند تا در کنار ارتش این کشور و حزب الله علیه جبهه نصرت و داعش مبارزه کنند.

گزارشی در روزنامه لبنانی “السفیر” منتشر شده که در آن آمده است: “شبه نظامیان جدید، پیکارجویانی هستند که از ایران، عراق، افغانستان، و لبنان آمده اند. در حدود ۷۰۰۰ نفر در حومه دمشق مستقر شده اند.” هدف یگان های تحت فرماندهی ایران این است که جبهه نصرت را به عقب برانند و کنترل استان ادلب را به دست آورند. در برخی مناطق حومه دمشق که محل استقرار “جبهه اسلامی”، از گروه های مورد حمایت عربستان سعودی است، نیز درگیری‌هایی با شبه نظامیان ایرانی گزارش شده.

السفیر می‌نویسد که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز در این منطقه حضور دارد تا خود تدارکات لازم را برای انجام این عملیات نظامی ببیند. خبرگزاری ایرنا به نقل از سردار سلیمانی می نویسد: “طی چند روز آینده جهانیان از آنچه ما و ارتش سوریه انجام خواهیم داد شگفت زده خواهند شد.”

حضور گسترده ایران در سوریه ظاهراً به دلیل سفر وزیر دفاع سوریه به تهران در اوایل ماه آوریل بوده. تاکنون تهران از ارتش سوریه، به ویژه در حوزه آموزش و تأمین مشاوران نظامی، حمایت کرده. ماه هاست که گروه های کوچکی از شبه‌نظامیان ایرانی در کنار حزب الله مشغول نبرد هستند.

دمشق بارها ایالات متحده را به پشتیبانی از یگان‌های مهاجم از طرف عراق و اردن، که اقدامی خلاف قوانین بین المللی محسوب می شود، متهم کرده. دولت سوریه همچنین اذعان داشته که “حملات ضد داعش نیروهای ائتلاف” در سوریه کاملاً بیهوده بوده. تونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به انتقاداتی که دراین خصوص در پاریس مطرح شد گفت که تاکنون ۱۰ هزار تن از نیروهای داعش در حملاتی که طی ۹ ماه اخیر انجام شده جان خود را ازدست داده اند. سابق بر آن پنتاگون اعلام کرده بود که آماردهی در این زمینه اقدامی است که با اهداف نظامی آمریکا “سنخیت”ی ندارد.

درعین حال، ایالات متحده نیز دولت سوریه را متهم به آن کرده که امکان پیشروی داعش به اطراف حلب و سقوط شهر استراتژیک اعزاز در نزدیکی مرز ترکیه را فراهم کرده. درهمین راستا، گویا قرار بر آن شده که نیروهای امنیتی آمریکا، در قالب “نیروهای مخالف”، اسناد رسمی را از سفارت این کشور در دمشق، که به طور رسمی بسته شده، به حلب و سپس به واشنگتن منتقل کنند. این عملیات روز سه شنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا مورد تأیید قرار گرفت. با این حال، هنوز مشکل است که بتوان تأیید صحت این خبر را به شکلی مستقل به دست آورد.

شهر مرزی اعزاز یک نقطه حیاتی برای جبهه نصرت و دیگر گروه های مبارز در منطقه حلب محسوب می شود، چرا که تأمین تسلیحات، مهمات، نیرو و آذوقه از سوی ترکیه و همچنین انتقال مجروحان به ترکیه را به مراتب آسان تر می‌کند.

جبهه نصرت و داعش از القاعده عراق ریشه گرفته اند که خود نیز پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ متولد شد. وارد کردن نام این دو سازمان در لیست سازمان های تروریستی تاکنون به شکلی تناقض آمیز انجام شده. آنها در کوه های قلمون میان سوریه و لبنان و همچنین در بلندی‌های جولان درحال همکاری هستند، ولی برعکس بارها در شهر حلب نبردهای سنگین و خشونت باری را انجام داده اند.

منبع: یونگه ولت، ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵