اگر انقلاب در خطر باشد، خواهم آمد

نویسنده
مریم کاشانی

» اعلام آمادگی برای انتخابات خبرگان

هاشمی‌رفسنجانی در گفتگوی مفصلی با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که اگر لازم بداند در انتخابات آینده مجلس خبرگان شرکت خواهد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که درباره انتخابات آینده چه خواهد کرد، گفته: “در اسفند ماه دو انتخابات برای دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان داریم که هر دو برای کشور مهم هستند؛ از اول انقلاب این‌گونه بودم که هر جا احساس کنم وظیفه من است که وارد شوم، می‌آیم. اگر احساس کنم، نباید وارد شوم، براساس تشخیص خودم نمی‌آیم. البته با افراد مورد اعتمادم مشورت می‌کنم و به نتیجه که رسیدم، عمل می‌کنم.”

رفسنجانی با اشاره به اینکه در انتخابات مجلس به دلیل شرط سنی امکان شرکت ندارد، درباره مجلس خبرگان اضافه کرده: “اگر به اینجا برسم که باید باشم، می‌آیم. البته مجلس خبرگان بسیار مهم است. تصمیمات خبرگان طولانی مدت است. جان من هم با انقلاب آمیخته شده و هر جا که ببینم از آن ناحیه خطری متوجه انقلاب می‌شود، برای رفع آن خطرها در حد وسع و توان خودم وارد می‌شوم.”

او همچنین درباره آنچه که دخالت سلیقه‌های باندی در خبرگان نامیده، تاکید کرده: “مجلس خبرگان خیلی حساس است. نباید سلیقه‌های باندی و تفکرات جناحی در آن دخالت داشته باشد. انتخابات آن هم مهم است. اگر انتخابات خبرگان باندی و جناحی باشد، خود مجلس در جامعه کم اعتبار می‌شود که ضررهایش به پایه‌های نظام می‌رسد. اصلاً مصلحت نیست که هر کسی با هر هدفی برای اعتبار رهبری نظام که کار مجلس خبرگان است، در جامعه شبهه درست کند. اگر جایگاه رهبری را در افکار عمومی ضعیف کنیم، پایه انقلاب سست می‌شود. به نظرم هر کس نگاه باندی به انتخابات خبرگان داشته باشد، به انقلاب خیانت می‌کند.”

شاید این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که حساسیت انتخابات مجلس خبرگان به اندازه انتخابات مجلس شورا شده است. در واقع شایعه بیماری جدی سیدعلی خامنه‌ای و احتمال اینکه مجلس آینده خبرگان وظیفه تعیین رهبر بعدی را نیز بر عهده داشته باشد، بر حساسیت انتخابات این مجلس اضافه کرده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که چند ماهی است درباره خطر انتخابات خبرگان هشدار می‌دهد، چند روز پیش بار دیگر گفته بود که هدف اصلی قدرت‌طلبان ورود به مجلس خبرگان است: “نمایندگی مجلس خبرگان منافع اقتصادی ندارد، اما آنها قصد دارند با ورود به این نهاد برای آینده کشور برنامه‌های خود را پیش ببرند.”

جنتی اضافه کرده بود: “در انتخابات نیز مشکل شورای نگهبان با کسانی است که هدف آنها نشستن بر کرسی‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی «به هر قیمتی» است؛ زیرا آنها نیز شورای نگهبان را مانع خود می‌دانند.”

نگرانی اصلی جنتی و دیگر نزدیکان سیدعلی خامنه‌ای، برنامه متحدان هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات آینده و تاثیر احتمالی آنها در انتخاب رهبر آینده جمهوری است.

 آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیر جامعه روحانیت مبارز هفته پیش با ابراز نگرانی از عملکرد افرادی که “بصورت گروهی کار می‌کنند” اما به “ولی‌فقیه” وفادار نیستند، گفته بود: “البته تا زمانی که شخص مقام معظم رهبری هستند و خداوند به ایشان طول عمر عنایت فرماید و زندگی ایشان را متصل به ظهور حضرت مهدی (ع) کند، نگران نیستیم. اما اگر خدای ناکرده بعد از ایشان اتفاقی افتد و خبرگان مانند خبرگان فعلی وفادار نباشند، معلوم نیست وضعیت ولی‌فقیه و ولایت‌فقیه چه خواهد بود.”

کشمکشی که چند ماه پیش بر سر کرسی ریاست مجلس خبرگان درگرفته بود، حساسیت روزافزون این مجلس را نمایان می کرد. هاشمی‌رفسنجانی یک‌روز پیش از انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان  گفته بود: “فقط یک وقت کار هیأت‌ رئیسه خبرگان حساس می‌شود و آن موقعی است که بخواهد رهبری جدید انتخاب شود. برای آن لحظه حساس حتماً لازم نیست رئیس باشم؛ کافی است عضو خبرگان باشم. انسان می‌تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم، تأثیرگذار هم خواهم بود.”

پیش از آن و در اواخر بهمن ماه گذشته نیز، هاشمی‌رفسنجانی در گفتگویی طولانی با روزنامه جمهوری اسلامی از ساختار قانون اساسی و نحوه تقسیم قدرت در آن دفاع کرده و سپس با اشاره به امکان شورایی بودن رهبری، گفته بود: “همان موقع برای غیر از امام(ره)، شورای پنج نفری در قانون اساسی بود. البته شاید مدیریتش ضعیف می‌شد، ولی اطمینانش بیشتر بود و ما هم که گرداننده بودیم، به شورا رسیدیم و سه نفر را معرفی کردیم. درست هم انتخاب کردیم. آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله مشکینی بودند. گفتیم اینها شورا باشند و به مجلس خبرگان آوردیم، اول موضوع رهبری فردی یا شورایی بودن مطرح شد و آیت‌الله خامنه‌ای از رهبری شورایی حمایت کردند و من هم وقت خواسته بودم که نوبت نرسید و رهبری فردی با اکثریت رای آورد. وقتی فردی رای آورد، نوبت به انتخاب فرد رسید. خودم را می‌گویم و شاید نظر همه کسانی که رای دادند همین باشد، که کسی مناسب‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای نبود. الان هم همین است. من همین‌مقدار جواب سوال شما را می‌دهم و شما هم جواب سوال مرا بدهید که اگر فردا آیت‌الله خامنه‌ای نباشد، چه کسی را دارید که به عهده بگیرد و مثل ایشان سابقه انقلابی، اجتهاد و آشنایی با همه شرایط کشور و جهان داشته باشند، به خصوص نیروهای مسلح را خوب بشناسند؟”

کنایه هاشمی رفسنجانی به وضعیت رهبر بعد از مرگ سیدعلی خامنه‌ای، در واقع همان نگرانی مشترکی است که نزاع بر سر خبرگان را جدی کرده است.