کمک چند میلیونی خامنه ای و احمدی نژاد به فقرا

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تداوم اقتصاد صدقه ای

“اقتصاد صدقه ای جواب نمی دهد، باید کار و اشتغال ایجاد کنیم و در سیاست ها ثبات داشته باشیم. باید درآمدهای کشور را درجهت برنامه‌های درازمدت و عزت ملت به کار گیریم نه برای خرید رای مردم و اگر پولی خرج می‌کنیم باید آن را حق مردم بدانیم، نه هدیه ای به مردم”. این جملات را میرحسین موسوی یکی از رهبران دربند جنبش سبز 11 خردادماه 1388 در اردبیل گفت. اکنون اما پس ازگذشت نزدیک به 3 سال از این انتقادات، موسوی در بازداشت بسر می برد و خبرگزاری های رسمی کشور در این روزهای پایانی سال خبرداده اند که رهبرجمهوری اسلامی 20 میلیون تومان و محمود احمدی نژاد مبلغی نزدیک به 370 میلیون تومان به عنوان “هدیه به نیازمندان” به کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص داده اند.

 خبرگزاری های رسمی کشور دیروز به نقل از وبسایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی اعلام کردند که “همزمان با جشن نیکوکاری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبلغ دویست میلیون ریال (20 میلیون تومان) جهت کمک به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و خانواده‌های نیازمند اختصاص دادند.”

 یک روز پس از انتشار کمک رهبر جمهوری اسلامی به “کمیته امداد” خبرگزاری ایسنا هم خبر داد که “فروش هدایای رییس جمهور برای کمک به سازمان بهزیستی” یکشنبه شب انجام شده و این هدایا که شامل “ساعت، جواهرات و خودنویس های نفیس” بوده “با مشارکت موثر خیران به مبلغ 370 میلیون تومان” به فروش رسیده است.

اعلام کمک 20 میلیون تومانی آیت الله خامنه ای به کمیته امداد درحالی است که به گفته علی محمد ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در 9 بهمن ماه سال جاری” در حال حاضر 7میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام در سطح کشور هستند.”

کمیته امداد در 14 اسفند 1357 با دستورو نامه آیت الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی به مهدی کروبی ـ از دیگر رهبران جنبش سبز که هم اکنون همچون میرحسین موسوی در بازداشت بسر می برد-ـ تشکیل شد. این کمیته که هم اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می دهد به منظور حمایت و کمک به افراد محروم و فقیر کشور تاسیس شد.

بنا بر آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، جمعیت کشور(سرشماری آبانماه سال جاری) در حال حاضر بالغ بر 74 میلیون نفر می شود که با احتساب آمار ارایه شده از سوی مسئولان کمیته امداد نزدیک به 10 درصد آن به دلیل فقر و محرومیت تحت پوشش این کمیته قرار دارند.

اعلام و تایید وجود این رقم از افراد فقیردر کشور درحالی است که طی سالهای اخیردولت محمود احمدی نژاد که همواره شعارهایی همچون “ریشه کن کردن بیکاری و تورم” و “عدالت اجتماعی” سرداده از انتشار آمار “خط فقر” خودداری کرده است.

تنها آذرماه سال گذشته عادل آذر رییس مرکز آمار ایران اعلام کرد که “امروزه به دلیل مشکل بیکاری، ‌تورم و نیز عدم کنترل نقدینگی با وجود منابع عظیمی که در کشور وجود دارد، بیش از10 میلیون نفر از جمعیت ما زیر خط فقر مطلق و بیش از 30 میلیون نفر آن‌ها زیر خط فقر نسبی به سر می‌برند.”
این درحالی است که در سه سال اخیر برخی کارشناسان اقتصادی رقم واقعی خط فقر در کشور را بیش از 50 درصد اعلام کرده اند.

از سوی دیگر کمک های مقامات جمهوری اسلامی به کمیته امداد و سازمان بهزیستی در حالی صورت گرفته است که همواره منتقدان حکومت جمهوری اسلامی را به سوء استفاده از افراد فقیر و محروم برای مشارکت در امور سیاسی متهم کرده اند.

در همین راستا پیش از برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال 88 مهدی کروبی، از بنیانگذاران کمیته امداد، در اظهارات و گزارش های مختلفی نسبت به سوء استفاده سیاسی و انتخاباتی از آرای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی انتقاد کرده بود.

مهدی کروبی در 7 خرداد 88 به این دو نهاد اجتماعی هشدار داده بود که در قبال پرداخت “پول” به فقرا و محرومان نباید به آنها بگویند که به “چه کسی” رای بدهند.

 میرحسین موسوی نیز در جریان رقابت های انتخاباتی 88 پخش پول و کمک های نقدی از سوی کمیته امداد به مردم را “هدف گرفتن عزت مردم” دانسته و تاکید کرده بود که “چقدر پولی که معلوم نیست کجا تصویب شده و از کجا آمده است را پخش کنید، باز هم نمی‌توانید عزت مردم را لکه‌دار کنید.”

آقای موسوی همچنین انتقادات زیادی نسبت به کمک های نقدی به محرومان توسط مقامات حکومتی و نهادهای وابسته وارد کرد. از جمله وی گفته بود: “چرا این پول ها برای کارهای بزرگ صرف نمی شود و چرا در جای خود هزینه نمی کنیم ما دیگر در دوران قاجار نیستیم… پایین آوردن تورم ، ایجاد اشتغال از جمله برنامه هایی است که منابع باید در خدمت آن قرار گیرد.”

وی آذرماه سال گذشته، دوماه پیش از بازداشت خود نیز در یکی از آخرین بیانیه هایی که منتشر کرد نسبت مقامات جمهوری اسلامی به وعده هایی که در سالهای اخیر به مردم داده اند را مورد پرسش قرار داد.

او در این بیانیه از مقامات جمهوری اسلامی پرسیده بود: “کجا رفت وعده های آموزش مجانی و ایجاد اشتغال و اصل ۴۳ قانون اساسی؟ چرا به مردم نمی گویید که با پولی که می خواهید با افزایش قیمتها(هدفمندی یارانه ها) از جیب مردم بردارید، در غیبت سازمان برنامه و بودجه و تضعیف مجلس و بی خاصیت شدن شوراها و سازمانهای نظارتی، چه می خواهید بکنید؟ آیا سوءاستفاده از نیاز و فقر مردم با توزیع بخشی از پولی که ازدست آنان ربوده اید می تواند بحرانهای بعدی را کنترل کند؟ کجا رفت وعده نفت برسر سفره ها و قول برخورد با مفسدین؟ چگونه است که به نجوا و آهسته از سرنوشت سند چشم انداز بیست ساله نام می برید؟”

دولت جمهوری اسلامی به ریاست محمود احمدی نژاد همزمان با افزایش قیمت نفت طی سالهای اخیر در فاصله سال 1384 تا پایان سال 1389 بنابرآمارهای رسمی منتشر شده بیشتر از 442 میلیارد دلار درآمد داشته که این میزان درآمد نفتی از میزان درآمد تمام دولت های پیش و پس از انقلاب در فاصله زمانی همسان بیشتر بوده است.