پافشاری بر جایگزینی غدیر به جای نوروز

نویسنده

po_memarian_01.jpg

امید معماریان

آیت الله خزعلی، عضوسابق شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، که اکنون هشتاد ودوسال دارد، یک مجددا ابرازامیدواری کرده است که عیدغدیر به جای نوروزبنشیند تا تبدیل به عیدبزرگ مردم کشور شود. موضوع کاهش تعطیلات نوروزی و یا جابه جا کردن زمان تعطیلات سال نو با روزهای بعد ازعیدغدیر، طی سالهای گذشته بارها توسط محافظه کاران مطرح شده است، اما عملا با واکنش های گسترده درسطح افکارعمومی ازدستورکارخارج شده است.

khazali511.jpg

آیت الله خزعلی که به اظهاراتش درخصوص مسائل مختلف ازمخالفت با خاتمی واصلاح طلبان گرفته تا طرح جیره بندی بنزین وجهانی خواندن محمود احمدی نژاد شهرت دارد، هم اکنون دبیرکل بنیادبین المللی غدیراست. او در پنجمین همایش دبیران اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر با مقایسه نوروز وعیدغدیر گفته است: “سالیانه یک میلیون و 300 هزار تبریک عید نوروز وجود دارد. اگر یک سوم این تبریک‌ها برای عید غدیر می‌بود من بسیار خوشحال می‌شدم و اکنون با توجه به گسترش فرهنگ غدیر تعداد تبریک‌هایی که به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر صورت می‌گیرد 700 هزار تبریک است. همچنین 110 باغ به نام غدیر نامگذاری شده و ورزشکارانی که قبلا تنها برای زور و بازو ورزش می‌کردند، امروز به نام علی (ع) کار می‌کنند. همه‌ی ما باید سعی کنیم تا عظمت این مرد را نشان داده و با روحی قوی و پشتیبانی از روح علی (ع) این کار را انجام دهیم شاید که عید غدیر به جای نوروز بنشیند و عید بزرگ ما شود.”

این اولین باری نیست که آیت الله کهنسال محافظه کار از جابجای نوروز با عیدغدیرسخن می گوید. خزعلی در دی ماه 84 نیز هنگامی که درجمع روسای سازمان های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح سخن می گفت ازمردم خواست برخی کارهایی که درنوروزانجام می دهند را درعید غدیرانجام دهند. او با پیشنهاد به مسلمانان ایران نسبت به اینکه عید غدیر را عید بزرگ خود قرار دهند، ‌گفت: “در این ایام خانه‌تکانی کنید. اگر در عید نوروز اسکناس نو و لباس هدیه می‌دادید، در این عید نیز هدیه دهید. اگر در عید نوروز به فرزندتان 200 تومان می‌دادید در این عید 500 تومان بدهید و اگر برای خانواده خود لباس 12 هزار تومانی می‌خریدید، لباس 15 هزار تومانی بخرید تا خانواده متوجه شود این از برکت علی (ع) است.”

طی سالهای گذشته به کرات موضوع کاهش تعطیلات نوروزی مطرح شده، اما جابه جایی اعیاد - علی رغم شایعاتی مختلفی که همواره درمورد آن وجود داشته – کمتر به صورت علنی درعرصه افکارعمومی طرح شده است.

خرداد ماه سال جاری، شورای اجتماعی وزارت کشور، طرح کاهش تعطیلات نوروزی را مطرح کرده بود که پس ازواکنش های مطبوعات وکارشناسان به آن، با مخالفت محمود احمدی نژاد مواجه شد. نگرانی عمده محافظه کاران این است که تصور عمومی ای که طی سالهای گذشته مبنی برمخالف بودن جناح مذهبی با برخی نمادهای باستانی که به فرهنگ وهویت ایرانی گره خورده وجود دارد با چنین تصمیمی تقویت خواهد شد. موضوعی که می تواند درمیان رای دهندگان زیادی که به این نمادها وسمبل ها دلبستگی دارند، واکنش منفی ایجاد کند.

شورای اجتماعی کشور نیز که جمعی ازنهادهای محافظه کار همچون سازمان ها و وزارتخانه های دولتی، صداو سیما، قوه قضاییه، نیروی انتظامی در آن عضویت دارند، اولین گام را درجهت کم اعتبارکردن نوروز در قالب “طرح ساماندهی ایام تعطیلات” مطرح کرده بود که نقطه تمرکزش کاهش تعطیلات نوروز بود.

به دنبال واکنش هایی که درمطبوعات و همچنین رسانه های اینترنتی درخصوص این اقدام شورای اجتماعی شکل گرفت، محمود احمدی نژاد، که طی دوسال گذشته تلاش کرده ازتصمیماتی که واکنش عمومی به دنبال دارد و می تواند میزان محبوبیت و یا رای اولیه او رادستخوش تغییرکند، با طرح یاد شده مخالفت کرد. این درحالی است که به پیشنهاد شورای اجتماعی قراربود تعطیلات نوروز تنها یک هفته شود. به این ترتیب روز سیزده نوروز به عنوان یکی ازسنت های کهن ایرانی دیگرتعطیل رسمی به شمار نمی رفت. احمدی نژاد ضمن مخالفت با این طرح، تدوین طرحی برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور را به انجام مطالعات کارشناسی بیشتر و سنجیدن تمام ابعاد و پیامدهای این تصمیم‌گیری موکول کرد تا آسایش و آرامش مردم و مصالح عمومی جامعه دستخوش این نوع تصمیمات نشود.

عضو سابق شورای نگهبان ومجلس خبرگان رهبری، اگرچه ریاست بنیاد الغدیررا به عهده دارد، اما اخیرا چندان درمعادلات سیاسی جناح راست به دلیل کهولت جدی گرفته نمی شود به همین خاطر سخنان تند او طی یکی دوسال گذشته عملا واکنش های جدی را با خود به همراه نداشته است. ازجمله سخنان وی می توان به اظهارات وی درمهر ماه سال گذشته اشاره کرد که با وجود سخنان احمدی نژاد درباره اسراییل که واکنش های گسترده جهانی را به دنبال داشت، واکنش چندانی را برنیانگیخت. خزعلی گفت: “با پایداری مردم، اسرائیل به فروپاشی نزدیک‌تر و از روی زمین محو خواهد شد.” او همچنین ازجمله معدود آیت الله های طرفدار دولت است که بعد ازواکنش تندروانه فاطمه رجبی، همسرغلامحسین الهام به سفرخاتمی به آمریکا که درمقاله ای انعکاس یافته و درآن حتی ازخلع لباس خاتمی سخن گفته بود، ازاین موضوع حمایت کرد. او درجواب کسانی که واکنش فاطمه رجبی را تخریب می دانستند گفت: “این تخریب نیست، تحقیق است. این‌ها با اسلام و انقلاب بازی می‌کنند. مطلب کاملا واضح است، نیاز به توضیح ندارد، مردم هم خوب می‌فهمند.”

خزعلی، آیت اللهی که همچنان درسن هشتادودوسالگی، سیاست را از نزدیک دنبال می کند، همچنین گفته است که احمدی نژاد باید در دوره دوم بنزین راجیره بندی می کرد چرا که باید دردوره اول اعتمادمردم به دولت جلب می شد تا دوباره به او رای بدهند: “مخالفین آقای احمدی‌نژاد معتقدند که وی در دور بعدی انتخابات برنده نمی‌شود و با اقداماتی که انجام داده مردم از او زده شده‌اند، اما وی کاری کرده که مردم تامین شوند. رییس جمهور آنچه را که برای ملت لازم می‌داند انجام می‌دهد و انجام هم داده است.”

تلاش برای کمرنگ کردن نوروز، به عنوان یکی ازاعیاد باستانی ایرانی، به این ترتیب درحالی بارمطرح می شود که دولت تلاش می کند، ازهرمساله ای برای تقویت نمادهای ملی استفاده کند تا درصورت وجود خطر برعلیه کشور، چنین حس ملی گرایی بتواند مردم را پشت پرچم بیاورد. موضوعی که چنین اظهار نظرهایی با آن همخوانی ندارد.