حمله به مراسم کارگران به دستور لباس شخصی ها

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با روز عنوان شد

یک روز پس از روز جهانی کارگر و در ادامه برخورد با فعالان کارگری در حومه کرج نیروهای پلیس و لباس شخصی با حمله به یک “مراسم خانوادگی” اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، شماری از آنها را بازداشت کردند. یک عضو این سندیکا در مصاحبه با روز می‌گوید تا این لحظه تلاش خانواده‌ها برای اطلاع از وضعیت آنها بی‌نتیجه مانده است.

همزمان با آزادی کارگران شده در روز جهانی کارگر و یک روز پس از این مراسم، تعدادی از اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک توسط ماموران امنیتی و نیروی انتظامی در روستایی در حومه برغان کرج بازداشت شده‌اند.

از تعداد بازداشت شدگان این مراسم اطلاع دقیقی در دست نیست، اما منابع کارگری به روز می‌گویند که مازیار گیلانی نژاد، یکی از اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک،‌ در میان بازداشت شدگان بوده است.

به گفته یک فعال کارگری، متولی مراسم روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت جمعی از اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک بوده‌اند.

این فعال کارگری که همزمان عضو سندیکای کارگران فلزکار مکانیک هم هست می‌گوید مراسم روز جمعه “کاملا خانوادگی و غیر علنی” بوده و بر اساس یک سنت رایج سندیکای کارگران فلزکار صورت گرفته است. به گفته او سندیکای آنها از سالهای قبل برای اعضای خود “گلگشت”‌های هفتگی برگزار می‌کند و برنامه روز جمعه هم در همین راستا، گرچه مصادف با روز جهانی کارگر، صورت گرفته است.

شاهدان عینی مراسم روز دوازدهم اردیبهشت به روز می‌گویند ماموران امنیتی و لباس شخصی در این مراسم به نیروی انتظامی برای بازداشت و ضرب و شتم کارگران و خانواده های آنها دستور می‌داند. آنها می‌گویند تعداد زیادی از فعالان کارگری و خانواده‌های آنها به صورت فله‌ای و غیر قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

به گفته عضو سندیکای کارگران فلزکار مکانیک تا این لحظه تلاش اعضای بازداشت نشده فعالان کارگری و برخی دیگر از فعالان برای اطلاع از سرونوشت بازداشت شدگان بی نتیجه مانده و ماموران زندان رجایی شهر حاضر نشده‌اند هیچ گونه توضیحی در مورد وضعیت آنها به بستگان ارائه بدهند.

بازداشت این افراد یک روز پس از آزادی فعالان کارگر بازداشت شده در روز جهانی کارگر،‌ ۱۱ اردیبهشت، صورت گرفته است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش کرده که پروین محمدی و شاپور احسانی راد، دو عضو هیات مدیره این اتحادیه، که روز پنجشنبه در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند.

این تجمع به فراخوان اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران صورت گرفته بود. دو عضو دیگر این تشکل یک روز قبل از روز جهانی کارگر بازداشت شده بودند.

بازداشت های روز جهانی کارگر محدود به اعضای این تشکل نبود. روز پنج شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۲۳ عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه نیز بازداشت شده بودند که بنا بر گزارش‌ها ساعاتی بعد از زندان اوین آزاد شدند.

در میان بازداشت‌شده‌گان روز جهانی کارگر چهره‌هایی مانند ابراهیم مددی، حسن سعیدی، مرتضی کمساری، وحید فریدونی، محسن حسینی تبار، رضا نعمتی پور، ناصر محرم زاده، رسول طالب مقدم، علی پور کریمی، کیومرث الفتی، اکبر نظری و علیرضا قاسمی، همگی از فعالان کارگری دیده می‌شد.

یک فعال کارگری که شاهد بازداشت فعالان سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی بوده به روز می‌گوید ماموران نیروی انتظامی به دستور لباس شخصی‌ها به اعضای سندیکا که در حال پخش شیرنی و گل بودند با “باتوم و شوکر برقی” حمله کرده و به زندان اوین منتقل کردند.

او می‌گوید ابراهیم مددی از چهره‌های فعال کارگری در این مراسم به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه گردن نیز دچار شکستگی شده است.

مراسم روز جهانی کارگر در ایران علاوه بر تهران به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری در برخی دیگر از شهرهای ایران به ویژه شهرهای مناطق کردنشین مانند سقز، سنندج، بانه و پاوه نیز با وجود احضار و تهدید قبلی فعالان برگزار شده است.

برخورد و بازداشت کارگران در تجمع‌های روز جهانی کارگر در حالی صورت گرفته که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، “تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است”.

امسال نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی کارگر گفته بود که شکل‌گیری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در میان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد و کارگران باید بتوانند از طریق تشکل‌ها و جمعیت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کار راحت و شفاف برسانند.

دولت در هشت سال گذشته از صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر خودداری کرده است.