دولت در کار گشت ها دخالت نکند

نویسنده
فیروزه متین

» واکنش نظامی و انتظامی به سخنان روحانی

پس از استقرار گشت های ارشاد در نمایشگاه کتاب تهران در پی اظهارات حسن روحانی که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفته بوداهل فرهنگ به گشت ارشاد نیاز ندارند، روز گذشته سپاه نیروی انتظامی در موضع گیری های جداگانه ای به دولت هشدار دادند که در ماجرای گشت های ارشاد دخالت نکند و بداند که این نیروها از این گشت ها کوتاه نخواهند آمد.

روز چهارشنبه، ساعاتی پس از پخش سخنان رییس جمهور پخش می شد، چند خودروی متعلق به نیروی انتظامی در نمایشگاه کتاب مستقر شده و حتی در برخی موارد با کسانی که به نمایشگاه کتاب آمده بودند برخوردهایی صورت گرفت. فردای روزنامه ها در کنار نقل سخنان رییس دولت خبر از حضور گشت ارشاد در نمایشگاه شدند. نمایشگاهی که وزارت ارشاد سعی تمام به کار برد که با نمایشگاه های برگزار شده در زمان احمدی نژاد تفاوت های اساسی داشته باشد و بدین وسیله نشان دهد که به شعارهای شهروندی و حقوق مدنی خود وفادار است.

این اقدام نیروی انتظامی، آنهم درست در روزی که حسن روحانی با حضور این گشت ها مخالفت کرده بود با بازتاب وسیعی در رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد تا حدی که رحمانی فضلی، وزیر محافظه کار کشور دولت حسن روحانی ناچار شد توضیح بدهد.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، رحمانی فضلی گفته بود: “حضور گشت ارشاد هیچ وقت به معنای مزاحمت و ایجاد دردسر برای کسی نیست؛ حضور نیروهای انتظامی و گشت ارشاد در نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه کتاب نیز به این معناست که فضای مطلوب و امنی را ایجاد کنیم تا مردم در فضای مناسب به انتخاب کتاب پرداخته و تبادل فکر و اندیشه نیز انجام گیرد”.

او گفته بود: “امیدواریم با یک تعامل مناسب بین مردم، ناجا و مسئولان این امر، بتوانیم فضا را به سمتی ببریم که به قول رئیس جمهور، دیگر احتیاجی به این گشت‌ها نباشد. اما تا زمانی که آسیب در جامعه هست و می‌تواند به صورت شبکه‌ای و طراحی شده باشد، گشت‌های ارشاد وجود خواهند داشت.ناجا با مواردی که به صورت شبکه‌ای، توطئه ای و طراحی شده باشد، حتماً برخورد می‌کند و قانون نیز همین موضوع را بیان کرده است. باید نسبت به تفاسیری که از صحبت‌های رئیس جمهور می‌شود، دقت کنیم؛ این بدان معنا نیست که امر صیانت و امر مدیریت را در حوزه فرهنگی جامعه که به عهده دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارت ارشاد، وزارت کشور و سایر دستگاه‌هاست، انجام ندهیم؛ مقابله و برخورد با شبکه‌ها، هنجارشکنان و کسانی که رعایت اصول و مبانی را نکنند، یک وظیفه است”.

بر اساس این گزارش، تلاش وزیر دولت که با هدف پایان دادن به گمانه زنی ها در خصوص رویارویی سپاه و دولت صورت گرفته بود، چندان دوامی نیاورد، به نوشته ایسنا، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در سخنانی گفت: “این اظهار نظرها تنها نظر شخصی افرادی است که آن را عنوان می‌کنند ولی ما از نظرهای مرتبط با چگونگی اجرای این طرح استقبال می‌کنیم ولی از اظهار نظر در رابطه با علت، هیچ‌گاه”.

او در گفت و گو با خبرگزاری محافظه کار تسنیم افزود: “ما بر روی وجود گشت ارشاد و گشت‌های تامین امنیت اخلاقی با هیچ کس بحثی نداریم و هیچ جای بحثی در مورد وجود یا عدم وجود گشت امنیت اخلاقی وجود ندارد. فعالیت‌های گشت ارشاد تشدید خواهد شد و نیروی انتظامی در سال ۹۳ قطع به یقین با کسانی که به صورت هدفمند تیشه بر ریشه فرهنگ ما بسته‌اند برخورد هدفمند و انسجام یافته‌تری خواهد کرد و مظاهر علنی هم مورد توجه خواهد بود”.

همزمان با این واکنش تند احمدرضا رادان، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی سپاه هم اعلام کرد: “همه می‌دانیم که اهالی فرهنگ جزو محترم‌ترین و عزیزترین اقشار جامعه هستند، اما چه لزومی دارد که برای مقاصد سیاسی و… آنان را از تذکر، موعظه و ارشاد مستغنی بدانیم”.

 مقدم‌فر که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کرد برخی از “خواص و مسئولان” را به عدم درک ابعاد “تهاجم فرهنگی غرب” متهم کرده است.

به گفته‌ او سخنانی نظیر “بی‌نیاز دانستن صاحبان فرهنگ به ارشاد بی‌شک ناشی از تصمیم‌سازی برخی عناصر منحرف در بعضی دستگاه‌های فرهنگی است که حرف‌های خود را از زبان مسئولان بیان می‌کنند؛ حال آن‌که چنین سخنانی از زبان مسئولانی که سوابق انقلابی هم دارند بسیار عجیب است”.

 معاون فرهنگی سپاه گفت: “علی‌رغم هجمه شدید دشمن در عرصه فرهنگ، نباید از این نکته غافل بود که برخی نارسایی‌ها و اشکالات در داخل باعث افزایش حجم آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات دشمن می‌شود”.

این واکنش ها، پس از آن صورت می گیرد که ابتدای کار عباس صالحی، معاون وزیر ارشاد حضور این گشت ها را در نمایشگاه تکذیب کرد و حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور هم نسبت به حضور این گشت ها ابراز بی اطلاعی کرده بود.

 بنا به گزارش هایی که از تهران در فضای مجازی منتشر شده از روز گذشته که اظهارات مقامات نیروی انتظامی و سپاه در فضای رسانه ای منتشر شده، تعداد گشت های ارشاد در محل برگزاری نمایشگاه کتاب چندبرابر شده است و این حضور پر رنگ نیروهای انتظامی و گشت های ارشاد بر سطح بازدید از نمایشگاه نیز تاثیر گذاشته است.