کوهنوردان آمریکایی در انتظار آزادی

نویسنده

» گزارشی از سانفرانسیکو گیت

باربارا سورک

وزیر امور خارجه عراق روز جمعه اعلام کرد تلاش های بین المللی برای آزادی دو کوهنورد آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی هستند در انتظار قدم بعدی قوه قضائیه تندرو جمهوری اسلامی است و اینکه آیا راه را برای آزادی این کوهنوردان در مقابل  یک میلیون دلار باز می کند یا نه.

عراق و عمان برای انجام یک معامله دیپلماتیک و پیشنهاد وثیقه برای آزاد سازی شان بوئر و جاش فاتال، که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند، مقامات بلندپایه ای را به ایران فرستادند. مقامات سوئیسی که حافظ منافع آمریکا در ایران هستند نیز در این موضوع نقش دارند.

این دو نفر که هر دو 29 سال دارند و از دانشگاه برکلی فارغ التحصیل شده اند، ماه گذشته به دلیل ورود غیر قانونی به ایران به سه سال زندان و به اتهام جاسوسی برای آمریکا به پنج سال دیگر محکوم شدند. آنها این اتهامات را رد و به حکم اعتراض کردند و راه را برای احتمال قرار وثیقه باز گذاشتند.

کوهنوردان آمریکایی می گویند احتمال دارد در سال 2009 درحالیکه با دوستشان سارا شرود مشغول کوهنوردی در نزدیک مرز کردستان در عراق بوده اند، اشتباها از مرز عبور کرده باشند. سارا شرود سپتامبر

گذشته با میانجی گری عمان و پرداخت 500 هزار دلار وثیقه از زندان آزاد شد اما پرونده اش همچنان باز است.

هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه عراق  به اسوشیتد پرس گفت که رهبران کشورش از ایران خواسته اند دوکوهنورد دیگر را به دلایل انسانی آزاد کند.

 زیباری در یک مصاحبه تلفنی گفت: “اظهارات اخیر رئیس جمهور ایران باعث شد که ما خوشبین باشیم. حالا همه منتظر اقدام بعدی ایران و پایان دادن به این پرونده هستند.”

اولین پیشنهاد وثیقه از سوی رئیس جمهور ایران داده شد که گفت کوهنوردان آمریکایی همین روزها از زندان آزاد می شوند. اما قوه قضائیه ایران که بسیار قدرتمند است اعلام کرد که پیشنهاد وثیقه درحال بررسی است.

پیام های متناقض ممکن است بازتاب اختلافات داخلی  بین رئیس جمهور و رهبر باشد که قوه قضائیه را در دست دارد. احمدی نژاد و متحدانش متهم شده اند  که ساختار حکومت اسلامی در ایران را به چالش کشیده اند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت آمریکا همچنان امیدوار است که کوهنوردان آمریکایی آزاد شوند؛ آمریکا از طریق منابع مختلف خبری مطلع شده است که کوهنوردان به خانه هایشان باز می گردند.

سارا شورد از زمانی که آزاد شده است در اوکلند زندگی می کند. بوئر که یک خبرنگار آزاد است در اونامیا، مینه سوتا زندگی می کند و فاتال که یک فعال محیط زیست است اهل فیلادلفیا است.

بوئر زمانی که در زندان بود به سارا شرود پیشنهاد ازدواج داد.

سانفرانسیسکو گیت، 17 سپتامبر