سردار دیگری وارد زمین بازی شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رویانیان، مدیر پرسپولیس شد

کمتر از یک هفته پس از شکست تیم فوتبال پرسپولیس در مقابل رقیب سنتی اش استقلال، هواداران این تیم بار دیگر با انتصاب محمد رویانیان به سمت مدیرعامل این تیم شگفت زده شدند.

انتصاب رویانیان پس از آن صورت گرفت که حبیب کاشانی، سرپرست موقت دو ساله تیم پرسپولیس از سمت خود استعفا داد. وزیر ورزش و جوانان نیز پس از استعفای کاشانی به تعیین اعضای هیات مدیره این باشگاه پرداخت و در نهایت سردار محمد رویانیان، به عنوان مدیرعامل جدید این تیم انتخاب شد.

سردار پاسدار محمد رویانیان فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی، از سال ۱۳۸۶ با حکم محمود احمدی نژاد رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور شد.

رویانیان پیش از این و هم‌زمان با اعتراضات مردم به نتایج اعلام شده انتخابات در سال 88، گفته بود: “یک عده آشغال می‌گویند این رهبر، نظام و قانون را باید تغییر داد، ما مگر مرده‌ایم، کسانی که با اوباما، بوش، مبارک نامبارک دستشان در یک کاسه بوده، مگر می‌گذاریم در این کشور علی تنها بماند، شهدا و خانواده شهدا اجازه نمی‌دهند”.

او در سال ۱۳۶۱ وارد کمیته شهرستان نور شد و سپس به سمت فرماندهی کمیته و از آن پس با ادغام کمیته های انقلاب و شهربانی، به عنوان فرمانده نیروی انتظامی نور و سپس به عنوان فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران منصوب شد.

رویانیان به عنوان اولین فرمانده پلیس تازه تاسیس ۱۱۰ منصوب شده و تا ۱۳۸۰ رییس مرکز فوریت های پلیس بود. پس از آن رویانیان در جایگاه فرماندهی پلیس راه قرار گرفت و تا سال ۱۳۸۴ در این سمت بود. در آن سال با جایگزینی اسماعیل احمدی مقدم به جای قالیباف، او نیز جایگزین انصاری رئیس راهنمائی و رانندگی کشور شد.

گفته می‌شود استعفای حبیب کاشانی ـ که از اعضای شورای شهر و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد است ـ به دلیل بروز اختلاف میان وی و وزیر ورزش بوده است. کاشانی خود در متن استعفایش نوشته است که کناره‌گیری وی “علی رغم پیغام ریاست محترم جمهوری قبل از سفرشان به نیویورک مبنی بر اینکه به جدیت به فعالیت ادامه دهم” بوده است.

پیش از این هواداران تیم پرسپولیس، در دو مقطع زمانی مختلف خواستار جدایی حبیب کاشانی از این تیم شده و در مقابل دفتر این باشگاه تجمع کرده بودند.

از میان اعضای معرفی شده هیات مدیره پرسپولیس، به غیر از علی پروین و محمد پنجعلی، دیگر افراد از میان چهره‌های سیاسی هستند. لطف‌الله فروزنده رییس جدید هیات مدیره پرسپولیس، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی احمدی‌نژاد و قائم مقام جمعیت ایثارگران است. از زمان اعتراضات پس از انتخابات، شایعات زیادی درباره نقش اعضای رده بالای این گروه در سرکوب معترضان منتشر شده است.

دیگر عضو هیات مدیره این باشگاه، محمدحسین نژادفلاح، نماینده ساوجبلاغ در مجلس است. وی از اعضای قدیمی سپاه پاسداران است که پیش از این نیز از اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس بوده است.

هم‌زمان با تحولات در تیم پرسپولیس، اتفاق مشابهی نیز در تیم استقلال رخ داده است. از میان 7 عضو جدید هیات مدیره این تیم، تنها 2 فوتبالیست قرار دارند ودیگران از میان نیروهای سیاسی انتخاب شدند. 3 تن از این افراد نیز از نمایندگان مجلس هستند.

 

حضور سیاسیون در فوتبال

بحث حضور افراد سیاسی در فوتبال، مدت‌هاست که مورد بحث رسانه‌ها قرار گرفته است؛ افرادی که بسیاری شان دارای سوابق نظامی و عضویت در سپاه پاسداران هستند.

حضور این افراد در عرصه ورزش نگرانی ورزشی‌ها را به دنبال داشته اما افرادی همچون حسین الله‌کرم، در این زمینه نظر دیگری دارند. این عضو انصار حزب‌الله در این‌باره گفته: “معتقدم افراد ورزشی به تنهایی نمی‌توانند استراتژی سیاسی کشور را در ورزش پیاده کنند. مثلا ما در جهان کنونی برای دست یافتن به حقوق خودمان خصوصا حقوقی که امروز متصور می کنیم- مثلا حقوق هسته ای خودمان- در تلاش هستیم.با حضور سیاسیون در ورزش می توانیم از ظرفیت ورزش هم برای احیای این حقوق استفاده کنیم”.

حضور اعضای سپاه پاسداران در ورزش از مدت ها پیش آغاز شده است. اکبر غمخوار، مصطفی آجورلو، کریم ملاحی، سردار شهریاری، علی صلاحی، هاشم غیاثی راد، سردار شاکری، ناصر شفق و سردار جعفری از جمله افرادی هستند که تاکنون پست مدیرعاملی در تیم‌های لیگ برتری ایران را بر عهده داشته‌اند.

این در حالی است که رییس سازمان لیگ ایران کسی نیست جز سردار عزیز محمدی؛ همچنین برخی منابع از سوابق سپاهی مهدی تاج، یگی از اعضای هیات مدیره سازمان لیگ خبر می‌دهند.

سپاه پاسداران سالهاست که با تیم “فجر مقاومت شهید سپاسی شیراز” به طور رسمی در لیگ حضور دارد. تیم ملوان بندرانزلی نیز سال‌هاست تحت پوشش نیروی زمینی قرار دارد.

حسین هدایتی که پس از حضور در هیات مدیره پرسپولیس و تملک باشگاه استیل آذین به شهرت رسید، پیش از این مسول پرسنلی سپاه ناحیه ۱۰ تهران و عضو بسیج مقاومت پایگاه مالک اشتر بوده است.

حجت‌الاسلام علی‌پور نیز که پیش از این، در دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران مشغول به کار بود، اکنون معاون فرهنگی فدراسیون فوتبال است.

زمستان سال گذشته سید محمد حسین نعمتی، سرپرست کانون بسیج فوتبال تهران، در گفتگویی با ایرنا خبر از ایجاد پایگاه‌‌های بسیج در باشگاه‌های فوتبال داده و آن را خواسته خود باشگاه‌ها دانسته بود.

عزیز محمدی زمانی درباره حضور نظامیان در فوتبال گفته بود: “من به سردار بودنم افتخار می‌کنم و هر چی دارم از خدمت به نظام بوده… حضور نظامی‌ها باعث رعایت نظم و انضباط در فوتبال می‌شود. شما نگاه کنید مربیانی که نظامی بوده‌اند چقدر در کارشان موفق عمل کرده‌اند”.

 

فوتبال سیاسی نمی‌خواهیم

حضور پررنگ چهره‌های سیاسی در فوتبال تاکنون بارها با نارضایتی هواداران فوتبال مواجه شده است. آنان بارها در ورزشگاه‌ها نارضایتی خود از این مساله را نشان داده‌اند.

سال‌های گذشته و پس از چندین بار تساوی پیاپی تیم‌های پرسپولیس و استقلال در دربی معروف تهران، تماشاگران هر دو تیم بارها در ورزشگاه‌ها شعار “فوتبال سیاسی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم” را سر داده بودند. اکنون هواداران پرسپولیس نیز پس از شکست های متعدد، با ایجاد صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی، بیزاری خود از مدیریت سیاسیون بر فوتبال را اعلام کرده‌اند. آن‌ها نوشته‌ اند که تا زمان انتخاب یک هیئت مدیره ورزشی، هر سه‌شنبه در مقابل دفتر این باشگاه تجمع خواهند کرد.

آیا هواداران پر طرفدارترین تیم آسیا، قادر خواهندبود حرف خود را به کرسی بنشانند؟