تلاش جمهوری اسلامی برای نفوذ در ترکیه

نویسنده

» تحلیل دویچ تورکیش ژورنال

عبدالله بزکورت

روزنامه “ملیت” طی گزارشی نوشته است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به پ ک ک [حزب کارگران کردستان] پیشنهاد تأمین تسلیحات سنگین و حمایت لجستیکی داده اند تا از ترکیه خارج نشودو این درحالی است که دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی در ترکیه نیز فعال است.

به همین دلیل بخش اعظم اقدامات مخفی جمهوری اسلامی در ترکیه از دید عموم پنهان نگاه داشته شده، زیرا تهران می خواهد تا جای ممکن به طور مخفیانه و ملاحظه کارانه در ترکیه عمل کند و ماهیت واقعی خود را پشت اهداف به ظاهر خیرخواهانه، مانند برنامه های فرهنگی و تحصیلی، پنهان نگاه دارد. درحقیقت، این اقدامات خیانت آمیز می تواند به مراتب خطر بزرگ تری برای امنیت ملی ترکیه به همراه داشته باشد، تا مثلاً یک ایران مجهز به سلاح اتمی. این خطر می تواند به ماهیت نابودگرانه این اقدامات برگردد که به شکلی استراتژیک برای خراب کردن ساختار اجتماعی ترکیه طرح ریزی شده. و همین مسأله باعث گشته تا در دل مردم این کشور بیم و نگرانی ایجاد شود.

به عنوان مثال دستگاه اطلاعاتی ترکیه خاطرنشان می سازد که ایران با بسیاری از جامعه های علوی در شهر سیواس و دیگر مناطق مجاور در بطن کشور روابط تنگاتنگ دارد؛ این درحالی است که حضور ایران در این مناطق از زمان عثمانی قابل مشاهده است. ایران به خوبی می داند که وجود تعادل شکننده در میان برخی گروه ها، به ویژه سنی ها و علویون، جزو نقاط ضعف ترکیه است و از این حیث به عنوان امتیازی علیه این کشور محسوب می شود.

مشکل در این حقیقت ریشه دارد که اقدامات ایران در برهه ای از زمان به مانند یک جریان آتشفشانی عمل کرده که به آرامی، ولی به طور مداوم، این منطقه را در زیر بستر نابودگر خود محفوظ کرده. طی سال های اخیر، شناسایی منازل علویون در شهرها و مناطق مختلف، که به عنوان اقدامی تبعیض آمیز تلقی شد، درواقع آزمایشی برای دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی بود؛ البته این درحالی بود که بسیاری از مسؤولان ترکیه این اقدام را یک رویکرد بچگانه می دانستند.

 

گروه های پ ک ک برای اختلال در روند صلح وارد عمل شوند

آیا این یک تقارن است که چنین الگویی در مناطق جنوبی در امتداد مرز سوریه نیز وجود دارد؟ تحلیلگران اطلاعاتی این احتمال را رد می کنند. ایران [چه به تنهایی، چه با همکاری وزارت اطلاعات سوریه که سپاه پاسداران دهه ها از آن حمایت کرده] تلاش کرده تا علویون را در این مناطق مورد ارعاب قرار دهد. گزارش هایی به دست آمده که نشان می دهد برخی از علویون از بیم حمله، خود را مسلح کرده اند.

درحال حاضر حکومت تهران منتظر است تا انتخابات ریاست جمهوری ایران پایان یابد و سپس طرح های عملیاتی خود را برای ایجاد تشنج در روند صلح در مناطق کردنشین به اجرا در آورد.

ازسوی دیگر، جمهوری اسلامی به دلیل موضع ترکیه در غرب گرایی همچنان به برنامه های فرهنگی و آموزشی خود ادامه می دهد تا بتواند سیاست گسترش بلند مدت خود را در این کشور پیاده کند. این درحالی است که مسؤول فرهنگی کنسولگری ایران در استانبول و سفارت ایران در آنکارا ازسوی رؤسای خود در تهران مأموریت یافته اند امکان بازدید ترک های متعلق به این گروه ها را از شهرهای ایران، در قالب نمایشگاه کتاب، کنفرانس های دانشگاهی، و کارگاه های عمومی، فراهم آورند.

هدف دولتمردان جمهوری اسلامی، قرار دادن آنها در برابر تبلیغات سیاسی، مذهبی و فرهنگی ایران است [ناظران معتقدند که جمهوری اسلامی در کشور آلمان نیز از چنین رویه اصولگرایانه ای تبعیت می کند]. ایران به دنبال قرارداد همکاری فرهنگی امضاء شده با ترکیه در سال ۲۰۱۲، به شکلی قابل توجه بر تعداد دانشجویان اعزامی خود به ترکیه افزوده است. نهادهای ایرانی همچنین دارای برنامه های مشابهی در زمینه جابجایی دانشجو با مناطق شرقی ترکیه هستند.

منبع: دویچ تورکیش ژورنال

http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran