آزمایش ناموفق موشک بالستیک

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آشفتگی در اطلاع رسانی پیرامون انفجار ملارد

با وجود تاکید مقامات سپاه پاسداران بر هماهنگی در اطلاع رسانی پیرامون حادثه انفجار در پادگان بیدگنه، تعداد کشته‌شدگان این حادثه هم‌چنان رو به افزایش است. در همین حال برادر حسن تهرانی‌مقدم، رییس جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، که در این حادثه کشته شد، اعلام کرد که برادر وی در جریان آزمایش یک سلاح بالستیک جان باخته است.

با وجود گذشت یک هفته از انفجار در پادگان بیدگنه در حوالی منطقه ملارد، هنوز دلایل این انفجار از سوی مقامات اعلام نشده است.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا این انفجار را تنها یک “حادثه” بخوانند، رسانه‌های بین‌المللی از احتمال دست داشتن اسراییل در آن سخن می‌گویند.

رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی که برای جان‌باختگان این حادثه صادر کرد، کشته‌شدگان را “شهدایی” دانست که “محصول تلاشهای آنان هم‌اکنون در اختیار مردان جهاد است” و از نیروهای نظامی خواست تلاش خودر ا بیشتر کنند تا “همه بیش از پیش بدانند که شهادت برای ما توفیق الهی و مایه‌ی برکت و عروج برتر است”.

پیام رهبر جمهوری اسلامی در حالی منتشر شده است که روزنامه ایران دست به انتشار گفت‌وگویی با برادر حسن تهرانی‌مقدم، رییس جان‌باخته جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، زده است.

سردار محمد تهرانی‌مقدم در این گفت‌وگو، علت مرگ برادر خود را “آزمایش ناموفق موشک بالستیک قاره‌پیما” اعلام کرد. وی که اعلام کرده چند سال محافظ رهبر جمهوری اسلامی بوده است، همچنین فاش کرد که 5 سال پیش نیز حادثه‌ای مشابه در هنگام آزمایش موشک رخ داده بود.

اما ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با وی را منتشر کرد که تهرانی‌مقدم سخنان خود در مصاحبه با روزنامه ایران را تکذیب کرد و گفت: “کارهایی که حاج حسن مقدم انجام می‌داد، برای خود ما هم مشخص نبود و از آن اطلاع نداشتیم، و این مطلبی که روزنامه ایران درباره موشک بالستیک و قاره‌پیما منتشر کرده، از خودشان گفته‌اند و من با آقای نعیمی مدیرمسئول این روزنامه تماس گرفته و گلایه کردم که چرا از سوی خود مطلبی را منتشر کرده و به من نسبت می‌دهد”.

پیش از این حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، خبر از آن داده بود که این انفجار در هنگام تحقیق روی یک سلاح جدید رخ داده است.

وی اعلام کرد که حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، در حال “تحقیق روی سلاحی کشته شد که می توانست علیه آمریکا و اسرائیل به کار رود”، اما انفجار اخیر “تولید این محصول را تنها برای دو هفته به تاخیر انداخته است”. وی اما توضیح بیشتری درباره این سلاح و تحقیقات مربوط به آن نداده است.

 پیش از این سردار موسوی، جانشین فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه، هم اعلام کرده بود که تهرانی مقدم “تا لحظه شهادت مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود”.

در روزهای گذشته رسانه‌های اسرائیلی و بین المللی، احتمال دست داشتن سرویس امنیتی این کشور (موساد) را در انفجار اخیر پادگان سپاه پاسداران مطرح کرده‌اند.

هفته‌نامه تایم به نقل از “یک منبع آگاه امنیتی غربی” با تایید دخالت موساد در این انفجار نوشت که “نباید ادعاهای حکومت ایران مبنی بر تصادفی بودن این انفجار را باور کرد”. با این وجود تاکنون هیچ یک از مقامات رسمی اسراییل واکنشی در برابر این مساله نشان نداده اند

تنها یک روز پس از این واقعه، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل با ابراز خرسندی از آن گفت که امیدوار است که ایران شاهد رویدادهای بیشتری از این دست باشد.

این ادعاها اما با تکذیب مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد. حسن فیروزآبادی، در مراسم سومین روز جان‌باختگان این انفجار به صراحت گفت: “این حادثه و انفجار اخیر هیچ ربطی به آمریکا و اسرائیل ندارد و این جیغ‌ها و فریادها هم هیچ خللی در توان و قدرت انقلاب اسلامی ایجاد نمی‌کند و نباید فریب آن را خورد”.

علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم، نیز در این‌باره گفت: “دشمنان بیشتر از آنکه نشان دهند حادثه چیست، داستان‌سرایی کرده‌اند و حرف‌هایشان مهم نیست. آنها چه حادثه باشد چه نباشد دشمنی خود را ادامه می‌دهند”.

 

افزایش تعداد کشته‌شدگان

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت‌وگویی با یک مقام سپاه پاسداران، که نام وی اعلام نشده، انجام داده است. این مقام نظامی، با اشاره به انتشار لیست‌های مختلف از تعداد جان‌باختگان این حادثه، به ایسنا گفت: “پیشتر اعلام شد که در حادثه انفجار اخیر 17 نفر شهید و 16 نفر نیز مجروح شده‌اند و همچنین گفته شده بود که حال تعدادی از مجروحان وخیم است و احتمال این‌که تعدادی از این مجروحان شهید شده باشند، وجود دارد. ممکن است تعدادی از مجروحان شهید شده باشند و احتمالا آمارهای اعلام شده ازسوی برخی رسانه‌ها تابع همین مساله است”.

وی همچنین این انفجار را “حادثه‌ای با ابعاد مختلف” دانست که “دشمنان قصد سواستفاده از آن را دارند” و درباره آمار مختلف اعلام شده گفت: “ولی به هر حال این مساله بدین معنا نیست که سپاه بخواهد آمار شهدا را کتمان یا درباره‌ی آن تناقض گویی کند”.

در ساعات ابتدایی این انفجار رمضان شریف، مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران، تعداد کشته‌شدگان را 27 نفر اعلام کرد. اما ساعاتی بعد اعلام کرد که به دلیل ناخوانا بودن برگه فکس، اشتباه کرده و تعداد درست کشته‌شدگان 17 نفر بوده است.

روز چهارشنبه اما، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، لیست‌های متفاوتی از نام جان‌باختگان را منتشر کردند. خبرگزاری مهر نام 21 تن را به عنوان کشته‌شدگان این حادثه منتشر کرد و ایرنا و فارس هر یک دست به انتشار 19 نام زدند. مجموع نام‌های منتشر شده توسط این سه خبرگزاری، نام 36 تن را به عنوان جان باخته نشان می‌داد.

در همین حال خبرگزاری فارس، خبر از آن داده است که جنازه یکی دیگر از جان‌باختگان این حادثه نیز تشییع شده است. با فرض صحت نام‌های منتشر شده قبلی، اکنون تعداد جان‌باختگان حادثه انفجار را باید 37 نفر دانست.