آخرین تلاش ها برای گرم کردن آخرین سفرها

نویسنده
شیرین کریمی

» ثبت نام برای استقبال از احمدی نژاد

نمایش سفرهای احمدی نژاد روز به روز تماشاگران کمتری را جلب می کند تا آنجا که فرمانداریهای شهرستانهای استان آذربایجان غربی، برای استقبال از سفر استانی وی، راه”ثبت نام” از مردم را در پیش گرفته اند؛ اتفاقی که به معنای تقلای کارگزاران دولت گرفته شده تا عدم استقبال از احمدی نژاد در واپسین سفرهای استانی اش به چشم نیاید.

فارس در خبر روز یکشنبه خود در این ارتباط نوشت استقبال پایین مردم استان‌های مختلف از دولت در آخرین سفر استانی، نگرانی را در بین بدنه دولت در آذربایجان غربی ایجاد کرده و بر همین اساس، فرمانداریهای استان دست به کار شده و از بین مردم، برای مراسم استقبال از هیات دولت، ثبت نام می کنند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه اما در دور نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و حتی تا اوایل سال ۹۰ پوشش وسیع و بعضا کذبی از استقبال “گسترده” مردم از احمدی نژاد منتشر می کرد. اما پس از بالا گرفتن اختلافات احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای،این خبرگزاری نیز همراه دیگر سایت ها و رسانه های حکومتی سرمای عدم استقبال از رئیس جمهور اصولگرا را به رخ می کشند.این در حالیست که رسانه های دولتی هم به جعل تصاویر این سفرها با استفاده از فتوشاپ، روی آورده اند.

فارس در این ارتباط می نویسد: “فرمانداریها امیدوارند با این اقدام، شرایط در این استان، نسبت به استانهای دیگر بهتر شده و استقبال مناسبی از دولت انجام بگیرد.”

حتی سایت رجانیوز، نزدیک به دولتی ها هم از انعکاس این خبر نگذشته و نوشته است: “بنرهای متعددی برای استقبال از دولت در سطح شهرستان ارومیه و برخی دیگر از شهرستانها، نصب شده که در اکثریت آنها، تصویر بوسه احمدی نژاد بر شانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، درج شده است.”

در همین حال استاندار آذربایجان غربی روز گذشته بدون اشاره به بی میلی مردم ارومیه و دیگر شهرستان ها برای مواجهه با احمدی نژاد تنها خبر داد که وی “در یکصد و ششمین سفر استانی، امروز برای بار چهارم به استان آذربایجان غربی سفر می کند.”

همزمان سایت عصر ایران نیز خبر داده که استاندار کرمانشاه از همه مدیران استان خواسته است هماهنگی و آمادگی لازم برای “استقبال باشکوه” از محمود احمدی نژاد را داشته باشند.
به نوشته این سایت حجت‌الله دمیاد در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه گفته است: “با توجه به آغاز دور چهارم سفرهای استانی هیات دولت و سفر رئیس جمهور به کرمانشاه در روزهای آینده، تمامی مدیران هماهنگی و آمادگی لازم را برای استقبال باشکوه داشته باشند.”
 خبرگزاری فارس اما افزوده وی با تاکید بر آنچه “اطلاع‌رسانی مفید و صحیح” به مردم و رسانه ها نامیده، گوشزد کرده است: “مسئولان وظیفه دارند با تعامل بیشتر با مطبوعات، نتیجه کارهای خود را به مردم و خبرنگاران اعلام کنند و دوستان مطبوعاتی نیز از انتقادهای مخرب و غیرمنصفانه پرهیز کنند.”

احمدی نژاد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شتاب بسیاری به سفرهای استانی اش بخشیده است؛ترفندی که به گفته ناظران اهداف انتخاباتی دارد و او می خواهد با همان شیوه های “پوپولیستی”  سال‌های ۸۴ و ۸۸ برای کاندیدای مورد نظر خود رای جمع آوری کند. از اسفندیار رحیم مشایی به عنوان اصلی ترین کاندیدایی یاد می شود که احمدی نژاد مایل به حضور وی در کارزار انتخاباتی است؛ کسی که در چند سفر اخیر احمدی نژاد وی را همراهی کرده است.

در همین راستا رحیم مشایی هفته گذشته هم به همراه رئیس اش به شهر تبریز سفر کرد اما اگر چه هوای تبریز بهاری بود، استقبال آذری ها از احمدی نژاد و یارانش بیش از اندازه سرد بود. برخی گزارش ها می گویند کل استقبال کنندگان از احمدی نژاد به 500 نفر نرسیده که امام جمعه تبریز نیز در میان آن ها نبوده است. این در حالی است که به طور سنتی امامان جمعه شهرهای کشور باید به استقبال روسای دولت بروند. در سفر دو هفته پیش احمدی‌نژاد به استان اصفهان هم امام جمعه این شهر به استقبال او نیامد.

گفتنی است هفته پیش در تبریز به دلیل کم بودن جمعیت، مراسم سخنرانی احمدی‌نژاد با تاخیری دو ساعته برگزار شد. حتی خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ـ ایرنا ـ نیز تصاویری منتشر کرد که از سکوهای خالی ورزشگاه خبر می داد. ایرنا، اما صدا و سیما را مقصر استقبال‌های سرد مردمی از احمدی‌نژاد معرفی کرده است.

احمدی نژاد دور چهارم سفرهای استان گردی خود را با سمنان آغاز کرد،اما زادگاه وی نیز برای او خوش یمن نبود. سایت سمنان نیوز ماه گذشته با انتشار گزارشی در این مورد نوشته بود: “با استقبال سرد مردمی از محمود احمدی نژاد در سفر انتخاباتی وی به زادگاهش استان سمنان، پرده از اسرار استقبال های مردمی از وی در طول هشت ساله گذشته برداشته شد.”

سفرهای محمود احمدی نژاد، در سال های گذشته به استان های مختلف کشور توام با جمع شدن هزاران نفر از مردان، زنان و کودکان برای ساعتها در مسیر و محل سخنرانی وی بود؛ افرادی که منتقدان دولت معتقد بودند اکثرشان به صورت سازماندهی شده و با صرف هزینه سنگین از شهرها و روستاهای استان به محل استقبال منتقل می شوند، اما حامیان احمدی نژاد اصرار داشتند که این گروه ها به صورت خودجوش در مسیر و محل سخنرانی اجتماع می کنند.

محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ با شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم، توانست نظر گروه های اجتماعی فرودست را به خود جلب کند. اما در هشت سال اخیر منحل شدن نهادهای اقتصادی، گماشتن اطرافیان احمدی نژاد به مدیریت مهمترین پست های اداری، بروز سو مدیریت و فساد شدید در ساختار بوروکراتیک و وقوع اختلاس های تاریخی اقتصاد کشور را به بدترین وضعیت در سه دهه اخیر رسانده؛ امری که موجب شده حتی بخش هایی از طبقات فرودست هم که به وی رای داده بودند، سختی این دوران را احساس کنند.