هولوکاست در قالب کاریکاتور

نویسنده

» نگاه لوپوئن به واکنش ها به انکار کشتار یهودیان

“هفته نامه شارلی” در انجام اقدامات تحریک آمیز تنها نیست. خبرگزاری نیمه رسمی فارس در اول ژانویه نوشت که ایران دومین مسابقه بین المللی کاریکاتور هولوکاست را برگزار خواهد کرد. مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر خانه کاریکاتور ایران، به خبرگزاری فارس گفت: “لازم است بار دیگر کسانی که نسبت به مقدسات اسلام رفتار توهین آمیز دارند گوشمالی شوند.”

هفته نامه شارلی اخیراً شماره ای را خارج از روند معمول خود منتشر کرده و در آن به شکل مصور زندگی حضرت محمد را به تصویر کشیده. به گفته شارب، مدیر این هفته نامه طنز، این زندگی نامه مصور “کاملاً حلال” است. او به فرانس پرس گفت که متون آن از نوشته های مورخان مسلمان اقتباس شده. این کاریکاتوریست فرانسوی که تصاویر این زندگی نامه را رسم کرده می گوید: “هم درونمایه آن حلال است و هم تصاویرش.” او می افزاید: “من تصویر محمد را به مانند دیگر شخصیت هایی که معمولاً می کشم کشیده ام. محمد یک مرد بود و من هم او را به مانند یک مرد کشیده ام.”

 

انتقام ایران

محمود احمدی نژاد قبل از برگزاری کنفرانسی در مورد هولوکاست، آن را “افسانه” خوانده بود و جمهوری اسلامی اینک نیز بار دیگر به این واقعیت حمله ور شده. حکومت تهران بهانه دیگری به دست گرفته تا بار دیگر نام خود را در خیابان های عرب بر سر زبان ها بیندازد. مسابقه کاریکاتور هولوکست. این مسابقه در ماه آوریل در پایتخت ایران برگزار خواهد شد و ارزش جوایز آن تا ۲۰ هزار دلار نیز می رسد.

رحیم بقال اصغری به فارس گفت: “موضوع این مسابقه که کشتار یهودیان در کوره‌های آدم سوزی است به این جمله که «چرا باید فلسطینیان تاوان داستان هولوکاست را بپردازند؟» تغییر یافته است.” این کاریکاتوریست آذری و رییس سازمان کاریکاتوریست های آذربایجان شرقی یکی از داوران این مسابقه است. این اقدام جمهوری اسلامی بلافاصله ازسوی کنگره یهودیان اروپا محکوم شد. موشه کانتور، رییس این کنگره، دراین خصوص گفت: “حکومت ایران یک بار دیگر به تحریک علیه یهودیان و ایجاد نفرت از آنها دست یازیده و بار دیگر منکر قتل عام یهودیان شده است.”

 

تابو؟

خانه کاریکاتور ایران در فوریه ۲۰۰۶ در پاسخ به انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام توسط روزنامه دانمارکی، به همراه روزنامه همشهری اولین مسابقات را تحت عنوان “آزادی بیان در غرب تا کجا می تواند پیش رود؟” در این زمینه برگزار کرد. فرید مرتضوی، کاریکاتوریست ایرانی، در آن زمان گفته بود که “هیچ خصومتی علیه اسراییل یا یهودیان ندارد”. او پرسیده بود: “هولوکاست در اروپا یک تابو محسوب می شود […] به واقع چرا در مورد هولوکاست باید خط قرمز وجود داشته باشد، ولی برای پیامبر ما نه؟”

 

تکذیب هولوکاست

درحالی که اولین جایزه مسابقه مربوط به کاریکاتوری می شد که بین هولوکاست و درگیری اسراییل و فلسطین رابطه ای مستقیم ایجاد کرده بود، جایزه دوم بیشتر به تکذیب هولوکاست می پرداخت. این جایزه به شارد، کاریکاتوریست فرانسوی تعلق گرفت که بیشتر به دلیل انتشار تصاویرش در روزنامه های راست افراطی مانند “ریوارول” و “پرزان” معروف است. کارتون او یک دکور صحنه را نشان می داد که روی آن نوشته شده بود: “افسانه اتاق گاز”.

با این حال، در بیانیه ای که در سال ۲۰۰۶ در هفته نامه “ریوارول” منتشر شد، خانم شارد تأکید کرد که کاریکاتورش بدون اجازه او در این مسابقه هولوکاست تهران شرکت کرده و درنتیجه او این جایزه را نخواهد پذیرفت.

منبع: لوپوئن، ۹ ژانویه