استمداد هسته ای احمدی نژاد از پاپ

نویسنده

پاپ بندیکت شانزدهم، میزبان هیأت ایرانی در واتیکان بود که به گفته رسانه های رسمی ایران برای درخواست کمک درمورد برنامه های اتمی به واتیکان رفته بود. اما، پاپ با یادآوری اینکه او فقط مقام مذهبی و معنوی است و نه مقام سیاسی، از مقامات ایران خواست تا مذاکره کنند و به صلح بیندیشند. هیأت ایرانی، نامه ای را هم از سوی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، به پاپ داد. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی ایران، گئورگ وارطانیان نماینده ارامنه در مجلس و دیپلمات های سفارت ایران در واتیکان، در این دیدار حضور داشتند. به گفته منابع دیپلماتیک، این دیدار “بسیار صمیمانه” بوده و نیم ساعت به طول انجامیده است.

خبرهای اولیه که در تهران منتشر شد حاکی از این بود که نامه احمدی نژاد (وی قبلا برای جورج بوش و مرکل هم نامه فرستاده بود) غیر سیاسی است و از برقراری روابط تازه سیاسی انسانی بر پایه آمیزه های مشترک پیامبران، برای مقابله با مشکلات قطعی بشر که در روابط بین المللی هم نمود پیدا می کنند سخن می گوید. اما این خبر یک نسخه دیگر هم دارد. در نسخه انگلیسی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران آمده است: “قطعنامه ضد ایرانی که به تصویب رهبران کشورهای مسیحی شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، محوراصلی پیام رئیس جمهور است”. که از متن خبر چنین به نظر می رسد که احمدی نژاد از پاپ درخواست کرده است که با استقاده از جشن میلاد مسیح، خشم کشورهای عضو سازمان ملل را فروبنشاند.

موضع گیری پاپ در سالن کنفرانس مطبوعاتی چنین منتشر شد: “پاپ از تبریکات میلاد مسیح تشکر کرد و خاطر نشان کرد که پاپ برای ایجاد صلح در جهان به عنوان یک مقام مذهبی تلاش می کند و نه به عنوان یک مقام سیاسی، او خواستار گفتگو برای حل شدن مشکلات شد.” هیچ اشاره ای به مطرح شدن مسأله ای خاص، ازجمله برنامه های اتمی ایران، در این دیدار نشده است.

با این حال بر همگان روشن است که ایران که از انزوای سیاسی بوجود آمده به دلیل برنامه های اتمی و اظهارات ضد یهودی احمدی نژاد در عذاب است، به دنبال به دست آوردن رای واتیکان بوده است. در باره کنفرانس هولوکاست در تهران پاپ چنین موضع گرفته بود: “هولوکاست یک تراژدی دهشتناک بود که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.” امروز هیأت ایرانی از روابط 50 ساله تهران و واتیکان ابراز خشنودی کرد.


رئیس جمهور سابق، سید محمد خاتمی، قرار بود چند ماه پیش به واتیکان بیاید که این سفر در لحظات آخربه زمان دیگری موکول شد. بعضی ها حدس می زنند که لغو این سفر به دلیل اظهارات بندیکت شانزدهم در دانشگاه رجنزبورگ در باواریا باشد. این اظهارات خشم مسلمانان جهان را برانگیخته بود. حالا به نظر می رسد که گذشته ها گذشته و احتمالا خاتمی اوایل سال آینده به رم خواهد آمد.

منبع: لاستامپا 27 دسامبر 2006