دولت در دو هفته سقوط کرده بود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اگر مقاومت هیات رییسه مجلس نبود

هم‌زمان با افزایش انتقادها از دولت روحانی در مجلس نهم٬ یک نماینده جناح راست در مجلس گفته است که اگر مقاومت هیات‌رییسه این نهاد نبود٬ دولت روحانی “در عرض دو هفته سقوط” می‌کرد.

عزت‌الله یوسفیان در گفتوگویی با ایلنا خبر از آن داده که در حال حاضر بحث‌ استیضاح برخی وزرا نظیر وزیر کشور٬ وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس وجود دارد.

به گفته‌ی یوسفیان “اگر هیات رییسه مجلس و برخی نمایندگان مجلس مقاومت نکنند دولت سقوط می‌کند٬ چرا که نزدیک به نصفی از وزرا در معرض استیضاح قرار دارند”.

رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه کرده “متن استیضاح وزیر کشور هم اکنون در اختیار من است و من برای مطرح نشدن این استیضاح وساطت کردم و از آنان خواستم اجازه دهند وزیر کشور کارش را انجام دهد…. در مورد این استیضاح [استیضاح وزیر آموزش و پرورش] تا اندازه‌ای حق با نمایندگان است”.

هم‌زمان مهدی کوچک‌زاده٬ نماینده عضو جبهه پایداری٬ نیز سخنان روحانی درباره عدم تغییر سیاست‌های دولت با تغییر یک وزیر را “شعاری” توصیف کرد که نشان می‌دهد “روحانی فقط شعار دوستی مجلس و دولت سر می‌دهد و اصلا به حرف‌های خود پای‌بند نیست”.

هم‌زمان با این این اظهارنظرها٬ غلام‌علی حدادعادل٬ نماینده مجلس و از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای٬ گفت که دولت یازدهم از شکل “تعامل” مجلس نهم با خود٬ راضی نیست. وی همچنین اضافه کرده که “اشکالاتی در عمل‌کرد وزیر ارشاد وجود دارد که امیدواریم با گفت‌وگو و با مذاکره حل شود”٬ زیرا “استیضاح خیلی هم چیز خوبی نیست که هفته‌ای یک بار وزیر استیضاح کنیم”.

عمل‌کرد علی جنتی٬‌وزیر ارشاد٬ طی یک سال گذشته عموما با انتقاد اصول‌گرایان مواجه بوده و آن‌ها خواستار تغییر سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم شده‌اند. انتقادهای اصول‌گرایان از عمل‌کرد وزیر ارشاد پس از آن‌که آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر ایران٬ نیز طی دو سخن‌رانی مختلف نسبت به مسایل فرهنگی ابراز نگرانی کرد٬ افزایش یافت.

اظهارنظر حدادعادل درباره امیدواری نسبت به حل مساله مجلس با وزیر ارشاد در حالی است که سایت میزان‌نیوز - متعلق به قوه‌قضاییه - در خبری نوشت که برخی نمایندگان به دنبل جمع کردن امضا برای استیضاح علی جنتی هستند.

میزان‌نیوز به نقل از نصرالله پژمان‌فر٬ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس٬ نوشت: “بعضی از نمایندگان در این راستا نامه می‌دهند و امضا جمع می‌کنند”. این خبر اما پس از گذشت چند ساعت٬ از خروجی این وب‌سایت حذف شد.

طی چند هفته اخیر و پس از استیضاح فرجی‌دانا٬ زمزمه استیضاح برخی وزرای دولت روحانی نظیر علی جنتی وزیر ارشاد٬ رحمانی‌فضلی وزیر کشور و محمود واعظی وزیر ارتباطات شنیده شده. هم‌زمان نمایندگان مجلس انتقادهای خود از برخی وزرای دیگر نظیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر معدن را ادامه می‌دهند.

روز جمعه نیز کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران٬ در خطبه‌های نمازجمعه از دولت روحانی خواسته بود که “پیام استیضاح وزیر علوم را بگیرد”.

با این حال برخی از اعضای هیات‌رییسه مجلس٬ در دستور کار بودن هر طرحی برای استیضاح وزرا را رد کرده‌اند. محمدحسین ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس، به ایرنا گفت که هیچ بحثی برای استیضاح در مجلس وجود ندارد و بهروز نعمتی، سخن‌گوی هیات رییسه نیز با اشاره به این‌که “ طرح استیضاح هیچ وزیری در دستور کار مجلس نیست”٬ چنین اخباری را “گمانه‌زنی رسانه‌ای” توصیف کرده بود.

با این حال برخی نمایندگان گفته‌اند که هیات‌رییسه مجلس از تحویل گرفتن طرح‌های مربوط به استیضاح خودداری می‌کند. مساله‌ای که چند ماه پیش موجب شده بود برخی نمانیدگان از عمل‌کرد هیات‌رییسه مجلس انتقاد کرده و از آن شکایت کنند. شکایتی که البته با برگزاری جلسه‌ای٬ منتفی شد.

با این حال برخی نمایندگان دیگر مجلس معتقدند که مطرح شدن بحث استیضاح وزرا از سوی “اقلیت” مجلس مطرح می‌شود و نشان‌دهنده‌ی جو عمومی مجلس نیست.

احمد شوهانی٬ نماینده ایلام٬‌در همین زمینه به ایلنا گفت: “افزایش استیضاح وزرا صحت نداشته و خیلی هم واقعیت ندارد. شاید از قبل بحث استیضاح وزیر نیرو یا آموزش و پرورش مطرح بود اما استیضاح مابقی وزرا صحت ندارد و اگر صحت هم داشته باشد و عده‌ای هم دنبال این قضیه باشند، به نظر نمی‌رسد که این مساله سر بگیرد و به سرانجام برسد”.

وی در توضیح این مساله٬ اضافه کرده که “تازه از اولین استیضاح گذر کردیم و فکر نمی‌کنم استیضاح‌های بعدی تبعات خوبی داشته باشد” و “اقلیت تندروی مجلس” از مطرح کردن بحث استیضاح “هدف سیاسی” دارند.

هم‌زمان کمال‌الدین پیرموذن نیز با اشاره به این‌که “هدف استیضاح‌کنندگان بی‌مقدار کردن مجلس و دولت است. آ‌ن‌ها لاریجانی و روحانی را هدف گرفته‌اند”٬ گفت: “ماشین استیضاح وزرا از سوی افراطیون پنچر شده است و افراطیون دیگر نمی‌توانند استیضاح نتیجه بخشی در مجلس ترتیب بدهند”.