زن ایرانی، الگوی زن عرب

نویسنده
ال دیاریو

» گزارش ال دیاریو از موفقیت شیرین گرامی

شیرین گرامی، ورزشکار ایرانی در رشته سه گانه، سال گذشته در فینال مسابقات جهانی لندن به یک چهره بزرگ تبدیل شد. او پس از اینکه در گروه سنی خود در پایتخت بریتانیا به موفقیت دست یافت، در نزد زنان عرب به نمادی برای برتری زن در جامعه تبدیل شد.

او برای شرکت در مسابقات مجبور بود با پوشش اسلامی و محدودیت های عدیده ای که ازسوی فدراسیون کشورش بر وی تحمیل شده بود حاضر شود. به علاوه، او با مانع دیگری نیز مواجه بود: موانع اداری و کاغذ بازی های بسیار برای کسب مجوز که می توانست او را از حضور در فینال بازدارد.

یک سال بعد، این مشکلات همچنان ادامه دارند. این ورزشکار رشته سه گانه خاطرنشان می سازد که ماه هاست درخصوص مسأله پوشش با فدراسیون درحال مباحثه است. او می خواهد بار دیگر مجوز حضور در این مسابقات را دریافت کند.

این ورزشکار ایرانی نمی خواهد که وضعیت مسابقات سال گذشته لندن تکرار شود. سال گذشته، مسئولین اتحادیه بین المللی سه گانه در یک متری خط شروع شنا یک چادر گذاشته بودند تا خانم گرامی در آن لباس شنا بپوشد و در یک متر بعد از پایان خط شنا هم چنین چادری قرار دادند تا او در فضایی محفوظ و دور از نگاه رقبا و مردم، لباس خود را عوض کند.

شیرین همچنان مبارزه می کند تا شرایط زنانی را که مایل به انجام این ورزش هستند به عادی ترین حالت و کمترین محدودیت ها نزدیک سازد. و این مبارزه همچنان ادامه دارد. او دراین خصوص می گوید: “انگیزه من شور و اشتیاقی است که برای انجام این ورزش دارم. می خواهم راه را برای زنانی که دوست دارند در ایران ورزش کنند هموار سازم.”

ال دیاریو، ۳۰ اوت