وقتی مردم مثل دولت فکر نمی کنند

نویسنده


kashani_b.jpg


مریم کاشانی

در سال هشتاد و پنج هم معلمین زندان رفتند، هم زنان، هم دانشجویان. در سال هشتاد و پنج حقوق کارگران ماه به ماه پرداخت نشد و اعتراضات شان هم با ضرب و شتم و زندان جواب گرفت. در سال هشتاد و پنج روزنامه ها بسته شدند، صدای موسیقی پایین آمد، اینترنت مسدود و کند شد، گرانی داد همه را درآورد… با این وجود اعضای دولت نهم فکر می کنند:وضعیت خوب است.

درست هنگامی که چندین معلم دستگیرشده به سلول های انفرادی انتقال داده می شدند، وزیر آموزش و پرورش، در جمع خبرنگاران و در اولین گفت و گوی مطبوعاتی “خود را یکی از موفق ترین وزیران آموزش و پرورش خواند” و در مورد تجمعات اعتراض آمیز فرهنگیان اظهار داشت: “شرایط به گونه ‌ای است که می‌ خواهند در کشور التهاب ایجاد شود، انتشار خبر دستگیری حدود هزار معلم در نظامی که افتخارش مردمسالاری دینی است، تنها با هدف مخدوش کردن چهره نظام صورت می‌‏ گیرد.”

محمود فرشیدی، که پیش از این نمایندگان نهادهای امنیتی را به جای خود بر سر میز مذاکره با معلمین فرستاده بود، در عین حال از “دستگیری معلمین” اظهار بی اطلاعی کرد و گفت[ به هیچ ‌وجه اطلاعی از دستگیری فرهنگیان ندارد و با توجه به “عدم اطلاع” خود، خبر بازداشت معلمان را تکذیب می کند] و البته آقای فرشیدی تأکید کرد: “اگر از دستگیریهای معلمان مطلع بودم این شهامت را داشتم که آن را مطرح کنم”.

در همین روز، محمد سریر، موسیقیدان سرشناس ایرانی داشت می گفت: “سال 85، سال خوبی برای موسیقی نبود” و همچنین اینکه: “انگیزه و تلاش لازم برای خلق آثار موسیقایی بسیار کم شده است و به همین علت بازار انتشارات آثار موسیقی در سال 85 رونق زیادی نداشت”.

و رجبعلی مزروعی، رییس انجمن صنفی روزنامه‌‏نگاران ایران از سال 85 می گفت که “با توقیف بیش از 20 مطبوعه در کشور توسط هیات نظارت بر مطبوعات، دوره بدی برای مطبوعات رقم خورد.”

او با اشاره به اینکه “هیات نظارت بر مطبوعات در کار دادن مجوز برای روزنامه‌‏ها سخت‌‏گیری می‌‏کند”، افزود: “فضای روانی که وزارت ارشاد بر مطبوعات حاکم کرد، منفی و سلبی بود و به طور دایم شاهد بودیم که از سوی دولتمردان مواضع بدبینانه‌‏ای نسبت به مطبوعات اعلام شد.”

اما محمد صفار هرندی، وزیر ارشاد که دو عرصه فوق، در سال 85 و در دوران حاکمیت بینش وی، چنین وضعیتی داشته، از”ماندگاری” سخن می گفت: “در پی آن هستیم که‌حوزه‌فرهنگ یعنی تئاتر، سینما، مطبوعات و هنرهای تجسمی باقرآن و مسجد پیوند بخورد تا ماندگار شود.” و برای این”ماندگاری” هم اطلاعیه صادر می کرد: “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای خطاب به فعالان عرصه اطلاع رسانی کشور اعلام کرد: با کمال تاسف برخی از مدعیان سخن پراکنی رسالت واقعی خود را به‌ورطه فراموشی سپرده‌اند.”[ایرنا]

و درست وقتی آش اقتصاد چنان شور شده، که داد “خان” هم درآمده است، دانش‌جعفری وزیر اقتصاد دولت نهم “وضعیت اقتصاد ایران را خوب ارزیابی” می کرد.به نوشته روزنامه سرمایه، وزیر امور اقتصادی و دارایی” در آخرین نشست خبری خود در سال جاری با ارایه آماری از شاخص‌های کلان، اعلام کرد: “وضعیت بورس خوب است. تحریم‌های احتمالی تاثیر چندانی بر اقتصاد ندارد. بازار مسکن آرام شده و دولت کنترل تورم را در برنامه دارد”.

خلاصه، ملت ناراضی و دولت راضی. ظاهرا اصل هم همین است.