قاب

نویسنده
میترا سلطانی

گالری شمرون این روزها پذیرای نمایشگاهی از عکس های «فاطمه ایپکچی» است که در این نمایشگاه 20 قطعه عکس با موضوع طبیعت به نمایش گذاشته شده است. گزارش همکارمان از تهران را در این زمینه می خوانید…

 

گل قاب و تصویر

 

 

گالری شمرون این روزها پذیرای نمایشگاهی از عکس های «فاطمه ایپکچی» است که در این نمایشگاه بیست قطعه عکس با موضوع طبیعت به نمایش گذاشته شده است. گزارش همکارمان از تهران را در این زمینه می خوانید…

در نگاه عمومی در کشور ما به هر عکسی که از مناظر و چشم اندازهای خارج از فضاهای شهری گرفته شده باشد حال آنکه بخشی از آن عکس متعلق به مزرعه، جاده، یا کلبه‌ای باشد، عکس طبیعت گویند و اصولا مرزبندی مشخصی مابین عکس طبیعت و عکس چشم انداز (خارج شهر) وجود ندارد. 


اما در نگاه تخصصی‌تر و با توجه به تعاریف انجمن‌های بین المللی عکاسی و ضوابط جشنواره‌های معتبر بین المللی، عکس طبیعت ویژه گی‌ها و محدودیت‌های بیشتری از آنچه ذکر شد دارد. مستند بودن عکس طبیعت، از شروط اصلی کلیه مجامع معتبر عکاسی می‌باشد، طبق تعاریف این مجامع و چهارچوب رایج عکسهای قابل پذیرش در جشنواره‌های معتبر عکس طبیعت، هرگونه دخل تصرف در عکس که جنبه استنادی آن را از بین ببرد، حذف، اضافه، تکثیر یا جابجایی عناصر داخل عکس به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد اما ویرایش عکس در حد چرخش، برش، اصلاح نور، رنگ و اصلاح شارپنس عکس برای عکسهای طبیعت، طبق تعاریف فوق بدون اشکال می‌باشد. مباحثی که درباره عکس عای ایپکچی هم مصداق دارد و با همه ی بکر بودن قاب هایش اما ترمیم های بسیار جزیی در آن دیده می شود که البته به هیچ عنوان بر فرآیند عکاسی مستند از طبیعت تاثیر گذار نیست.عکاس در ارائه قاب های خود در این گالری بیشترین و بکرترین سوژه های خود را در میان کادربندی خود قرار می دهد و سعی دارد با الهام و تاثیر از عکس های مورد نظرش آن ها را در شرایط مطلوب تری قرار دهد.

هنگامی که به این آثار نگاه می‌کنیم در عکس‌های مختلف نمایشگاه به راحتی می‌توان نوع نگاه هنرمند را دنبال کرد، چه به لحاظ فضای موجود در عکس‌ها و چه به لحاظ انتخاب عکس‌هایی که در کنار همدیگر به نمایش گذاشته شده‌اند. بیشتر عکس‌های نمایشگاه عکس‌های خلاقانه و خوش قابی هستند که سعی دارند تا از فضایی ساده و معمولی، فضایی خاص و نوستالژیک را بیافرینند. 


لکه ابرهایی در بالا، درخت و انسان‌هایی تک در میان خاکستری‌های عکس، یکی از نشانه‌هایی هستند که کم یا زیاد می‌توان در بسیاری از عکس‌های نمایشگاه مشاهده کرد؛ هرچند که سوژه‌های مشخصی از قبل برای عکس‌ها وجود نداشته است.

عکس‌های فاطمه ایکپچی تحسین آمیزترین فریم هایی است که تا به امروز در گالری شمرون در قالب نمایشگاه به معرض عموم درآمده است، عکس‌هایی که با ترکیبی عمودی و ساده به طبیعت پرداخته‌اند. همه ی آثار این هنرمند به گونه‌ای جستجوهای گام به گام عکاس در طبیعت را نشان می‌دهند و سعی هنرمند در متفاوت دیدن ساده‌ترین اتفاقات اطراف خود، که در برخی قاب ها می‌توان گفت به موفقیت بیشتری در نمایش بازتاب تصویر درخت بر آب رسیده است.

ایپکچی درباره عکاسی از طبیعت معتقد است: عکسبرداری در طبیعت ظرایف خاص خود را دارد. غیر از اصول و مبانی، غیر از شناخت نور و انواع لنزهای گوناگون و مناسب برای عکاسی در طبیعت، عکاسان باید به نکات به نظر کوچک اما مهم توجه کنند. اگر می خواهیم از طبیعت عکس حرفه ای تهیه کنیم، قطعاً باید همه موارد و جوانب رعایت شوند.


وی می گوید: هنگام عکاسی در طبیعت، اجازه نمی دهم مسایل و مشکلات زندگی شخصی و اجتماعی به حیطه کارم وارد شود، سعی می کنم آنچه را که خدا آفریده به بهترین شکل به دیگران هم نشان بدهم، جزیی از طبیعت می شوم و فارغ از هیاهوی شهر و اجتماع،بهترین زاویه را برای ثبت این طبیعت سحرگونه، پیدا می کنم. همین حس را هم به هنگام ظهور فیلم و چاپ عکس هایم دارم. اگر غرق در طبیعت نشوم، عکس ها بی روح می شوند. آن هارمونی که در طبیعت بوده از بین خواهد رفت و عکس هایم مثل قطعه چوبی می شود که حتی حس سوختن را در انسان برنمی انگیزد.


این نمایشگاه تا 15تیر ماه همه روزه در گالری شمرون به جز روزهای شنبه از ساعت 10تا 14:30 و 16:30 تا 20 پذیرای علاقه مندان است.

گالری شمرون در خیابان فرشته، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دکتر حسابی، باغ موزه هنر ایرانی واقع است.