محمد مرسی یک دولت تکنوکرات انتخاب می کند

نویسنده

» گزارشی از تلگراف

یکی از معاونین محمد مرسی گفت که اولین رئیس جمهور غیر نظامی مصر بعد از پیروزی در انتخابات مستقیما به دفتر کارش رفت.

بعد از یک رقابت کاملا دوقطبی با احمد شفیق، نخست وزیر سابق حسنی مبارک، گروه های اسلامی باید تلاش کنند تا بر وعده های انتخاباتی که منجر به ائتلاف با همه گروه های دموکراسی خواه و شکست شفیق شد، پایبند بمانند.

این عضور سابق اخوان المسلمین تلاش خواهد کرد تا دولتی  انتخاب کند که شامل همه نیروهای سیاسی بشود که در مقابل شفیق از او حمایت کرده بودند.

آقای مرسی که بعد از پیروزی از اخوان المسلمین استعفا داد، باعث خشنودی نیروهای نظامی شد که حتی بعد از انتقال دولت در آخر ماه ژوئن قدرت را در دست خواهند داشت.

یک مشاور ارشد اولین رئیس جمهور اسلامگرای مصر در دوران معاصر گفت که مرسی درحال مذاکره با چهره های ملی مستقل است تا نخست وزیر را انتخاب کند. وی همچنین گفت که اکثریت کابینه وی را تکنوکرات ها تشکیل خواهند داد.

روزنامه الاهرام گزارش داد که آقای مرسی محمد البرادعی برنده جایزه صلح نوبل یا وزیر سابق اقتصاد حازم الببلاوی را برای این پست در نظر گرفته است.

آقای الببلاوی به آژانس فرانس پرس گفته  او در خارج از مصر بوده و هنوز کسی از دفتر ریاست جمهوری با او تماس نگرفته است.

آقای مرسی همچنین اولویت های برنامه های دولت اش را بررسی کرده است.

اقای مرسی وعده داده بود که برای بازسازی امنیت و رونق اقتصاد که از زمان شورش های ضد مبارک آغاز شده بود، تلاش کند. وی همچنین گفته بود که با کمبود سوخت و وضعیت بد ترافیک و مشکل زباله  مبارزه خواهد کرد.

روز دوشنبه آقای مرسی با مقامات دولت موقت که تا زمان تشکیل کابینه جدید برسر کار می مانند، ملاقات کرد.

وی با فرمانده نظامی مصر، ژنرال حسین طنطاوی دیدار کرد و رسانه ها این دیدار بین دو مرد قدرتمند مصر را که یکی متعلق به نظامیان و دیگری متعلق به احزاب اسلامی است، موفقیت آمیز توصیف کردند.

تصویر امروز الاهرام، آقای مرسی ریشو را نشان می داد که در کنار ژنرال طنطاوی  نشسته بود و البته این را هم  نشان می داد که چطور نظامیان همچنان قدرت را در مصر در دست دارند.

ارتش مصر، از زمان سقوط مبارک، گفته است که از زمانی که مرسی رسما رئیس جمهور مصر بشود-۳۰ ژوئن- همه قدرت یک رئیس جمهور را خواهد داشت.

اما دو فرمان  در این ماه صادر شد، نظامیان بعد از دستور دادگاه  مجلس را منحل کردند  و یک شورای امنیت ملی توسط فرماندهان نظامی تشکیل شد که بطور گسترده ای در سیاستگذاری کشور نقش دارند.

اخوان المسلمین در میدان تحریر قاهره تحصن کرده اند و این تحصن تا زمانی که نظامیان قدرت را به مرسی بازگردانند  و مجلس را احیا کنند، ادامه خواهد داشت.

خود مرسی گفت اگرچه او رای دادگاه را مبنی بر منحل شدن مجلس با اکثریت اسلامگران قبول کرده، اما با آن مخالف بود.

مشاور وی گفت:« مرسی دلش می خواست در برابر مجلس سوگند بخورد.» اما در نبود مجلس وی باید در برابر دادگاه قانون اساسی سوگند بخورد.

ارجحیت اصلی مرسی تلاش برای بهبود رکود اقتصادی کشور است که بشدت وابسته به صنعت جهانگردی است.

بازار بورس قاهره روز دوشنبه با ۷.5 درصد بسته شد که یک سال بود چنین افزایشی نداشت و این نشاندهنده خوشبینی است که در مورد انتخاب یک رئیس جمهور و ثبات کشور وجود دارد.

اما یک آژانس اقتصادی اعلام کرد  سلطه طولانی مدت ارز خارجی در برابر پول رایج کشور نتایج منفی در بر داشته است.

تلگراف، 27 ژوئن