صفر نعیمی: پارلمان اروپا باید ابراز ندامت کند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» "در داخل نظام مقدس خفقان وجود ندارد"

سفر هیات پارلمانی سوئیس به ایران لغو شد. این دومین سفر هیات های پارلمانی کشورهای اروپایی به ایران است که طی روزهای اخیر لغو می شود. پیشتر سفر هیات پارلمانی هلند به ایران نیز لغو شده بود. منصور حقیقت پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری دانشجو گفته “لغو این دیدار به هیات پارلمانی سوئیس اعلام شده و این تصمیم نشان دهنده عزم راسخ مسئولان کشورمان بر پایبندی قانون است”.

همزمان سفر هیات های پارلمانی ایران به دو کشور آلمان و اتریش نیز لغو شده و علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا علت این امر را انگشت نگاری از هیات پارلمانی ایران عنوان کرده است.

صفر نعیمی رز، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به خبرگزاری دانشجو گفته یکی از شروط حضور هیات پارلمانی سوئیس به ایران، انگشت نگاری از اعضای این هیات است. در همین زمینه سراغ او رفته و پرسیده ام که با لغو مکرر سفرهای هیات های پارلمانی ایران و کشورهای اروپایی، روابط ایران با این کشورها به چه صورتی خواهد بود؟

 

آقای نعیمی، هیات پارلمانی سوئیس، دومین هیات اروپایی است که سفرش لغو می شود این امر چه دلیلی دارد و با این وضعیت روابط ایران با کشورهای اروپایی به چه شکلی خواهد بود؟

جمهوری اسلامی همیشه سیاست اش حقوق بشردوستانه، همزیستی مسالمت آمیز و حسن همجواری است و در چارچوب قوانین و مقررات، احترام کشورهای دیگر را هم دارد. ولی درعین حال اگر چنان چه کشور و یا کشورهایی بخواهند طوری برخورد بکنند که افکار جمهوری اسلامی را مخدوش کنند برخورد ما هم به همان اندازه و به همان میزان، مشابه خواهد بود و در واقع مقابله به مثل خواهیم کرد. نظر به اینکه هیات پارلمانی ما که می خواستند عازم اروپا شوند به بهانه انگشت نگاری مانع حرکت آنها شدند ما هم این بار حرکت مقابله به مثل انجام دادیم.

 

هیات پارلمانی ایران قرار بود به آلمان برود و لغو شد و شما درباره هیات پارلمانی سوئیس گفته اید که یکی از شروط انگشت انگاری است.

در هر حال فرقی نمی کند. اروپا، اروپا است. عرض کردم ما همه را دوست داریم و انتظار داریم همه ما را مثل خودمان دوست داشته باشند. اگر کسی با ما برخورد آن چنانی داشته باشد ما نه به اجبار، بلکه به اختیار برخورد مشابه انجام می دهیم.

 

خب سئوال این است که این دومین سفر هیات پارلمانی از کشورهایی اروپایی است که لغو می شود. اگر به همین منوال ادامه یابد روابط پارلمانی ایران و اروپا به چه شکلی خواهد بود؟

ما انتظار داریم آنها درافکار و اعمالشان تجدید نظر بکنند که به همان نسبت ما هم تجدید نظر می کنیم. ابتدا آنها باید حسن نیت را نشان دهند، چون آنها شروع کردند، تا ما هم به هر حال به موازات حسن نیت آنها، حسن نیت مان برانگیخته شود.

 

یعنی برخی کشورهای اروپایی چنین برخوردی با هیات پارلمانی ایران دارند و شما برای همه کشورهای اروپایی چنین شرطی گذاشته اید؟

همه کشورهای اروپایی برخوردشان مشابه است چون اتحادیه، اتحادیه اروپاست. پارلمان، پارلمان اروپاست و فرقی نمی کند چه کشوری باشد.

 

این به بیانیه اخیر پارلمان اروپا در رابطه با ایران هم بر می گردد؟

در مورد بیانیه پارلمان اروپا، اعتراض ما به این است که نظر به اینکه آنها با ۴۳ درصد آرا آمده اند آنجا و اجتماع کرده اند چطور بالای ۷۳ درصد آرای جمهوری اسلامی را ندید می گیرند؟ این واقعا بی انصافی است، حق را به ما بدهید.

 

سئوال من این است که این شروطی که گذاشته اید واکنشی به آن بیانیه نیز هست؟

بله دقیقا به آن بیانیه هم مربوط می شود. ولی انتظار ما این است. ما با هیچ کس خدای ناکرده اختلاف دیرینه آنچنانی نداریم. بنای ما بر ارتباط سالم، روابط دوستانه و روابط انسانی متقابل است. آنها باید ابتدائا ما را درک بکنند. اگر چنانچه آنها به خودشان آمدند و بر مواضع خصمانه خودشان تجدید نظر کردند ما بر مواضع دوستانه خودمان مصر هستیم.

 

آقای نعیمی من باز سئوالم را تکرار می کنم اگر همین طور سفر هیات های پارلمانی اروپا به ایران لغو شود و در مقابل هم همین طور، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آنها شروع کردند، باید آنها پشیمان بشوندو ابراز ندامت و تجدیدنظر بکنند. ما که شروع کننده نبودیم که بیاییم اظهارنظر و تجدید نظر بکنیم.

 

برخی می گویند در شرایطی که دولت حسن روحانی تنش زدایی در عرصه بین المللی را در پیش گرفته مجلس کارشکنی می کند.

سران قوای ایران خطوط قرمزشان رهبری است، همه با رهبری هماهنگ ومتفق القول هستند؛ تصمیمات شان یکی است. در داخل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خفقان و اختلافی وجود ندارد همه حرف های هم را می خوانند منتهی دولت آقای دکتر حسن روحانی، دولت اعتدال، تدبیر و امید است که از این هم اروپائیان نتوانستند بهره برداری بکنند. باز هم موضع خصمانه گذشته را در پیش گرفتند که این به هر حال تنش ایجاد می کند در روابط فیمابین کشورها.