همسر لطیف حسنی؛ حقوق ام را نمی دهند چون شوهرم زندانی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اخراج و تهدید کارفرما

همسر یک زندانی سیاسی که از کار اخراج و حقوق و مزایای اش قطع شده، به دلیل پی گیری هایش مورد تهدید قرار گرفته است. هرچند این اولین بار نیست که خانواده های زندانیان سیاسی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند اما اگر تا پیش از این آزار واذیت ها از سوی نهادهای امنیتی بود این بار از سوی کارفرمایی است که همسر لطیف حسنی را تهدید کرده در صورت پی گیری وضعیت همسرش، برای خود او دردسر ایجاد خواهد شد.

اعظم پیری، همسر لطیف حسنی در مصاحبه با روز می گویدعلیرغم همه این تهدیدها او شکایت اش را پی گیری کرده و منتظر تشکیل دادگاه است.

لطیف حسنی به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده و از ۲ سال و نیم پیش در زندان به سر می برد، او عضو تشکل “یئنی گوماح” است که به “تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” متهم و به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده و در حال حاضر در زندان رجایی شهر به سر می برد.

اعظم پیری که در غیاب همسرش هزینه های زندگی را تامین می کند در مصاحبه با روز درباره اخراج و پرداخت نشدن حقوق اش می گوید: چند ماهی حقوق مرا پرداخت نمی کردند تا دم عید که رسید به عیدی و سنوات و.. به من گفتند به شما پرداخت نمی کنیم. نه فقط عیدی و سنوات که حقوقت را هم پرداخت نمی کنیم. من رفتم اداره کار شکایت کردم. بعد از شکایت من، گفتند صرف نظر کن در غیر این صورت به خاطر قضیه همسرت، کار شما را به جای باریکی می کشانیم، حتی تا دیوان هم می رویم و می گوییم شما در این مدت اینجا داشتی کار سیاسی می کردی و به همین خاطر ما شما را اخراج کردیم. بعد گفتند نه تنها حقوق ات را نمی دهیم بلکه ضررو زیان هم باید بدهی. بارها مدیر عامل کارخانه به من گفت که برادر من به خاطر آشناهایی که در ارگان های دولتی دارد می تواند خیلی کارها بکند و برایت دردسر درست شود و …

او می افزاید: من هیچ فعالیت سیاسی نداشته و ندارم همسر من زندانی سیاسی است و به خاطر او مرا تهدید کردند. حقوق همه را پرداخت کرده بودند ولی فقط حقوق مرا پرداخت نمی کردند با این حال اگر مسالمت آمیز با من صحبت می کردند و حقوقم را پرداخت می کردند علیرغم همه توهین و تهدیدهای شان از شکایت ام صرفنظر می کردم،

ولی تهدیدشان باعث شد در تصمیم ام مصمم تر باشم و شکایت ام را پی گیری کنم و قرار است دادگاه هم برگزار شود. حداقل به خاطر اینکه حق و حقوق خانواده های زندانی سیاسی را بگیرم، می دانم اینطور نمی شود گرفت ولی حداقل اینکه مقاومت می کنیم.

همسر لطیف حسنی می گوید که از دو ماه پیش به این طرف بیکار است: مرا از کار هم اخراج کردند، الان ۲ ماه است سر کار نمی روم یعنی از عید به این طرف سرکار نمیروم. دنبال کار می گردم و از طرفی منتظر دادگاه هستم که شکایت ام به سرانجام برسد.

از او درباره لطیف حسنی سوال می کنم و وضعیت او در زندان: همسرم مشکل قلبی دارد، بیش از یکسال است تقاضای مرخصی داده ام ولی هیچ جوابی نمی دهند. مرا از تهران می فرستند تبریز، از تبریز می فرستند کرج و… همین طور می چرخانند و هیچ کسی جوابگو نیست. درحالیکه ما می گوییم دو سال و نیم است زندان هستند ناراحتی قلبی دارند، حداقل سه روز مرخصی بدهید او را پیش پزشک متخصص ببریم و درمان را شروع کنیم اما نمی دهند. از پارسال همین موقع ها هم که همسرم دست به اعتصاب غذا زده بود تا ۶ ماه ماقات حضوری نمی دادند الان هم که می دهند خیلی محدود است.

خانم پیری می افزاید: همسر من سکته قلبی کرده، انژیو کرده، خودش به من می گوید خوب است، برای اینکه نگران نباشیم اما مشخص است که نیاز به درمان دارد. از طرفی محکومیت همسرم ۹ سال است، ما دوبار هم دیوان رفتیم پی گیری کردیم برای اعاده دادرسی و.. اما هیچ تغییری نکرد. ما هر بار تقاضایی دادیم چند روز نگذشته جواب دادند که منفی است، درحالیکه حداقل یکی دو ماه طول می کشد پرونده برسد و بررسی کنند و…

سوال می کنم همسرتان از وضعیت کاری و عدم پرداخت حقوق و تهدید شما خبر دارد؟ می گوید: بله از وضعیت کاری من اطلاع دارد و می گوید باید مقاومت کنی، راه دیگری نیست تا آخر مقاومت می کنیم. ما هم مقاومت می کنیم. من بابت هر مصاحبه ای که می کنم زنگ می زنند و می گویند نباید مصاحبه کنی و تهدید می کنند. می روم دادستانی تهران برای ملاقات، نمی دهند و یا می گویند مصاحبه نکنید. اما من هر مشکلی باشد در رابطه با همسرم قطعا مصاحبه می کنم و حرف می زنم.