نهاوندیان: کابینه تغییر نمی‌کند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش دفتر روحانی به زمزمه‌های "تغییر وزیران"

چند روز پس از بالا گرفتن بحث تغییر در کابینه دولت یازدهم و موضع‌گیری نیروهای سیاسی در این‌باره، محمد نهاوندیان، رییس دفتر روحانی، گفت تغییری در ترکیب هیات وزیران رخ نخواهد داد.

نهاوندیان گفت که بررسی عمل‌کرد وزرا “یک فرآیند طبیعی” است که “لازمه تدبیر و امید” است، اما تاکنون تصمیمی برای تغییر ترکیب هیات وزیران اتخاذ نشده و “تغییرات مدیریتی در دستور کار نیست”.
این سخنان نهاوندیان در حالی بیان شده که چند روز پیش محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، گفته بود که طبیعی است روحانی “از عمل‌کرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد” گرچه افزوده بود: “بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد این جابه جایی‌ها اطلاعی ندارم”.
سخنان نوبخت بازتاب زیادی داشت و در روزهای گذشته بسیاری از رسانه‌ها و فعالان سیاسی به گمانه‌زنی پیرامون تغییرات احتمالی در دولت پرداختند. رسانه‌های مختلف از وزرای کشور، ورزش، راه، رفاه و صنعت به عنوان کاندیداهای اصلی تغییرنام برده بودند. حتی وب‌سایت انتخاب نوشت که اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی، به دنبال آن است که در دووزارت‌خانه ورزش و صنعت و معدن تغییراتی ایجاد کند.
روزنامه جوان - نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران - در تحلیلی نوشت که تغییرات احتمالی در کابینه روحانی نتیجه “فشارجریان تجدیدنظرطلب” است، اما ادامه داد: “ژنرال‌های دولت یازدهم با چالش‌های جدی در حوزه کارآمدی مواجهند. چالش‌هایی که در آستانه دوسالگی دولت با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و جامعه همچنان منتظر است تا رییس‌جمهورتصمیمی قابل اعتنا در این موضوع اتخاذ کند”.
اصول‌گرایان پیش از این نیز از تغییر در کابینه روحانی و سنگین شدن وزنه اصلاح‌طلبان یا نیروهای نزدیک به هاشمی رفسنجانی در هیات وزیران ابراز نگرانی کرده بودند. گرچه آن‌ها نیز معتقدند کابینه، کارآیی لازم را ندارد و منتقد عمل‌کردبرخی وزرای دولت هستند. همچنین در مجلس نهم - با اکثریت قاطع اصول‌گرایان - چند تن از وزیران در صف استیضاح هستند.
با این حال اصلاح طلبان نگاه دیگری به کابینه دارند. آن‌ها معتقدند که روحانی برخی وزارت‌خانه‌های مهم - نظیر وزارت کشور- را به اصول‌گرایان واگذار کرده. مساله‌ای که می‌تواند هم در میزان رضایت مردم از عمل‌کرد دولت روحانی و هم در بحث انتخابات مجلس دهم تاثیرگذار باشد. حتی وب‌سایت ندای ایرانیان - متعلق به حزب ندای ایرانیان - نوشت که معرفی مجیدانصاری - معاون پارلمانی فعلی روحانی - به عنوان وزیر جدید کشور به مجلس قطعی شده است.
هم‌زمان عبدالله رمضان‌زاده، سخن‌گوی دولت خاتمی، در گفت‌وگویی با روزنامه شرق، درباره ترکیب دولت روحانی گفت: “درباره بعضی موضوعات مربوط به سیاست داخلی، اعضای دولت همراهی نمی‌کنند. من صریح بگویم؛ مثلادرحوزه تامین‌ اجتماعی که می‌تواند حوزه کارآفرینی برای دولت باشد، متاسفانه بیشتر نیروهایی که مسوول اتفاقات هفت، هشت سال گذشته بودند، در تامین‌ اجتماعی باقی مانده‌اند. اشاره من به حوزه اقتصادی تامین‌ اجتماعی بازمی‌گردد. نمونه دیگر، حضور بعضی افراد در بدنه وزارت کشور است؛ همان نیروهایی که باقی مانده‌اند مانع روند اداره کشور توسط دولت هستند. اگر نقدی به دولت وجود دارد این است که نیروهای خودش را پالایش نکرده است. انتظار ما از دولت این است که بیشتربه سوی همفکری با آقای روحانی کشانده شود”.
پیش از این مهدی آیتی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، نیز به روزنامه آرمان گفته بود که تغییر در “کابینه، برخی مدیران واستانداران، خواست عمومی” است و “خبری که توسط دولت برای ترمیم کابینه و استاندارها منتشر شده است را باید جدیدانست که به‌طور قطع ترمیم دولت و تغییر استاندارها را با خود به همراه دارد و نوعی کار تبلیغاتی و آماده‌سازی نیروها برای مجلس دهم است”.
این البته بدان معنا نیست که تمام اصلاح‌طلبان چنین نظری درباره کابینه روحانی یا عمل‌کرد وزرا دارند. برای مثال محمدعطریان‌فر، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با روزنامه آرمان درباره رابطه اصلاح‌طلبان و وزارت کشور چنین اظهارنظر کرد: “اطلاعاتی که از وزارت کشور به ما می‌رسد این است که آقای رحمانی فضلی به بیش از ۸۰ - ۷۰درصد توقعات اصلاح‌طلبان پاسخ مثبت داده است. البته مواردی هم وجود داشته که صورت نگرفته بنابراین فکر می‌کنم کسانی که در مقوله اصلاح‌طلبی وزارت کشور را خوب بشناسند حتی در این نقطه هم ایراد چندانی نمی‌گیرند. ضمن اینکه باید این تفکر ایجاد شود که کسی که انتصاب می‌شود حتما نباید دوست و آشنا باشد، باید واجد صلاحیت باشد”.
از ابتدای تشکیل دولت روحانی، اصلاح طلبان و برخی از حامیان دولت، از حضور افرادی نظیر عبدالرضا رحمانی‌فضلی درپست وزیر کشور، اعلام نارضایتی کرده و به شکل های مختلف هشدار داده بودند که با حضور این چهره اصولگرا و نزدیک به علی لاریجانی و استانداران و فرمانداران منصوب این وزارت احتمال پیروزی هواداران دولت در انتخابات آینده مجلس نزدیک به صفر است. این احتمال و گمانه زنی مورد اشاره علی مطهری - از نمایندگان اصول‌گرای مجلس - قرار گرفته بود.