احمدی‌نژاد: وضع اقتصادی بسیار خوب است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با نشست سران قوا برای مهار گرانی

هم‌زمان با نامه اقتصاددانان به محمود احمدی‌نژاد درباره وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و انتقادهای اصول‌گرایان، محمود احمدی‌نژاد گفته است که وضعیت اقتصادی کشور خوب است و مشکلی نیست. این سخنان رییس دولت دهم در حالی بیان شده که در نخستین روز هفته جاری، روسای سه قوه در جلسه مشترکی با یکدیگر به بررسی راه‌های ممکن برای رفع گرانی پرداختند.

محمود احمدی‌نژاد در جلسه مطبوعاتی روز شنبه خود، در پاسخ به خبرنگاران مدعی شد که وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر “بسیار خوب” است. احمدی‌نژاد این سخنان را در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر داده بود. خبرنگار این خبرگزاری خطاب به احمدی‌نژاد گفته بود که وی با وعده آوردن نفت بر سر سفر مردم به قدرت رسیده٬ اما در حال حاضر “ارزش پول و دارایی مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده است”. این خبرنگار در بخش دیگری از پرسش‌های خود تاکید کرده که دولت وعده داده بود سه میلیون شغل ایجاد کند٬ اما نرخ بیکاری افزایش یافته است. وی درباره مخالفت مردم با اجرای فاز دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز سخن گفته و افزوده “نیمی از پول پرداختی به مردم به عنوان یارانه نقدی از منابع غیرقانونی بوده است”. این خبرنگار همچنین به شعار “مبارزه با فساد” احمدی‌نژاد اشاره کرده و خطاب به وی گفته بزرگ‌ترین فساد اقتصادی در تاریخ ایران در دولت وی صورت گرفته است.

این سوال و پاسخ احمدی‌نژاد به آن در صدا و سیما سانسور شده بود. گرچه قطع پخش زنده گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با اعتراض نهاد ریاست‌جمهوری مواجه شده بود، اما مدیر روابط عمومی صدا و سیما گفته است که “قطع گفتگو با رئیس‌جمهوری در میانه برنامه و پخش نشدن سوال خبرگزاری مهر با هماهنگی معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری” بوده است.

ادعای احمدی‌نژاد درباره خوب بودن وضعیت اقتصادی کشور در حالی است که ۴۳ تن از اقتصاددانان با ارسال نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد، با هشدار نسبت به وضعیت اقتصادی کشور، خواستار “بازنگری اساسی در رویکردهای گذشته و کنونی” شده اند.

این اقتصاددانان در نامه خود نوشته‌اند: “امروز وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور بر همگان آشکار شده‌است و تشدید تحریم‌های نفتی و بانکی نیز مزید بر علت شده و آن ها را وارد بحران کرده است. بیم آن می‌رود که استمرار این بحران در دراز مدت به تشدید تعارضات اجتماعی و سیاسی منجر شود و کیان کشور را به مخاطره اندازد… به گمان ما در شرایط کنونی، تداوم سیاست‌های گذشته به ‌هیچ‌وجه در جهت منافع نظام و ملت بزرگ ایران نیست. از این‌رو مسئولان ارشد نظام را مصرانه به بازنگری اساسی در رویکردهای گذشته و کنونی دعوت می‌کنیم. در سال‌های پیش رو، بیش از هر زمان دیگر، عزت ملت ایران به تصمیمات مسئولان بلند پایه نظام و شیوه سیاست گذاری آنان بستگی خواهد داشت”.

این اقتصاددانان در نامه خود پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ تورم درپایان سال جاری به ۳۲ درصد برسد. محمد ستاری فر و حمیدرضا برادران شرکا، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت محمد خاتمی، حسین عبده تبریزی، عبداله طاهری، جعفر خیرخواهان، بهروز هادی زنوز، مرتضی چینی‌چیان، علی صادقی، محسن رنانی، زهرا کریمی، و عبدالحسین ساسان از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

آن‌ها همچنین نسبت به اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها هشدار داده‌اند: “به نظر ما اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در شرایط بی ثباتی سیاسی و اقتصادی نه تنها متضمن آثار مثبت متصور بر آن نیست بلکه می تواند به جهت تامین عدالت اجتماعی و تخصیص منابع، نتایجی برخلاف آن داشته باشد. تجربه مرحله اول هدفمند سازی یارانه ها موید این نکته می باشد. راه تامین کسری بودجه را نباید از طریق بزرگتر کردن بودجه دولت جستجو کرد. چنین روشی ادامه سیاست های گذشته است”.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه اخیر تلویزیونی خود گفته است که در سال آینده فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرایی خواهد شد. وی افزوده است: “در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان دولت و کارگران… یک افزایش۲۰ درصدی پیش بینی کرده ایم و یارانه‌ها را هم افزایش دادیم وقتی این مسائل را کنار هم می‌گذاریم، موضوع پوشیده می‌شود البته قانون کارگری مرجع دیگری را برای تعیین افزایش‌ها مشخص کرده است که در آنجا دولت دخالتی ندارد و وزیر کار این موضوع را پیگیری می‌کند؛ اگر ما هدفمندی را اجرا کنیم قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی آن چیزی را که ما پیش بینی کرده‌ایم هم کاهش امسال جبران می‌شود و هم افزایش قیمت هدفمندی پوشش داده خواهد شد”.

از سوی دیگر انتقاد اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد نیز همچنان ادامه دارد. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنانی ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت گفته است: “این ماشین اقتصادی که در سرازیری رها شده و راننده آن هم از ماشین پیاده و با دیگران دست به یقه شده در شان ملت ایران نیست”.