گفتگوهای هسته‌ای؛ زیر ذره‌بین واشنگتن

نویسنده

» تحلیل بوستون گلوب از رابطه ایران و آمریکا

گروهی از مقامات دولت اوباما به مقامات فرانسه و روسیه پیوسته‌اند و امروز مذاکره با دیپلمات‌های ایرانی را بر سر شرایط توافقی غیرعادی که می‌تواند میزان زیادی از اورانیوم غنی‌شده با درجه پایین را از ایران خارج کند، در وین آغاز کردند.

دولت آمریکا این توافق را – که بر اساس آن اورانیوم برای راکتور تحقیقاتی به منظور استفاده پزشکی به سوخت تبدیل خواهد شد - به عنوان آزمون مقاصد ایرانی‌ها در بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور می‌بیند.

به گزارش ایران، سوخت این راکتور رو به اتمام است و بنابراین دولت آمریکا پیشنهاد کرده است که 80 درصد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران برای تبدیل به سوخت راکتور به روسیه فرستاده شود. فرانسه سپس این مواد را به شکل صفحه‌های فلزی که آلیاژی از اورانیوم و آلومینیوم است در می آورد که درراکتور استفاده خواهد شد.

مقامات آمریکا می‌گویند اگر ایران در دنبال کردند توافق آزمایشی در این قرارداد شکست بخورد، به اعمال تحریم‌ها دامن خواهد زد. اما این مذاکرات تاکنون جدایی آمریکا از دو مهره کلیدی دیگر – روسیه و چین - را در تلاش‌ برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران نشان داده است.

وقتی هیلاری رادهم کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در سفر به مسکو در مورد نیاز به تحریم‌های شدیدتر در صورت عدم پیشرفت سریع مذاکرات با ایران صحبت کرد، مقامات روس گفته‌های او را نپذیرفتند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: «تمامی تلاش‌ها باید در جهت حمایت از روند مذاکرات باشد. ما معتقد هستیم تهدید، تحریم، و تهدید به فشار در شرایط کنونی سازنده نیست.»

روز پنجشنبه، ون جیبائو نخست‌وزیر چین در پکن با محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد و گفت دولت وی به دنبال «همکاری نزدیک  بین‌المللی» با ایران است.

منبع: بوستون گلوب، 19 اکتبر