یک قدم عقب نشینی نمی کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» محمد صادقی در مصاحبه با روز:

با محمد صادقی، عضوشورای مرکزی و رییس کمیته شعب سازمان ادوار در مورد وضعیت این تشکل سیاسی که دبیرکل ـ احمد زیدآبادی ـ و سخنگوی آن ـ عبدالله مومنی ـ در زندان به سر می برند مصاحبه کرده ایم. به گفته آقای صادقی “سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)، با وجود همه تنگناها، برای تحقق آرمان های سبز ملت ایران حتی یک قدم عقب” نخواهد نشست.

این مصاحبه در پی می آید.

آقای صادقی، دبیرکل و سخنگوی سازمان دانش آموختگان(ادوار تحکیم وحدت) هنوزدر زندان به سر می برند.پیش از این هم اخباری درباره دستگیری اعضای سازمان در تهران و شهرستان ها شنیده ایم. با وجود این فشارها، آیا هنوز موجودیتی به نام سازمان ادوار وجود دارد و به کار خود ادامه می دهد؟ آیا تصمیمی برای ادامه و نحوه فعالیت در آینده گرفته اید؟


بله همان طور که اشاره کردید بیش از پنج ماه از بازداشت غیر قانونی دبیر کل و سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) می گذرد و در همان ایام پس از کودتای 22 خرداد نیز مسئولین شعب سازمان ادوار تحکیم وحدت در برخی ازاستانها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در تهران نیز برخی از اعضای شورای مرکزی و سیاستگذاری سازمان به کرات به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند و بعضا با هجوم به منازل ایشان  به تفتیش و ضبط وسایل شخصی آنها پرداختند. با این وجود و علی رغم تمامی فشار ها و محدودیت ها و وجود فضای امنیتی و نظامی حاکم بر کشور، سازمان ادوار تحکیم وحدت در مقابل خواست کودتاچیان که ایجاد یک انسداد کامل سیاسی و فرهنگی در جامعه است ایستادگی کرده و همچون گذشته در مسیر مبارزات دمکراسی خواهانه ملت ایران در حد توان و بضاعت خود نقشی را برعهده گرفته است.

البته این سازمان در گذشته نیز بار ها  فشار نهاد های امنیتی و قضایی و بازداشت چهره های اعضای این تشکل را تجربه کرده که نمونه آن حمله مسلحانه به دفتر این سازمان و شلیک گلوله و بازداشت اعضای ان در 18 تیر ماه 86 است.

با این همه پس از فجایع مرتبط با انتخابات 22خرداد تمامی ارکان این سازمان بر ضرورت ادامه فعالیت های سیاسی و تشکیلاتی تاکید داشته و کما فی السابق در جهت نیل به اهداف استراتژی سازمان ادوار یعنی گسترش تشکیلات، توانمند سازی نیروها و دفاع از حقوق بشر و دمکراسی خواهی تلاش خواهیم کرد؛ همزمان برای احقاق حقوق پایمال شده و آزادی فعالین سیاسی که توسط کودتاچیان به گروگان گرفته شده اند، تلاش و مطالبات مردم را پیگیری خواهیم نمود و برای تحقق آرمان های سبز ملت ایران حتی یک قدم عقب نخواهیم نشست.

در کیفرخواست قرائت شده در دادگاه، از سازمان ادوار به عنوان”گروهک غیرقانونی” نام برده شد. آیا حکمی از طریق مراجع ذی صلاح در این باره به شما ابلاغ شده یا تاکنون اخطاری به سازمان رسیده است؟
البته به کار بردن عنوان گروهک غیر قانونی برای سازمان ادوار تحکیم در بیدادگاه مذکور برای اولین بار نبود و پیش از این نیز رسانه ی سرتا پا دروغ کیهان در حملات همیشگی خود به این سازمان از عنوان گروهک غیر قانونی استفاده می کرد. در توضیح باید گفت سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) دارای پروانه قانونی فعالیت به شماره .1.143.172 الف مورخ 10/6/1380- از کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور است و تاکنون از سوی هیچ یک از مراجع رسمی و قانونی کشور حکمی مبنی بر غیر قانونی بودن این سازمان صادر نشده است.
لازم به ذکر است طبق قوانین مربوط به فعالیت احزاب و تشکل ها در کشور کمیسیون ماده  10احزاب که در وزارت کشور مستقر است مرجع صدور پروانه فعالیت احزاب است اما این کمیسیون مرجع لغو مجوز احزاب نیست بلکه کمیسیون ماده 10 احزاب صرفآ تخلفات احزاب را بررسی و در صورت لزوم، جهت لغو مجوز احزاب متخلف درخواستی را به محاکم قضایی ارسال می نماید. آنچه که به سازمان دانش آموختگان مربوط است و بنا بر اطلاعاتی که به صورت غیر رسمی داریم پس از ماجرای 18 تیر 86 و حمله مسلحانه به دفترمرکزی سازمان در تهران  پرونده‌ای برای سازمان در همان کمیسیون ماده 10 گشوده شده است،‌اما اینکه این پرونده به دادگاه ارسال شده باشد یا خیر اطلاعی نداریم؛ گرچه می‌دانیم که نهادهای امنیتی پیگیر این موضوع بوده اند اما از آنجا که این امر می بایستی به طور رسمی و قانونی  به دبیرکل سازمان ابلاغ شود و تاکنون چنین ابلاغی صورت نگرفته و دادگاهی هم برگزار نشده است،‌ پس می‌توان گفت که سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) حزبی قانونی است و همانگونه که در بیانیه های خود اشاره کردیم مطرح شدن چنین موضوعاتی توسط مجریان کودتا و آنچه که در بیدادگاههای مضحک و شرم آور در کیفر خواست های دروغین و غیرواقعی آورده شد در مقابل جنایت های انجام گرفته در به خاک و خون کشیدن بهترین فرزندان این کشور و گروگانگیری جمعی از نخبگان، اندیشمندان و صاحبان اصلی این کشور به قصد چند صباحی حکمرانی بیشتر موضوع چندان مهمی نیست و بار دیگر تکرار می کنیم که این دولت برآمده از کودتا از سوی قاطبه ملت رنج کشیده ی ایران غیر قانونی است و نه سازمان ادوار تحکیم وحدت!

 

احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان ادوار مدت هاست که در زندان به سر می برد و هر روز اخباری درباره وی به گوش می رسد که ناشی از فشارها بر روی وی برای اعتراف است. آخرین اخبار درباره وضعیت اقای زیدآبادی چیست؟ آیا به ایشان اتهام مشخصی اعلام شده است؟

متاسفانه نزدیک به 40 روز از آخرین ملاقات همسر دکتر زید آبادی با ایشان که به صورت کابینی انجام شده است می گذرد و در این مدت خانواده و دوستان ایشان در بی خبری مطلق از وضعیت وی به سر می برند و با توجه به صحبت هایی که در آن ملاقات از سوی آقای زید آبادی عنوان شده بود و سابقه برخوردهای خشن و غیر انسانی که با ایشان و دیگر بازداشت شدگان در بند2-الف تحت اداره سپاه پاسداران صورت گرفته بود بر شدت نگرانی ها در خصوص سلامت جسمی دکتر زید آبادی افزوده است.

آقای زید آبادی در آخری ملاقات خود گفته بود که چون متن دفاعیه‌اش را تایید نکرده‌اند او را به بیدادگاه نیاورده  و به شدت مورد شکنجه های جسمی روحی قرار داده اند. البته بیشترین فشار بر احمد زید آبادی به خاطر نامه‌ای است که در فروردین سال ۸۶ به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته و بازجویان از وی خواسته اند به سبب اینکه در این نامه از لفظ “معظم” برای آیت الله خامنه ای استفاده نکرده است در دادگاه  ازایشان عذرخواهی کند که این امر مورد قبول زید آبادی قرار نگرفته است و بازجوها هم وی را تهدید کرده اند که یا باید متن دفاعیات را مطابق میل ما بنویسی و یا برگه های بازجویی ات را در حلقت فرو می کنیم و به خوردت می دهیم!
حال با گذشت نزدیک به چهل روز از این ملاقات، به نظر می رسد که احمد زید آبادی خوردن برگه های بازجویی را به عذرخواهی از آیت الله خامنه ای ترجیح داده است.

 

برخی اخبار غیررسمی حکایت از قصد احمد زیدابادی برای خودکشی در زندان داشتند. این مساله صحت داشته یا خیر و چرا این اتفاق افتاده است؟

 البته این موضوع نیز مربوط به افشا گریهای همسر شجاع و مظلوم دکتر زید آبادی خانم مهدیه محمدی گرگانی پس از اولین ملاقاتی بود که از زمان بازداشت غیر قانونی ایشان داشت. در آن ملاقات که با فشار افکار عمومی در نگرانی از وضعیت سلامت زید آبادی و پس از 53 روز بی خبری انجام گرفت ایشان عنوان کرده بود که 17 روز در اعتصاب غذا بوده  و به همین دلیل به بهداری زندان منتقل شده است و پس از بازگرداندن ایشان به سلولی که آن را به “قبر” تشبیه کرده بود پس از چند روز دچار جنون شده و حتی قصد خودکشی داشته است.

 

آیا خبری از زمان تشکیل دادگاه آقای زیدآبادی و علنی یا غیرعلنی بودن آن دارید؟

همان طور که شاهد بودیم آقای زید آبادی در دو جلسه از بیدادگاه حضور داشت ولی به اتهامات ایشان رسیدگی نشد و گویا بازجوها در جهت افزایش فشار روحی و درهم شکستن مقاومت زید آبادی جهت اخذ اعترافات دروغین وی را به جلسات دادگاه آورده بودند. اما تاکنون و علی رغم پایان مدت قرار بازداشت ایشان دادگاهی جهت رسیدگی به اتهاماتش تشکیل نشده و پیگیری وکلای ایشان هم به جایی نرسیده است بدیهی است در پروژه ای که سپاه آن را طراحی و قوه قضائیه کور کورانه اجرا می نماید و صدا و سیمای ضد ملی هم به نمایش می گذارد، برگزاری هر گونه دادگاهی برای هر یک از متهمین وقایع اخیر در صورتی انجام خواهد گرفت که متهم تحت شکنجه های ددمنشانه جسمی و روحی تاب مقاومت خود را از کف داده و به آنچه که بازجویان سپاه برایش در نظر گرفته اند اعتراف نماید.

 

مدتی پیش اعلام شد که عده ای از زندانیان سیاسی از جمله دو عضو زندانی سازمان ادوار آزاد خواهند شد، اما این امر هنوز به وقوع نپیوسته است. کمی درباره شرح ماوقع توضیح می دهید که چرا این دو آزاد نشدند؟
ای کاش به جای بنده دادستان جدید تهران که گویی پا در جای پای سلف خویش گذاشته است درباره علت جلوگیری از آزادی فعالین بازداشت شده پاسخی به وجدانهای بیدار مردم ایران می داد که چرا و به چه حقی و با کدامین مجوز قانونی، شرعی، عرفی و انسانی با احساسات پاک و اعصاب و روان فرزندان کوچک احمد زید آبادی و عبدالله مومنی بازی می کنند؟!

گویا  یکشنبه هفته ی گذشته بازپرس پرونده آقای زیدآبادی به وکیل ایشان خبر داده بوده که برای ایشان قرار وثیقه 250 میلیونی صادر شده و فردا برای آزادی آقای زیدآبادی وثیقه لازم را تامین کنید، اما در مراجعه حضوری همسر و وکیل ایشان بازپرس پرونده در کمال ناباوری از اختلافات خود و دادستان جدید تهران خبر می دهد و اینکه دادستان جدید تهران دستور داده است که آزادی فعالان سیاسی متوقف شود. در همان ایام خبرگزاری دولت کودتا (ایرنا) خبری بر روی خروجی خود گذاشت که در آن از تبدیل قرار بازداشت به وثیقه و آزادی قریب الوقوع برخی از متهمین وقایع اخیر که در میان آنها نام عبدالله مومنی سخنگو و رئیس شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان نیز به چشم می خورد خبر می داد.هر چند با پیگیری خانواده و وکیل آقای مومنی متوجه شدیم که این خبر نیز همچون سایر اخبار منتشر شده از سوی بنگاههای دروغ پراکنی کودتاگران از جمله کیهان، فارس، ایرنا، جوان، و صدا و سیمای ضد ملی دروغی بیش نبوده است.

 

آقای مومنی، به عنوان سخنگو و رییس شورای مرکزی سازمان ادوار در دادگاه سخنانی را درباره فعالیت های سازمان ادوار بر زبان راندند. نظر شما درباره این سخنان چیست؟

کاملا مشخص بود که بازداشت و شکنجه عبدالله مومنی که از رهبران خوشنام جنبش دانشجویی ایران بوده است آغاز پروژه شومی بود که در آن تلاش شد تا پس از محاکمه و اعتراف گیری از چهره های سرشناس جریان اصلاحات این بار و در آستانه بازگشایی دانشگاهها، جریان دانشجویی به طور خاص مورد هدف مسئولین امنیتی و قضایی قرار گیرد تا با اعتراف گیری از چهره های شاخص جنبش پر افتخار  دانشجویی کشور بخشی دیگر از پروژه ی انحراف افکار عمومی را به پیش برند و در جهت اجرای این سناریوی مضحک یکی از چهره سرشناس یک دهه مبارزات آزادی خواهانه دانشجویان یعنی آقای عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) را پس ازتحمل بیش از سه ماه شکنجه طاقت فرسا و غیر انسانی وادار به حضور در بیدادگاه کودتا نمودند و اعترافاتی دروغین را بر زبان وی راندند.

در چند روز اخیر شاهدبودیم که برای عده ای از فعالان سیاسی احکامی از طرف دادگاه صادر شده است. آیا شما خبری از صدوراحکام احتمالی برای آقایان مومنی وزیدآبادی دارید؟

 متاسفانه در شرایطی که عاملان و آمران جنایات اخیر و آنهایی که برای حفظ موقعیت سیاسی و اقتصادی خود و تداوم چپاول منابع کشور در آرای مردم دست برده و با تقلب و نیرنگ، حق تعیین سرنوشت را از مردم گرفتند و در پاسخ به اعتراض مسالمت آمیز آنها قلب جوانان بیگناه را نشانه گرفتند و خونشان را به ناحق بر زمین ریختند آزادانه به جنایات خود ادامه می دهند و بیگناهانی دیگر همچون شهاب طباطبایی و سعید حجاریان به گناهی نکرده به سالها حبس محکوم می شوند.

در این شرایط اخبار ضد و نقیضی از صدور احکام ظالمانه برای زندانیان از جمله آقایان مومنی و زید آبادی به گوش می رسد که البته تا کنون مرجع رسمی در این خصوص اظهار نظر نکرده است.اما آنچه باید گفت این است که تمامی متهمین و محکومین بیدادگاههای قوه سابقا قضاییه نزد افکار عمومی تبرئه اند و نامشان  به قهرمانان ملی این مرز و بوم  اضافه گردیده است و احکام صادر شده نیز بر روی قطعه کوچکی یخ قرار دارد که به سرعت در حال آب شدن است.