کمک سازمان های سعودی به حماس

نویسنده

ماتیو لویت

شورش مسلحانه خرج دارد. حماس برای اشغال نوار غزه در ماه پیش می باید هزینه های حقوق، تهیه سلاح، ساخت موشک، جلب حمایت خانواده ها، رشوه به مخالفین، چاپ بروشور و پرچم و تبلیغات، تهیه گزارشات تبلیغی، و حتی سفارش کلاه و چفیه را پرداخت می کرد.

حماس هزینه کودتا در غزه را چگونه تامین کرد؟ مساله “تحریم بین المللی” که حماس از آن شکایت داشت چه شد؟ آیا این نبود که رهبران حماس آن قدر مستاصل شده بودند که مجبور شدند چمدان پول ایرانی را از مرز غزه و مصر قاچاق کنند؟

بخشی از پاسخ در شهر رفح، در مرز مصر نهفته است. تونل های قاچاق در این شهرو درخانه های دو طرف مرز، اغلب توسط قبایل غزه و بیشتر با هدف سود مورد استفاده قرار می گیرد تا ایدئولوژی. مقامات مصر و اسرائیل این تونل ها را، که تا عمق 35 متری زمین حفر شده بود تا از طریق صدا قابل رد یابل نباشند، کشف کردند. برخی از تونل ها دارای هواکش، نور چراغ و حتی ریل آهن است که امکان حمل اجناس سنگین را فراهم می کند. وقتی دهانه یک تونل کشف می شود و مسدود می گردد بخش های میانی آن دست نخورده باقی می ماند که در مرحله بعد قابل اتصال به یکدیگرو استفاده مجدد می باشد.

بر اساس گزارشات مقامات اسرائیلی و مصری، گروه هایی نظیر حماس با پرداخت چند هزار دلار این تونل ها را برای یک شب اجاره می کنند و اسلحه و مواد دیگر را از طریق آن حمل می کنند. لذا حماس می توانسته است علی رغم تحریم بین المللی سلاح را از این طرق خریداری کرده و پول آن را به انواع طرق بپردازد.

دفتر سیاسی حماس در دمشق به ریاست خالد میشل و موسی محمد ابو مرزوک مدت ها در کار جمع آوری کمک برای حمایت از شبه نظامیان کرانه غربی و نوار غزه بوده است. این اطلاعات در گزارشات منتشر شده سازمان اطلاعات آمریکا منعکس شده است. این دفتر برای قاچاق اسلحه از راه زمینی از اردن و از راه دریا از طریق بسته های ضد آب که توسط کشتی های سوری و لبنانی در سواحل غزه رها می شدند و از راه زیر زمینی از طریق تونل رفح استفاده می کرده است. در ماه های اخیر هزینه این عملیات را ایران پرداخت می کرده است.

بنا بر گزارشات مقامات اسرائیلی، عزالدین شیخ خلیل، یکی از مامورین رده بالای حماس عملیات قاچاق اسلحه در رفح را خارج از دمشق بر عهده داشته است. وی در انفجاری در سال 2004 کشته شد (احتمالا اسرائیل در پشت این انفجار بوده است ولی این کشور هیچ گاه مسئولیت آن را بر عهده نگرفت).

نکته نگران کننده این است که حماس همچنان کمک های خیریه و رفاهی را علی رغم اینکه از سوی آمریکا واروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است، دریافت می کند. حماس علی رغم این موضوع و تحریم های بین المللی توانسته است بودجه خود را تحت عنوان کمیته های خیریه و رفاهی به راحتی به بانک های کرانه غربی و نوار غزه انتقال دهد. بدین ترتیب با مخلوط کردن بودجه سیاسی و خیریه، حماس از نیروی اجرایی نظامی و گروه ترور عزالدین قاسم تحت لوای مشروعیت سیاسی و انساندوستانه حمایت می کند.

ماه پیش مقامات اسرائیلی چهار عضو خیریه “آرام” را در شمال بیت المقدس به اتهام کمک به حماس بازداشت کردند. بنا بر این گزارش مبلغ 237 هزار دلار طی سال گذشته از طریق “اتحاد خیریه” (که به نام اتحاد خیرخواهان نیز معروف است) که مقر آن در عربستان سعودی است، به خیریه “آرام” پرداخت شده است. این خیریه چتر حمایتی حماس را تشکیل می دهد.

با تسلط حماس بر نوار غزه اکنون بیش از هر زمان دیگر ضروری است که دو مفری که حماس از طریق آن حمایت می شود، یعنی تونل قاچق رفح و کمک های مالی از طریق شبکه خیریه مسدود شوند.

در این زمینه فقط مصر می تواند مرز های خود را با غزه مسدود سازد. قاهره از حیث دیپلماتیک با حماس مخالفت کرده است و اعلام کرده است که مخالف بوجود آمدن “ستیزه جویان اسلامی” در غزه است. لازم است که این اظهارات با اقدامات عملی در مزر 8 کیلومتری این کشور با غزه همراه گردد. لازم است که مصر علاوه بر این مرز تمام مرز صحرای سینا را نیز مراقبت کند چرا که در مواردی قاچاق اسلحه از این طریق انجام می شود.

لازم است که آمریکا واتحادیه اروپا از طریق کمک به سازمان های انساندوست فلسطینی از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری کنند. همچنین ضروری است که این کشور ها بنا به تعریف خود از تروریسم، سازمان های مرتبط با حماس را نیز در فهرست قرار داده و از نقل و انتقال وجوه خیریه بنام حماس نیزجلوگیری کنند.

تا زمانی که بازو های سیاسی و اجتماعی حماس بدون برخورد با مانعی عمل می کنند، حماس می تواند هزینه فعالیت های خود را بپردازد و اقدامات تروریستی علیه اسرائیل و فلسطینیان را ادامه دهد.

منبع : لوس آنجلس تایمز - 3 ژوئیه 2007