اعدام به علت دیدار با امام زمان یا انتقاد از رهبر؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فرماندهان سپاه هم به جمع اعدامی‌ها پیوستند

یکی از فرماندهان سابق سپاه در جنگ به اتهام “ارتباط با امام دوازدهم شیعیان” به حکم دادگستری استان خوزستان اعدام شد. آن‌گونه که سایت خبری تغییر، به نقل از العربیه، اعلام کرده است، حکم اعدام “عبدالرضا غرابات” که از جمله فرماندهان سپاه در دوران جنگ بوده، پنج‌شنبه هفته گذشته اجرا شده گرچه هنوز هیچ منبع خبری دیگری، این مساله را تایید نکرده است.

خانواده این عضو سپاه پاسداران در سوسنگرد، اعلام کرده‌اند که بعد از اعدام وی در اهواز، هنوز موفق به دریافت جنازه نشده‌ و تاکید کرده‌اند که “خبر اعدام را از رسانه‌ها شنیدیم.” اما در این گزارش، اشاره‌ای به منبع خبری منتشرکننده اعدام این فرد نشده است.

یکی از اعضای خانواده عبدالرضا غرابات، گفته است: “نظام خود مروج افکار امام زمانی است و احمدی‌نژاد بارها از تلویزیون بطور مستقیم وغیر مستقیم از ارتباط با امام زمان گفته است. چرا فقط فرزند ما اعدام می‌شود.”

وی افزوده: “ما انتظار نداشتیم که عبدالرضا اعدام شود، چرا که در دوران جنگ خدمات فراوانی داشته است. به خصوص اینکه اتهام ارتباط با امام زمان تازگی ندارد و خود دولت‌مردان برخی اوقات این نوع ادعاها را مطرح می‌کنند.”

بر اساس گزارش ها عبدالرضا غرابات پس از ادعای ارتباط با امام دوازدهم شیعیان توسط ماموران وزارت اطلاعات در شهر ‏سوسنگرد بازداشت شده و برای محاکمه به اهواز انتقال یافته بود. پس از صدور حکم اعدام در دادگاه روحانیت و تایید آن در دیوان عالی قضایی، حکم اعدام وی بامداد پنجشنبه گذشته در زندان کارون اهواز اجرا شد.‏

این عضو خانواده غرابات همچنین اضافه کرده است: عبدالرضا در زمان شاه فردی خوش‌گذران بود و هیچ گرایش دینی نداشت، اما پس از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ به عضویت سپاه درآمد و در هشت سال جنگ، حضوری مداوم در خط مقدم جبهه داشت. پس از توقف جنگ عبدالرضا از ارتباط خود با امام زمان سخن گفت و ادعا کرد که امام زمان از نظام حاکم به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای ناراضی است.”

وی افزوده غرابات در مسجد جامع سوسنگرد برای تعدادی از جوانان این شهر درس اخلاق برگزار می‌کرد و برای سال‌ها آزادانه به تبلیغ افکار خود می‌پرداخت: “به تدریج بر پیروان آقای غرابات افزوده شد، به طوری که صدها نفر از شهرهای مختلف دیگر نیز با وی ارتباط برقرار کرده و به عضویت مجموعه‌ای که با نام «خط سیر و سلوک» بین مردم معروف شده بود در آمدند.”

وی تاکید کرده: “فعالیت این گروه پس از پرداختن به رهبر جمهوری اسلامی ایران متوقف شد و عبدالرضا غرابات به اهواز تبعید اما پس از مدتی بازداشت و به اتهام ارتباط با امام زمان اعدام شد.”

 

جمهوری‌اسلامی و ارتباط با امام زمان

ادعای رابطه با امام دوازدهم شیعیان، مساله جدیدی در جمهوری‌اسلامی نیست. در سال‌های گذشته - بخصوص پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد ـ افراد زیادی ادعا کردند که یا خود امام زمان هستند یا آنکه با وی ارتباط داشته‌اند.

افزایش تعداد این افراد باعث شد که دادستان کل ویژه روحانیت، نسبت به این نوع فعالیت‌ها واکنش نشان دهد. حجت‌الاسلام محمد سلیمی، در این مورد گفته بود: “فعالیت مدعیان دروغین تحت عناوین مختلفی انجام می‌شود… سوءاستفاده‌های مختلف از افراد محصول بهره‌برداری از شیوه‌های غلط است و باید گفت که آنها چه مقدار باید روی یک انسان کار کنند تا بتواند بنویسد که استاد بزرگوار شما عینک ما هستید، تا که ما به وسیله شما امام زمان (عج) را ببینیم. یعنی معلوم می‌شود فرد مورد نظر مدعی است؛ پس ما به حق امام زمان قسمتان می‌دهیم که راهی برای ما باز کنید تا بیشتر بتوانیم از محضرتان استفاده کنیم چون مدتی است احساس گرسنگی شدید می‌کنیم و هر مطلب جدیدی درباره روح از شما می‌شنوم احساس رشد می‌کنم که باز تشنه‌تر می‌شوم و به هر دری که می‌زنیم تا شاید یک چیز را پیدا کنم و بخورم تا روحم سیر شود ولی غذاهای شما لذیذ‌تر، خوشمزه‌تر و مقوی‌تر است.”

وی اضافه کرده بود: “این مدعی دروغین در مورد تالیفات‌اش می‌گوید؛ تالیفاتم رمان‌نویسی است و حقیقت خارجی ندارد و دیدم اگر به صورت رمان مطالب نوشته شود، باعث جذب بیشتر خوانندگان می‌شود. بنابراین این شیوه را به دست گرفتم و به عنوان دیدار، ملاقات، خواب و مراد نگاشتم و به خورد نسل جوان دادم.”

در یکی از مشهورترین نمونه‌ها از این دست، فردی که در شهر قم ادعا می‌کرد امام دوازدهم است، ابتدا بازداشت و سپس اعدام شد. گفته می‌شد او کتابی ‌ تحت عنوان “القائم” را تبلیغ می‌کرد و مریدان بسیاری هم داشت. اما برخی از مراجع تقلید پس از ملاحظه این کتاب، حکم ارتداد وی را صادر کردند و او را مفسد فی‌الارض دانستند. این فرد پس از دستگیری ادعای خود را پس گرفت، اما در زندان مجددا بر سر ادعای قبلی خود بازگشت. پس از دستگیری او، پنج نفر دیگر نیز که ادعا کرده بودند امام دوازدهم، سیزدهم و یا چهاردهم هستند بازداشت شدند.

مدتی بعد یک مدعی دیگر امام زمان بودن هم در شهر کرمانشاه ظهور کرد. وی دارای دفاتر و مریدانی در شهرهای قم، کاشان، ساوه، بوشهر و شیراز بود. وی پس از بازداشت اعلام کرد: “میلیون‌ها تومان از مردم دریافت و دفاتر و منازلی در شهرهای مختلف را با کمک‌های مردمی اداره می‌کردم.”

اما از جمله شهرهایی که چنین افرادی، در آن حضور پررنگی دارند، شیراز است. در سال‌های گذشته، فردی با لباس عربی به ادارات کل استان فارس می رفت و خود را خبرنگار اسلام معرفی می‌کرد. این فرد ادعا می‌کرد که دارای مقامات ویژه معنوی است و اوست که خبر ظهور امام زمان(را به همگان خواهد داد.

وی پس از مدتی بازداشت شد، اما بعد از ازادی ادعاهای خود را ادامه داد. در آن زمان گفته می‌شد که وی جلو منزل خود پرچمی نصب کرده که بر روی آن نوشته شده است: “آخرالزمان، خبرنگار دینی اسلام است!”

از این گونه افراد، که بسیاری از آن‌ها ادعای درمان بیمارانی را دارند که دارای امراض صعب‌العلاج هستند، در گوشه و کنار ایران بسیار می‌توان یافت.

 

مسوولان و امام زمان

گرچه بحث امام دوازدهم شیعیان همواره در میان مسوولان جمهوری‌اسلامی مطرح بوده، اما پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد در سال 84، این بحث‌ها شدت بیشتری یافته است. یکی از مشهورترین نمونه‌ها پیش از روی کار آمدن احمدی‌نژاد، سخنان آیت‌الله مشکینی رییس سابق مجلس خبرگان است که پس از انتخابات مجلس هفتم، مدعی شد: “امام زمان اعتبارنامه نمایندگان مجلس هفتم را تصویب کرده است.”

احمدی‌نژاد هم سخنان خود در مجامع و دیدارهای بین‌المللی را با نام امام دوازدهم شیعیان آغاز می‌کند و در بسیاری  موارد کشور ایران را کشور امام زمان معرفی می‌کند. او حتی در آخرین مورد از این دست، پول واریزی برای یارانه‌ها به حساب‌های مردم را “پول امام زمان نامید. هر چند مدتی بعد گفت این حرف را آیت الله خامنه ای به او گفته است.در عین حال گفته می‌شود ادعاهای احمدی نژاد درباره امام دوازدهم شیعیان، ناشی از تفکرات اسفندیار رحیم‌مشایی است.

پیش از برگزاری انتخابات جنجالی بیست و دوم خرداد، رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتمادملی، با نگارش مقاله‌ای، نسبت به ادعای احمدی‌نژاد و همراهانش واکنش نشان داد. وی در مقاله خود قسمتی از ادعاهای احمدی‌نژاد درباره امام زمان را  آورده بود: “ ر سال اول ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، با دو واسطه نقل شد که ایشان در سفر استانی به سیستان و بلوچستان و در پاسخ به اعتراض یکی از معاونین که اعتبارات کشور محدود است و چرا این همه وعده‌های ده‌ها میلیارد تومانی به هر شهر داده می‌شود، گفته است: نگران نباشید دو سال دیگر امام زمان (عج) ظهور می‌کند و همه مشکلا‌ت را حل می‌کند. نماینده‌ای از شورای اسلا‌می، نقل می‌کرد روزی در ملا‌قات رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری ایشان نسبت به اظهاراتش و وعده ظهور حضرت در دو سال دیگر مورد اعتراض شدید رهبری واقع شد و در جواب گفت: “کسانی که با ایشان در تماس هستند، گفته‌اند” و پس از خروج از دفتر رهبری، اظهار کرده است: “ایشان تصور می‌کند من رئیس‌جمهور او هستم، من رئیس‌جمهور امام زمان(عج) می‌باشم.”… بین خواص شایع است که گاهی سر سفره خوراک، یک بشقاب و قاشق و چنگال را در جای خالی کنار گذاشته و اظهار می‌کنند این برای آقا امام زمان است… شخصی نقل کرده است، روزی یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور من را دعوت به شرکت در نماز جماعت آقا کرد و من به تصور اینکه امام جماعت، مقام رهبری است با او به محلی رفتیم. وقت نماز مشاهده کردم صف نماز تشکیل شد در حالی که امام جماعت حضور ندارد و فقط سجاده‌ای پهن است، وقتی سوال کردم که رهبری کی تشریف می‌آورند؟ گفتند: هیس! امام جماعت، حضرت ولی عصر(عج) است.”

اکنون اما، این ادعاها فراتر رفته و به آیت الله خامنه ای نیز رسیده است و بسیاری خبر از دیدارهای مکرر رهبر جمهوری‌اسلامی با امام زمان می‌دهند. از آن جمله، حجت‌الاسلام صدیقی، ادعا کرده است که آیت‌الله خامنه‌ای “ذخیره خداوند” است که برای رفع مشکلات به بیابان یا مسجد جمکران می‌رود و با امام دوازدهم شیعیان خلوت می‌کند: “در تمام مشکلاتی که برایش پیش می‌‌‌آید قبلش یا بیابان می‌رود و با حضرت خلوت می‌کند یا جمکران می‌رود و یا حرم حضرت رضا می‌رود، آنجا را در بغل می‌گیرد و کلید را از آنها می‌گیرد و درب‌ها را باز می‌کند. حضور در بیابان‌ها یا در مسجد جمکران برای رفع مشکلات سیره مستمر زندگی حضرت آقا بوده و هست.”