بهبهانی؛ پدر راه های ایران استیضاح می شود

نویسنده
نازنین کامدار

» تحرکات وکیل لدوله ها به نفع وزیر راه ناکام ماند

پس از آنکه سقوط مجدد یک فروند هواپیمای فرسوده در خطوط هوایی ایران، حتی منجر به اعلام یک روز عزای عمومی در ایران نشد و به جای آن  حمید بهبهانی، وزیر راه  دولت احمدی نژاد با نصب بنرهای تبلیغاتی در شهر ارومیه که در آنها خود را “پدر راه های ایران” نامیده بود،  موجب افزایش خشم عمومی از عملکرد خود شد، برخی از نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح و رای به عدم کفایت وی داده اند و این استیضاح قرار است، امروز در مجلس برگزار شد.

بنا به گزارش رسانه های خبری در ایران، از روز یکشنبه گذشته که زمان نهایی این استیضاح برای امروز تعیین شد، تلاش های گسترده ای از سوی اطرافیان حمید بهبهانی و برخی اعضای دولت و نیز اعضای فراکسیون دولتیان جهت وادار کردن نمایندگان به پس گرفتن امضای شان از نامه استیضاح در جریان بوده است، اما تا آخرین لحظه کماکان تعداد امضاها برای اجرای دستور کار استیضاح وزیر راه  کابینه احمدی نژاد کفایت می کند.

بر اساس این گزارش و آنطور که ایسنا گزارش داده، حجم تلاش های اطرافیان وزیر راه برای وادار کردن نمایندگان به پس گرفتن امضاء در حدی بوده است که عزیز اکبریان نماینده کرج در اینباره گفته است: “نباید به هر وسیله‌ای متوسل شد تا نمایندگان از استیضاح منصرف شوند. مردم در مورد نمایندگانی که با یک خواهش از استیضاح دست بکشند چه قضاوتی خواهند کرد؟”

در همین راستا بنا به گفته برخی از  خبرنگار پارلمانی از تهران، تلاش های نا متعارف دولتیان برای جلوگیری از استیضاح وزیر راه حتی با اعلام ادعای دروغین مخالفت آیت الله خامنه ای با این استیضاح همراه بوده است.

مجموعه این تلاش ها موجب شد تا روز گذشته ده تن از امضاء کنندگان طرح، امضای خود را به دلایل نامعلومی از هیات رئیسه مجلس پس بگیرند.

خبرگزاری فارس در اینباره گزارش داده است: “تعداد نهایی نمایندگانی که امضا‌های خود را از طرح استیضاح وزیر راه و ترابری پس گرفته‌اند به 10 نماینده رسید”.

فارس افزوده است: “در پی این سانحه هوایی طرح استیضاح وزیر راه از سوی نمایندگان تهیه و در جلسه‌ علنی سوم بهمن ماه با 22 امضا و 11 محور اعلام وصول شد؛ در ادامه تعداد امضا‌کنندگان این طرح به 29 امضا افزایش یافت و در حال حاضر نیز 10 نفر از امضاکنندگان امضا‌های خود را پس گرفته‌اند و از آنجا که برای طرح استیضاح 10 امضا کفایت می‌کند این موضوع در صحن علنی قابل طرح است”.

جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه و یکی از طراحان استیضاح وزیر راه و ترابری نیز روز گدشته در گفت‌ وگو با خبرنگاران پارلمانی با اعتراض به نحوه تلاش های دولتیان برای جلوگیری از استیضاح بهبهانی گفته است: “استیضاح به هیچ وجه لغو نخواهد شد و قطعا فردا (امروز) در صحن علنی بهبهانی را استیضاح خواهیم کرد البته بنده پس گرفته‌شدن 15 امضا را هم تایید نمی‌کنم. برخی از آقایانی که تا دیروز با عنوان دفاع از حقوق مردم و در اعتراض بر عملکرد وزیر جلوتر از همه برای استیضاح بهبهانی فعالیت‌ می‌کردند، امروز معلوم نیست که چه اتفاقی رخ داده که برعکس آنچه که اعلام می‌کردند، عمل می‌کنند. متاسفانه امروز در مورد استیضاح وزیر راه عده‌ای برای شکستن حرمت و قداست مجلس شورای اسلامی جلوتر از همه حرکت می‌کنند و این مسئله به هیچ وجه پذیرفتنی نبوده و در شان نمایندگان هم نیست”.

وی افزوده است: “علی‌رغم حضور غیرقابل توجیه و رفتارهایی که به هیچ وجه در شان دولت دهم نبود، ولی متاسفانه از سوی وزارت راه و عوامل این وزارتخانه مشاهده کردیم، فردا (امروز)وزیر راه و ترابری استیضاح خواهد شد. اینکه عده‌ای‌ امضاهای خود را پس گرفته‌اند، صحت دارد اما تعداد این افراد 15 نفر نیست؛ استیضاح به قوت خود باقی است و اگر هم پس گرفتن امضا 15 نفر از امضا کنندگان صحت داشته باشد، چون مجموعا 29 تن طرح استیضاح را امضا کرده‌اند، باز هم تعداد امضاهای باقی مانده برای استیضاح وزیر کفایت می‌کند. : با توجه به میزان رایی که نمایندگان به وزیر خارجه دادند و روندی که وزارت راه در روزهای اخیر پیش گرفته، احتمال تاثیرگذاری منفی بیشتر روی نظر نمایندگان وجود دارد”.

 بنا بر این گزارش، هیچ یک از نمایندگان معترض به رفتارهای خرج از عرف برخی از هواداران دولت برای از دستور کار خارج کردن استیضاح، نامی از افرادی که در این اقدام دست داشته اند، بر زبان نیاوردند ام منابع خبری مستقل گزارش داده اند که حمید رسایی، روح الله حسینیان و مهدی کوچک زاده طی دو روز گذشته تلاش زیادی در اینباره کرده اند.

این منابع خبری مستقل گزارش داده اند که هواداران دولت با به راه انداختن شایعه مخالفت آیت الله خامنه ای و احتمال “بهره برداری جریان فتنه از استیضاح” کوشیده ان تا امضاهای طرح را به زیر حد نصاب کاهش دهند.

این تلاش ها در حالی بی نتیجه به نظر می رسد که علی لاریجانی روز گذشته درباره استیضاح امروز به سایت خانه ملت گفت: “البته باید اجازه دهند که استیضاح در روال انجام گیرد چرا که استیضاح حق نمایندگان بوده و وقتی که در مجلس مطرح شود بطور مفصل وقت صحبت دارند”.