بیماری خواندن همجنسگرایی

نویسنده

» گزارش گاردین از اظهارات دبیرکل حقوق بشر ایران

پس از اینکه گزارشگر ویژه سازمان ملل نگرانی خود را از تعقیب سیستماتیک همجنسگرایان در ایران ابراز کرد، یک مقام ایرانی که وظیفه‌اش حفاظت از حقوق بشر محسوب می‌شود همجنسگرایی را یک بیماری خواند.

محمد جواد لاریجانی، دبیرکل شورایعالی حقوق بشر ایران گفت: “در جامعه ما به همجنسگرایی به عنوان بیماری و ناهنجاری نگاه می‌شود.”

لاریجانی این سخنان را در تلویزیون دولتی ایران و پس از انتشار گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران عنوان کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری محافظه‌کار خبرآنلاین لاریجانی گفت: “تبلیغ همجنسگرایی غیرقانونی است و قوانین سختی علیه آن داریم. ما به همجنسگرایی به عنوان یک بیماری نگاه می‌کنیم که قابل درمان است. البته به نظر ما زدن و بدرفتاری با همجنسگرایان هم قابل قبول نیست.”

با این حال، طبق فتوای‌ تقریبا تمام روحانیون ایران مجازات همجنسگرایی اعدام است. ایران در گذشته افرادی را به جرم همجنسگرایی اعدام کرده است.

گزارشگر ویژه در آخرین گزارش خود نوشته است: “بند 232-233 قانون جدید جزا برای فرد “مفعول” در لواط، بدون توجه به این‌که نقش او با رضایت بوده است یا خیر، مجازات اعدام را در نظر گرفته است.”

وی می‌نویسد: “طبق قانون جدید مجازات مردان مسلمان و مجرد که نقش “فاعل” را دارند، تا زمانی که به تجاوز دست نزده باشند 100 ضربه شلاق است. مردان متاهل و/یا غیرمسلمان برای همین عمل ممکن است اعدام شوند. طبق قانون جدید مردانی که مرتکب فعالیت همجنسگرایی بدون دخول شوند یا زنانی که فعالیت همجنسگرایانه داشته باشند نیز محکوم به 100 ضربه شلاق می‌شوند.”

لاریجانی گفت: “[همجنسگرایی] در غرب یک هنجار است و مجبور به قبول آن هستند. ما شدیدا مخالف آن هستیم.”

در سال 1990 همجنسگرایی توسط سازمان بهداشت جهانی از طبقه‌بندی بیماری‌ها و مشکلات سلامت خارج شد.

حدود 76 کشور جهان هنوز همجنسگرایی را ممنوع می‌شمارند، از جمله در 46 کشور مشترک‌المنافع، که مطابق قوانین اعمال شده توسط بریتانیا در دوران استعمار، آن را جرم می‌دانند.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، یک روحانی بانفوذ ایرانی، در آوریل گذشته در یک سخنرانی گفت: “همجنسگرایان به پستی سگ و خوک و عامل بیماری ایدز هستند.”

محمود احمدی‌نژاد در سخنان مشهور خود در نیویورک گفته بود: “در ایران ما همجنسگرا مثل کشور شما نداریم. این مسئله در کشور ما وجود ندارد.”

سیامک قادری، روزنامه‌نگار ایرانی، که در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد با تعدادی از همجنسگرایان ایران مصاحبه کرده بود به جرم تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی محکوم به 60 ضربه شلاق و چهار سال زندان شده است.

اوایل این هفته، احمد شهید چهارمین گزارش خود در مورد حقوق بشر در ایران را تقدیم سازمان ملل کرد.

این گزارش منجر به انتقادهای فراوانی از جانب ایران شد. رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، اینکه لاریجانی احمد شهید را به گرفتن رشوه از آمریکا متهم کرده است، غیرواقعی است.

گزارش شده که لاریجانی گفته است: “پولی که گزارشگر ویژه از وزارت امور خارجه آمریکا گرفته است باعث می‌شود او نتواند چیزی جز خواسته‌های ضدایرانی آن‌ها بنویسد. فعالیت و رفتار گزارشگر ویژه به هیچ وجه مطابق با حداقل استانداردهای عدالت و بی‌طرفی نیست. این گزارشگر ویژه خود را در حد یک مخالف سیاسی که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند پایین آورده است.”

منبع: گاردین – 15 مارس