جلوگیری از دستیابی ایران به بمب

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از رویکردهای آمریکا

به گفته باراک اوباما در مصاحبه ای که در تلویزیون اسراییل پخش شد، جمهوری اسلامی در صورت تصمیم برای دستیابی به بمب به “کمی بیش از یک سال” زمان لازم دارد.

به نظر می رسد رییس جمهور آمریکا در این مصاحبه که شش روز قبل از اولین سفر او به اسراییل پخش شد، پیامی به نخست وزیر اسراییل بنیامین نتانیاهو منتقل کرده و از او خواسته است در ربطه با پرونده هسته ای ایران صبور باشد. او ارطرف دیگر نشان داد که ایالات متحده در صورت نیاز با حکومت تهران برخورد خواهد کرد.

رویارویی میان ایران و کشورهای غربی درخصوص جاه طلبی های هسته ای این کشور جزو مسایل اصلی مورد بحث میان رییس جمهور اوباما و سران اسراییلی می باشد.

رییس جمهور آمریکا با فراهم کردن زمینه های لازم برای مذاکره با نتانیاهو، به مدت زمان لازم برای اینکه ایالات متحده وارد عمل شود اشاره کرد. رییس جمهور آمریکا دراین خصوص گفت: “ما معتقدیم که ایران در صورت تصمیم برای دستیابی به بمب کمی بیش از یک سال زمان نیاز خواهد داشت، ولی ما نمی خواهیم تا آخرین لحظه صبر کنیم.”

بنیامین نتانیاهو در سپتامبر سال گذشته در برابر مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تعیین یک “خط قرمز” برای فعالیت های غنی سازی ایران شد. او اعلام کرد که جمهوری اسلامی در بهار یا تابستان سال ۲۰۱۳ به توان هسته ای نزدیک خواهد شد و پیشنهاد دورنمای یک مداخله نظامی ازسوی اسراییل در آن زمان را مطرح کرد.

ولی ناظران براین باورند که این تاریخ با توجه به آخرین مذاکرات ایران با کشورهای غربی و محدود کردن روند غنی سازی اورانیوم به تعویق افتاده است.

باراک  اوباما در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت شکست دیپلماسی دستور حمله به ایران را صادر خواهد کرد گفت: “زمانی که می گویم تمامی گزینه ها روی میز است، یعنی امکان اتخاذ تمامی گزینه ها وجود دارد.”

باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو دارای روابط سختی با یکدیگر هستند، ولی از آغاز دوره جدید صدارت آنان، ظاهراً هر دو به این نتیجه رسیده اند که مواضع شان به یکدیگر متصل است و با هم می توانند دوره جدیدی را در روابط اسراییل و آمریکا آغاز کنند.

باراک اوباما در تلاش است تا از این دیدار سه روزه برای برقراری ارتباط با مردم اسراییل استفاده کند و نشان دهد که امنیت اسراییل برای کاخ سفید حائزاهمیت است. رییس کاخ سفید روز پنج شنبه در مباحثه ای با دانشجویان دانشگاه اورشلیم که از تلویزیون اسراییل پخش می شود شرکت خواهد کرد.

او طی یک مصاحبه به اختلاف نظرهایش با بنیامین نتانیاهو اشاره کرد، ولی خاطرنشان ساخت که باید با نخست وزیر اسراییل “رابطه بسیار خوبی به مانند یک رابطه بازرگانی” برقرار کند. اوباما چندین بار نیز نتانیاهو را با لقب اش “بی بی” مورد خطاب قرار داد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۵ مارس