وزیر خارجه به مجلس احضار نشد

نویسنده
حسین محمدی

» مداخله مقالات بالا؟

یک روز بعد از سخنان شدید نمایندگان مجلس علیه دیدار وزیران خارجه ایران و بریتانیا و احضار وی به مجلس، در حالی که به نظر می رسد مقامات بالا مداخله کرده اند، مجلسیان خبر احضار صالحی را تکذیب کردند و سخنگوی وزارت خارجه هم بر خلاف اخباری که قبلا منتشر شده بود اعلام داشت دیدار علی‌اکبر صالحی با ویلیام هیگ٬ در کابل٬ “به درخواست طرف بریتانیایی” و به دلیل “نگرانی ایران از وضعیت حقوق کنسولی اتباعش” انجام شده است.

رامین میهمان پرست اضافه کرده که درخواست این ملاقات ز سوی یک کشور ثالث به ایران تسلیم شده٬ اما نامی از این کشور نبرد. پیش از این ‌سایت وزارت خارجه بریتانیا نوشته بود که دیدار این دو به درخواست جمهوری‌اسلامی صورت گرفته است.

اگر رهبر جمهوری اسلامی با ارسال پیامی مانع از طرح سئوالی درباره یک موضوع حساس خارجی از وزیر خارجه شده باشد یادآور اولین حکم حکومتی آیت الله خمینی خطاب به نمایندگان مجلس است وقتی که قصد استیضاح علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت را داشتند.

روابط ایران و بریتانیا٬ پس از حمله‌ی پاییز گذشته‌ی یک گروه از نیروهای بسیجی به سفارت این کشور در تهران قطع شد. پیش از آن با تصویب مجلس٬ روابط به سطح کاردار کاهش پیدا کرد. پس از حمله به سفارت بریتانیا٬ آن کشور دیپلمات های خود را از ایران برد و دیپلمات‌های ایرانی را هم اخراج کرد. عملی که در تهران کسی انتظار آن را نداشت و معاون پیشین وزارت خارجه از آن تعجب کرد و در مقاله ای نوشت این واکنش تند در حالی اتفاق می افتد که قبلا همیشه لندن عامل تعدیل کننده روابط و واسطه ارتباط ایران با دیگر کشورها بود.

دیدار صالحی و هیگ٬ نخستین دیدار رسمی پس از حمله به سفارت بریتانیا بین مسوولان دو کشور بود. دیداری که به گفته‌ی مهمان‌پرست: “آنها اعلام کرده بودند که مایل به ملاقات هستند و می‌خواهند در مورد وضعیت رابطه دو کشور و احتمالا بحث تعیین حافظ منافع ملاقاتی صورت بدهند و به دلیل اعلام علاقه آنها و طرح این درخواست از سوی یک کشور ثالث، ما نیز به دلیل نگرانی از وضعیت حقوق کنسولی اتباع‌مان و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده، این ملاقات را پذیرفتیم و ملاقات انجام شد”.

ویلیام هیگ نیز در این دیدار گفت: “ما ابراز امیدواری کردیم که هم ایران و هم بریتانیا بتوانند به‌زودی دفاتر رسمی حافظ منافع را در پایتخت‌های یکدیگر دایر کنند”.

حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه ایران سال گذشته در این مورد گفته بود: “مجلس شورای اسلامی از یک سال پیش به دنبال قطع کامل روابط میان دو کشور بود، اما اصلی‌ترین دلیلی که وزارت خارجه نمی‌خواهد این روابط قطع شود، مسائل کنسولی ایرانیان و هموطنان مقیم انگلیس است”.

وی در گفت‌وگویی با ایرنا نیز اضافه کرده بود که “مجلس سال گذشته قصد تصویب طرحی برای قطع رابطه کامل با بریتانیا را داشته، ولی دولت موفق شد جلو تصویب این طرح را بگیرد”.

اما دیدار صالحی و هیک که به نظر رسید دستاوردی هم برای ایران نداشته در ایران مساله‌ساز شد. پس ابتدا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی٬ اعلام کرد که صالحی باید برای توضیح درباره‌ی این دیدار در مجلس حاضر شود. مجلس مایل است بداند این دیدار با چه هدفی انجام شده است.

در همان زمان یکی از سایت های هوادار دولت خبر داده بود که رییس جمهور علاقه مند به عادی سازی روابط تهران و لندن است.

بعد از گذشت یک روز و همزمان با توضیح تازه سخنگوی وزارت خارجه علاالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت حسین نقوی سخنان خود را تکذیب کرده و موضوع احضار وزیرخارجه به مجلس٬ صحت ندارد. وی اضافه کرده: “حضور صالحی در مجلس تنها برای آشنایی اعضای کمیسیون است”.

سخنان نقوی در حالی تکذیب می شود که پیش از این مهدی دواتگری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی، خبر داده بود که علی‌اکبر صالحی قرار است در جلسه روز یک‌شنبه مجلس پیرامون “اعدام اتباع ایرانی در عربستان، موضوع دیدار با وزیر خارجه انگلیس و سایر مسائل به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد”.

بروجردی همچنین بحث احتمال برقراری رابطه با بریتانیا را نیز مدنظر قرار داده و گفته است که مجلس هنوز معتقد به کاهش روابط با بریتانیا است٬ به همین جهت: “اگر دولت بخواهد در این وضعیت تغییری بدهد، باید نظر نمایندگان را جلب کند