وضعیت رسانه ها درایران

نویسنده

» گزارش اوراسیا در نظر سنجی گالوپ

جوشوا کوسرا

 

در یک سنجش دولتی از رسانه های عمومی در ایران معلوم شده است که تلویزیون دولتی ایران هنوز عمومی ترین منبع خبر برای ایرانی ها محسوب می شود، در حالیکه نیمی از افرادی که این تلویزیون را تماشا می کنند این رسانه را موثق نمی دانند. در عین حال، ایرانی ها نسبت به محتوای رسانه های خبری خارجی نیز بدبین هستند.

هشتاد وشش درصد ایرانی ها، صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از سه منبع اصلی دریافت خبر ذکر کرده اند. این درصد به مراتب از سایر منابع خبری ذکر شده در رده دوم، که 11 درصد بوده است، بیشتر است. بر اساس این سنجش، که توسط موسسه گالوپ انجام شده است، منابع خبری خارجی بخش بسیار کوچکی از رژیم خبری ایرانی های متوسط را تشکیل می دهد. این موسسه که یک نهاد فدرال دولت آمریکاست بر رسانه های بین المللی، از جمله صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد نظارت دارد. نتایج این سنجش افکار در مراسمی در مرکز گالوپ در ماه ژوئن در واشنگتن اعلام شد.

این سنجش به این نتیجه رسیده است که با وجود محدودیت های شدیدی که بر اینترنت و تلویزیون ماهواره ای اعمال می شود، ایرانی ها بطور نسبی با شبکه های خبری تماس خوبی دارند: نود درصد خانواده ها حداقل یک تلفن موبایل دارند، 67 درصد صاحب کامپیوتر هستند و 26 درصد آنها دارای آنتن دریافت ماهواره ای هستند. این آمار نشان دهنده اولویت داشتن این فناوری ها در ایران در مقایسه با ترکیه و حتی در مقایسه با کشورهای شمال افریقا نظیر مصر، سوریه و اردن است.

در ارتباط با اخبار، 49 درصد از پاسخ دهندگان، برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی را “خیلی قابل اعتماد” ارزیابی کردند در حالیکه 40 درصد آن را “تا حدی قابل اعتماد” توصیف کردند. به گفته ویلیام بل، مدیر طرح نظر سنجی در موسسه گلوپ، این نکته که این میزان از پاسخ گویندگان از عملکرد صدا و سیما ابراز رضایت نکرده اند قابل توجه است زیرا آنها در تماس تلفنی با یک مرکز نظر سنجی خارجی شرکت داشتند و بطور قطع خود را سانسور می کردند. بل گفت: “با وجود اینکه مردم از صحبت در باره تلویزیون دولتی هراس دارند، قابل توجه است که نیمی از آنها گفته اند که این تلویزیون غیر قابل اعتماد است.”

با این وجود میزان قابل اعتماد بودن رسانه های خبری خارجی نیز در نظر مردم چندان با رسانه های داخلی متفاوت نبوده است. از چهار رسانه خارجی (که موسسه گالوپ نامی از آنها نبرده است) افرادی از پاسخ دهنگان که آن ها را بسیار یا تا حدی قابل اعتماد توصیف کرده اند از 65 تا 80 درصد بوده اند.

بل می گوید، ایرانی ها تمام منابع خبری را با بدبینی نگاه می کنند. او گفت هرچند ایرانی ها از فقدان سانسور در رسانه های خارجی، بخصوص در پخش برنامه های سرگرم کننده، که توسط تلویزیون دولتی پخش نمی شود، استقبال می کنند، ولی معتقدند این رسانه های انگیزه های سیاسی خاص خود را دنبال می کنند.

منبع: اوراسیا – 22 ژوئن