پزشک اطفال، معالج مهدوی کنی

نویسنده
نازنین کامدار

» تغییر ناگهانی تیم پزشکی رئیس خبرگان

با وخیم ترشدن اوضاع جسمانی آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان ، رئیس تیم پزشکی وی هم که متخصص قلب و عروق بود، جای خود را به علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه ای و متخصص اطفال داد.

یک روز پس از آنکه رسانه های داخلی از بهبود نسبی وضعیت جسمی مهدوی کنی و البته عدم تغییر در شرایط مغزی وی اخباری منتشر کردند، رئیس تیم پزشکی معالج وی تغییر کرد و علی اکبر ولایتی که متخصص اطفال است، جای فضل الله صفی، متخصص قلب و عروق را گرفت.

دو روز قبل، ابراهیم انصاریان رئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری در گفت و گویی درباره آخرین وضعیت جسمی مهدوی کنی گفته بود: “به حمدالله بعد از گذشت حدود دو ماه از حادثه ایست قلبی ایشان مشکلات عدیده‌ای که با این حادثه برای آیت‌الله مهدوی‌کنی پیش آمده بود برطرف شد. از تلاش همه پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستان تشکر می‌کنیم که تاکنون همه گونه همکاری در طول بستری بودن حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی انجام داده‌اند. ‌تاکنون با همکاری بیمارستان، پزشکان و متخصص‌های مختلف بر بالین رئیس مجلس خبرگان حاضر شده و دستورات لازم را جهت بهبود حال وی ارائه کردند. از آنجایی که حادثه ایست قلبی ایشان در ۱۴ خرداد اتفاق افتاد و به علت صدمه نرسیدن خون و اکسیژن به مغز، ایشان به کما رفتند که در این خصوص پزشکان نیز در حال بررسی و درمان می‌باشند. در این مدت با توجه به ویژگی خاص بیماری و بستری بودن طولانی در هفته‌های گذشته ریه ایشان دچار عفونت شدید شد که با فعالیت پرتلاش پزشکان خوشبختانه مقدار زیادی از این عفونت برطرف شده است و برای ادامه درمان آن نیز پزشکان در حال مداوا و درمان هستند”.

او افزوده بود: “فعالیت مغزی آیت‌الله مهدوی‌کنی هنوز به سطح مطلوب نرسیده است که ما امیدواریم همچنان که امت عزیز و مؤمن تا کنون ایشان را مشمول دعاها و توسلات خود قرار داده‌اند باز هم خانواده حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی درخواست دعا برای ایشان را دارند”.
او هیچ اشاره ای به احتمال تغییر رئیس تیم پزشکان معالج مهدوی کنی که از دو ماه قبل دچار مرگ مغزی شده، نکرده بود.

اما تنها چند ساعت پس از انتشار این گفت و گو، داماد مهدوی کنی به رسانه ها اعلام کرد که رئیس تیم پزشکان معالج مهدوی کنی تغییر کرده و علی اکبر ولایتی ریاست این تیم را بر عهده گرفته است.

به نوشته فرارو، حجت الاسلام میرلوحی مهدوی کنی گفته است: “تیم جدیدی به سرپرستی آقای ولایتی مسئولیت درمان رئیس مجلس خبرگان رهبری را برعهده گرفته است. این تغییر را در راستای کمک علمی بیشتر جهت درمان دبیر کل جامعه روحانیت صورت می گیرد.رئیس پیشین تیم پزشکی آیت الله مهدوی کنی دکتر فضل الله صفی بود”.

فضل الله صفی نیز خود، خبر برکناری اش را تایید کرده و به گزارش تسنیم، گفته است: علی‌اکبر ولایتی به جای من، رئیس تیم پزشکی رئیس مجلس خبرگان شده است”.

وی با بیان اینکه “علت تغییر رئیس تیم پزشکی آیت‌الله مهدوی‌کنی، مباحث تخصصی نبوده”، از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده است.
او در عین حال از وضعیت جسمی رئیس مجلس خبرگان رهبری ابراز رضایت کرده است.

مهدوی کنی، روحانی ۸۳ ساله ای که در انتخابات میاندوره ای خبرگان رهبری و با اعمال نفوذ جناح حامی آیت الله خامنه ای جای هاشمی رفسنجانی را در مجلس خبرگان گرفت، هم اکنون نزدیک به ۳۰ روز است که به علت سکته قلبی در بیمارستان به سر می برد و پزشکان تا کنون وی را با دستگاه تنفس مصنوعی(ونتیلاتور) زنده نگه داشته اند.

هیچ اطلاعی از میزان هزینه جلوگیری از مرگ جسمی مهدوی کنی در دست نیست، اما مهدی خزعلی که خود پزشک است چندی پیش در نامه ای هزینه زنده نگه داشتن مهدوی کنی را میلیاردها تومان برآورد کرده بود؛پس از انتشار این مطلب، خزئلی دستگیر و زندانی شد.

گفتنیست حکومت و بستگان مهدوی کنی، هرگونه خبر درباره مرگ مغزی وی را تکذیب می کنند اما پیش از این تیم معالج وی رسما از آسیب جدی مغزی وی خبر داده بود.

علم پزشکی حداکثر زمانی که می توان یک فرد دچار مرگ مغزی را با دستگاه زنده نگه داشت، ۱۰۷ روز می داند اما گفته می شود مقامات جمهوری اسلامی به دلیل اهمیت مجلس خبرگان و نقش آن در معادلات سیاسی حکومت به جسم مهدوی کنی بیش از این مدت نیاز دارند.