پشت جریان بابک زنجانی کیست؟

نویسنده
مریم کاشانی

» اتهامات جدید در پرونده میلیاردر ایرانی

مسعود حکمت پناه، مدرس دانشگاه اصفهان در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا ضمن تاکید بر اینکه “مردم باید پشت پرده بابک زنجانی را بشناسند و نباید دانه درشت‌ها در حاشیه امنیت قرار بگیرند” گفت: “آیا امثال این فرد به تنهایی می توانند در اقتصاد ملی اینچنین عمل کنند و در طی این مدت زمان ثروت های میلیاردی را بدست آورند؟ پاسخ من این است که خیر، چنین نیست. افرادی دیگری در پشت جریان بابک زنجانی ها قرار دارند که باید مردم آنان را بشناسند.”

حسین دهدشتی نماینده آبادان و یکی از نمایندگان پیگیر پرونده بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت نیز چند روز پیش به خبرنگار سایت تدبیر گفته بود: “زنجانی پولی را پس نمی‌دهد و با اینکه در زندان است اما عده‌ای به او او خط می‌دهند. نمی‌توانم به طور قطع بگویم آن عده چه کسانی هستند اما همان افرادی هستند که در دزدی از بیت‌المال با او شریک بودند.” او اضافه کرده بود: “ بابک زنجانی به طور قطع به دنبال فرار از بازگرداندن پول به بیت‌المال است. البته اطلاعات ما نشان می‌دهد که کسانی که با او در این تخلف بزرگ همدست بوده و به نوعی پشتیبانش بودند امروز هم از بیرون از زندان به او خط می‌دهند.” دهدشتی معتقد بود: “ در اینکه بابک زنجانی به تنهایی نه هزار میلیارد تومان از پول بیت‌المال را نمی‌توانست به دست بیاورد شکی نداریم. زنجانی حتی اگر خودش هم تمایل به بازگرداندن پول وزارت نفت داشته باشد،شریکان یا همدستانش موافق این کار نیستند و تلاش می کنند او را دور بزنند.” او تهدید کرده بود که اگر این افراد به کارشان ادامه دهند نام آنان را برای مردم افشا می کند.

اواسط خرداد گذشته نیز امیرعباس سلطانی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس خبر داد که “بابک زنجانی در اعتراف‌هایش چند نفر را به بازجوها معرفی کرده است تا از طریق آنان بتواند بدهی خود به وزارت نفت را پرداخت کند. گرچه او چندین بار است که ضمانت‌های بدون اعتبار به وزارت نفت ارایه کرده است اما این بار امیدواریم که آن چند نفری که معرفی کرده است وجود خارجی داشته باشند.”

با اینهمه هنوز بدهی های میلیاردی بابک زنجانی به خزانه دولت بازنگشته اما در این مدت البته مشخص شده که بدهی بابک زنجانی فراتر از تصورات اولیه بوده است.

دوازدهم مرداد روزنامه شرق از قول مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت خبر داد که شش نفت‌کش در اختیار بابک زنجانی بوده است. او گفته بود: “محموله‌هایی که در اختیار او بوده نزدیک به یک‌ونیم، دو سال روی آب است. می‌دانید هزینه آن چقدر می‌شود؟ چه‌کسی باید هزینه‌ها را بدهد؟ بالاخره این بدهی او می‌شود.” قمصری تاکید داشت که، مراودات تجاری بابک زنجانی با وزارت نفت در دولت احمدی‌نژاد به همین یک‌مورد محدود نبود و “ظاهرا موارد و کارهای دیگری هم با شرکت ملی نفت داشت.” در ادامه این گزارش آمده بود: “اردیبهشت‌ماه سال جاری،‌ قمصری از تغییر رنگ میعانات گازی در اختیار بابک زنجانی به‌دلیل نگهداری در انبارهای نفت خبر داد و همین امر به یکی از حاشیه‌ساز‌ترین خبرهای روز بدل شد. این درحالی است که این مدیر نفتی، روز گذشته از فروش نیمی از محموله‌ها خبر داده و هیچ‌گونه اشاره‌ای به نرخ فروش این میعانات و ضرر ناشی از نگهداری بیش‌ازحد آن در انبارهای نفتی نکرده است.”

همزمان با انتشار این اخبار، فواد صادقی، مدیر سابق سایت توقیف شده بازتاب امروز، طی گفتگویی با یک روزنامه چاپ ترکیه درباره ارتباط رضا ضراب و بابک زنجانی افشاگری کرد و گفت: “ضراب درواقع به نوعی صراف پول های زنجانی بود. این ضراب بود که پول کثیف حاصل از فروش توسط نفت زنجانی را پولشوئی می کرد.روش کار سیستم آنها به شرح زیر بود: در زمان تحریم ها، به شرکت های خصوصی اجازه داده شد تا به ترکیه، چین، هند و کره جنوبی نفت صادر کنند. تجارت نفت ایران با ترکیه توسط هالک بانک صورت می گرفت، به عبارت دیگر، پول نفتی که به ترکیه فروخته می شد در این بانک سپرده گذاری می شد و وظیفۀ ضراب این بود که این پول را به ایران منتقل کند.”

او در این گفتگو که در سایت امنیتی بولتن نیوز منتشر شد، تاکید کرد: “در آن زمان، میلیاردها دلار از این پول ها منتقل شد و او کمیسیون هنگفتی دریافت کرد، اما در کار فروش نفت وارد نشد. ولی زنجانی، در این کار وارد شد و شبکه فساد بزرگی را راه اندازی کرد. او ۲۰۰ کشتی نفت از دولت ایران گرفته، و معلوم نیست با این نفت ها چه کرده است. فقط می دانیم که او بخشی از این پول را از طریق ضراب به ایران انتقال داده است. این شکل تجارت در ایران غیر قانونی است. اما دولت وقت ایران به خاطر فشار تحریم ها مجبور به انجام این کار شد.”

فواد صادقی همچنین درباره وضعیت رضا ضراب در ایران گفته بود: “احتمال دارد ضراب دستکم به چهار وزیر در ایران رشوه داده باشد. در واقع، ما اطلاعاتی به دست آوردیم که گویا مقامات ایرانی بخشنامه هایی را به تمام نهادهای دولتی ابلاغ کرده و طی آن گفته بودند که تمام این پول ها قرار است از طریق ضراب منتقل شود. دستکم یکی از این بخش نامه ها در بانک مرکزی ایران موجود است. احتمالا به همین دلیل ضراب در ایران در امان است و تحت محفاظت قراردارد. صحبت مبلغی بالغ بر ۸۰ میلیارد یورو است. حتی کمیسیون این مبلغ، چیزی بالغ بر ۵ میلیارد یورو است. بخشی از این پول در ترکیه و ایران مصرف شدۀ و همین پول است که وی را از خطر دستگیر شدن نجات داده است.” البته سخنان فواد صادقی چند روزی است که از سایت بولتن نیوز حذف شده است.

در همین حال سایت باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیما در خبری اعلام کرد: “صفحه منتسب به بابک زنجانی در فیسبوک که پیش از دستگیری این سوپرمیلیاردر ایرانی تریبون او برای پاسخ به اتهام‌ها بود، پس از ماه‌ها سکوت با انتشار مطلبی خطاب به اشخاص و رسانه‌هایی که اخبار مرتبط با بابک زنجانی را منتشر می‌کنند گفته این «تخلف»ها را پیگیری می‌کند. در این صفحه فیسبوکی که احتمالا حالا به وسیله نزدیکان بابک زنجانی به‌روز می‌شود، مطلبی منتشر شده که در آن هشدار داده شده تنها باید مطالب رسمی که از سوی دادستانی یا مراجع ذیصلاح درباره بابک زنجانی منتشر شود و در غیر این صورت هلدینگ سورینت و شخص بابک زنجانی برای خود حق پیگیرد قانونی قائل هستند.”

افشای این مساله که بابک زنجانی، حامیان قدرتمندی دارد، اکنون ماه هاست که مطرح شده است. او حتی خود نیز اعتراف کرده بود که “گروهی از او حمایت می کردند و او تنها ویترین این گروه بزرگ” بوده است. حتی یکبار شایعاتی درباره آزادی او از زندان نیز منتشر شد و گفته میشد که در فرودگاه مهرآباد دیده شده است.