اسم عوض شد اما از ماشین خبری نیست

نویسنده
نیما رسایی

» دغدغه آیت الله خامنه ای در مورد میناتور بر طرف شد

دغدغه رهبر جمهوری اسلامی بر سر نام خودروی “مینیاتور”، دیروز به گزارش خبر گزاری های ایران رفع شد و مسئولین سایپا ووزیر صنایع از نامگذاری نامی جدید برای این خودرو خبر دادند. اما دغدغه مردم هنوز به جای خود باقیست چرا که آنان یک سال و نیم است برای دریافت این خود روبه کارخانه سایپا پول داده اند اما هنوز که هنوزست خبری نیست.

 

آهو به جای مینیاتور

ایلنا دیروز گزارش داد: “به دنبال بازدید نوروزی مقام معظم رهبری از نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو در فروردین امسال، با انتقاد ایشان از انتخاب نام خارجی برای این خودرو، شرکت سایپا در فراخوانی از تصمیم خود برای تغییر نام این خودرو خبر داد هر چند که در آن زمان نیز اشاره‌ای به زمان تولید این خودرو نشد. از این رو مسئولان سایپا قصد دارند تا نام جدید مینیاتور را براساس نام گذاری برند جدید خود یعنی آهو، تغییر دهند به این جهت بی دلیل نیست تا نام‌های همچون غزال، گژال، مارال، جبیر، چیرو، آهوی گواتردار(آهوی ایرانی)، غزال تامپسون، غزال گرانت، و.. را برای این خودروی جدید لحاظ می شود.”

گروه خودروسازی سایپا سال 87 ، 12  هزار دستگاه از این خودرو را به عنوان اولین خودرو ملی تولیدی خود در سه مرحله پیش فروش کرد که قرار بود حدود هشت هزار دستگاه (دو سری 4 هزار دستگاهی) از آن پاییز و زمستان سال گذشته و چهار هزار دستگاه نیز در بهار امسال تحویل مشتریان شود؛وعده ای که هنوز به آن وفا نشده، هرچند اسم آن تغییر کرده است.

به نوشته ایلنا، “این کار در ایران تقریبا به نوعی رویه تبدیل شده است. پیش از این در مورد تندر90 نیز چنین اتفاقی رخ داده بود و بسیاری مجبور شدند به جای تندر از سایر محصولات ایران خودرو و سایپا خریداری کنند. البته این موضوع نه فقط در شرکت های نیمه دولتی بلکه حتی در شرکت‌های خصوصی (به عنوان نمونه زاگرس خودرو) هم رخ داده است.”

خودروی جدید سایپا که هنوز با نام مینیاتور شناخته می‌شود تا پیش از این با نام سایپا 231 یا S81 و بعد مینیاتور و از این به بعد برای رفع اشکال وارده از سوی رهبر، با نام یکی از گونه‌ها و اسامی آهو شناخته خواهد شد. به گزارش ایرنا وزیر صنایع ومعادن هم با اشاره به اینکه نام اتومبیل مینیاتور تغییر کرده، گفته است: “نام این اتومبیل در مراسم راه اندازی سایپا در کاشان در اواسط اردیبهشت ماه به صورت عمومی اعلام خواهد شد.”

در حالی که برخی اخبار حکایت از افتتاح سایت کاشان در روز یکشنبه هفته آینده دارد، وزیر صنایع و معادن رسما از تغییر نام خودروی مینیاتور خبر داده است.

 

اول 8 میلیون بعد 10 تا

پیش از این خبر آن لاین در گزارشی آورده بود که: “مینیاتور محصولی بود که در ابتدای تعریف پروژه قرار بر عرضه آن با قیمتی معادل هشت میلیون تومان بود، اما پس از تاخیر زیادی که در خصوص تولید آن صورت گرفت، قیمت اعلامی آن به حدود 10 میلیون تومان رسید. اما در نهایت سال گذشته این خودرو پیش فروش شد و قرار بر این بود که از نیمه دوم سال 88 تحویل آن به مشتریان آغاز شود، در خصوص تاخیر تحویل این خودرو که بر سرنام آن نیز مناقشه بود، دلایل زیادی مطرح شد، اما از سوی یکی از مقامات سایپا اظهار نظر جالبی شده که در نوع خود بسیار عجیب است.”

بنا بر گزارش این سایت فلاحی ـ قائم مقام مدیر عامل سایپا ـ اخیرا در اظهار نظری جالب پرده از راز تاخیر مینیاتور برداشته. او گفته “هم اکنون فصل بسیار نامناسبی برای معرفی یک محصول به بازار است، معمولا فصل مناسب برای معرفی یک خودرو به بازار شب عید است!”

او همچنین گفته است که: “این تأخیر صرفا به منظور رضایت مشتری است نه گرفتن پول اضافی از خریداران.”

به موازات این خبر واحد مرکزی خبردر بهمن 88 هم به نقل از مدیر عامل سایپا در گرگان خبر دادکه: “با تلاش متخصصان، این شرکت تا پایان امسال(سال88) بخشی از تعهداتش درباره واگذاری مینیاتور را عملی می کند. پوستین دوز افزود: همه مراحل طراحی و ساخت مینیاتور که از 10 سال پیش در کشور آغاز شده است با همت متخصصان داخلی در مجتمع خودروسازی کاشان انجام می شود. البته به گفته بسیاری از کارشناسان این مساله تازه ای نیست و خودروسازان داخلی به دلیل انحصاری که راجع به محصولات آنها در داخل وجود دارد، بازار را با عرضه کم و گاهی توقف عرضه یک محصول تشنه نگه داشته اند تا ضمن اینکه همواره کشش برای محصولاتشان در بازار باشد، تسلط خود را بر بازار خودرو تحمیل کنند.”

 

60میلیارد تومان سرمایه پیش فروش

این در حالیست که میزان رقمی که از مردم دریافت شده است 60 میلیارد تومان است. در واقع در سال87که مینیاتور پیش فروش شد، پارادایم اصلی خودروسازان، فرار از ورشکستگی وکمبود نقدینگی بود. خودروهای ساخت داخل دیگر فروش نمی رفت وانتظارات خودروسازان برآورده نمی شد. در این راستا تولید ومعرفی ورونمایی از دومین، یا به گفته بذرپاش مدیر عامل وقت سایپا اولین ومهم ترین خودروی ملی برای سایپا مورد توجه قرار گرفت. اما این همه ماجرا نبود. مساله اصلی رفع کمبود نقدینگی بود که هم سایپا دچارش بود هم ایران خودرو وهر دو به شدت نیازمند مجوز دولت بودند برای پیش فروش کردن خودروهایی که قرار بود تولید شوند. سایپا مینیاتور را برای عرضه آماده کرد، ایران خودرو “رانا” را. بذرپاش به رییس دولت دسترسی داشت اما منطقی، مدیرایران خودرو با اینکه خود از سپاه وصنایع موشکی آمده بود مراوده ای با احمدی نژاد نداشت. اوهمواره با وزیر صنایع در کش وقوس بود. رقابت را بذرپاش برد ومجوز پیش فروش را گرفت ومنطقی بازی را به بذر پاش باخت وبعد از چندی هم ایران خودرو را در حالی ترک کردکه خبر ورشکستگی ایران خودرو در مطبوعات چرخ میخورد وافکار عمومی هم پذیرفته بود. هر چند هم منطقی، هم رییس جدید خبر را تکذیب کردند اما ایران خودرو بازی را به رقیب دیرین خود باخته بود.

چنین بود که رونمایی از مینیاتور به طور مستقیم از شبکه خبر ایران پخش شد وائمه جمعه مامور شدند این اتفاق بزرگ وتاریخی را به عموم ملت ایران تبریک بگویند وازخدمات دولت مردم گرا تقدیر کنند که کردند.

اینک دغدغه رهبرجمهوری اسلامی در مورد نام مینیاتور، رفع شده ولی خودروسازان، که عموما با سرمایه های مردم و از محل همین پیش فروش ها کار می کنند، توجهی به نگرانی مردم ندارند. اگر چنین بود هم اکنون مینیاتور، یا با هر نام دیگری که براین محصول بگذارند، باید هم اکنون در خیابانهای تهران جولان می داد.