حمله هماهنگ به ساکت بزرگ فتنه

نویسنده
فیروزه متین

» همه محافظه کاران علیه هاشمی

در حالی که رسانه های وابسته به حلقه های تندروی اصولگرایان حملات لفظی بی سابقه ای را علیه کاندیداتوری احتمالی محمد خاتمی آغاز کرده و کار را به جایی رسانده اند که از وی با عبارت “مفسد فی الارض” یاد می کنند، برخی از اطرافیان وی از جمله علی یونسی، وزیراسبق اطلاعات از کمرنگ تر شدن احتمال حضور او در انتخابات خبر داده اند. در همین حال حملات به هاشمی رفسنجانی هم با عنوان «ساکت بزرگ فتنه» شدت گرفته است. هاشمی سه روز قبل در اظهارات صریحی محمود احمدی نژاد را به باد انتقاد گرفت و به یاد همگان آورد که “قبلا پیش بینی این وضع را کرده بودم”.

از روز گذشته برخی از کاندیداهای اصولگرا و رسانه های این جریان، حملات هماهنگی را به هاشمی رفسنجانی آغاز کرده و با توجه به اینکه از یک سو امکان رد صلاحیت وی در شورای نگهبان کم است، و از سوی دیگر نیامدن خاتمی، احتمال آمدن وی را بیشتر می کند،همچون انتخابات سال ۸۴ با تمرکز حملات بر خانواده هاشمی، به آنچه که “اشرافی گری” می نامند، حمله برده اند. بخشی از این جریان نیز هاشمی را از “اصحاب فتنه” دانسته و خواستاربرخورد با او شده اند.
بنا به گزارش فرارو، حتی علی اکبر ولایتی، کاندیدای ائتلاف راستگرایان، که سال ۸۴ به نفع هاشمی از انتخابات کناره گیری کرده بود، دیروز در جمع انصار حزب الله تهران گفت: “آقای هاشمی با حکم رهبر معظم انقلاب رییس مجمع تشخیص مصلحت است و نظر مقام معظم رهبری این است که احترام ایشان حفظ شود، اما این که آقای هاشمی در فتنه نقش داشته معلوم است؛ هر کس که در خط و طریق رهبری است باید در فتنه موضع‌ می‌گرفت، آن‌روز بعضی‌ها فکر می‌کردند که کار تمام شد ولی مردم آمدند و نشان دادند کار تمام نشده و آن‌روز، روز امتحان بود”.
وی افزوده است: “مقام معظم رهبری فرمودند که لشکرکشی نکنید و لشکر کشی کردند، کسانی که نباید در آن جمع سخنرانی می‌کردند و سخنرانی کردند و هرکس که جلوی آن لشکرکشی را می‌توانست بگیرد و نگرفت، مسؤول است”.
به نوشته جهان نیوز، علیرضا زاکانی هم درباره هاشمی گفته است: “عملکرد هاشمی رفسنجانی اثرات خود را تا پائین‌ترین سطح اجتماع گذاشت. در این زمینه ضررهایی را مشاهده کردیم و در کنار آن، نظام نیز آسیب‌های جدی راتحمل کرد. غربی شدن مدیریت در کشور و رسوخ حاکمیت فرهنگ غرب در تمام گوشه و کنار مملکت دیده شد و نسبت به فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ انقلابی که دفاع مقدس تجلی تام و کمال آن بود، نه تنها بی‌مهری صورت گرفت بلکه الگوی اقتصادی و غربی در کشور پیاده شد. این دوره، ترویج فرهنگ غرب و در واقع تبارگرایی را به همراه داشت و در آن فساد نیز شروع به گسترش کرد.”

 اسماعیل کوثری، عضو جبهه پایداری و نماینده کنونی مجلس هم درباره هاشمی می گوید: “هاشمی در حال بررسی کردن شرایط است و در صورت ورود به عرصه انتخابات، اصلاح‌طلبان و کسانی که با نظام مشکل دارند از او حمایت می‌کنند. افرادی که برای حضور هاشمی در انتخابات پافشاری می‌کنند بیشتر سنگ خود را به سینه می‌زنند”.
روزنامه جوان ارگان وابسته به سپاه پاسداران هم که از احتمال حضور هاشمی در انتخابات نگران است، او را “سیاستمدار ورشکسته” توصیف کرده و نوشته است: “آن چیز که از سخنان جنجالی آقای هاشمی طی این روزها بر می‌آید، تلاش وی بر قرار‌گیری در محور اخبار و جلب توجه عمومی است؛ تلاشی که با فشار اصلاح‌طلبان شکل گرفته و عملاً این جماعت می‌کوشند با گل آلود کردن فضای ناشی از برخی سوء‌مدیریت‌ها و گرانی‌ها که عوامل مختلفی دارد و از جمله ایجاد تنش در فضای سیاسی از سوی همین آقایان در آن مؤثر است، بهره‌برداری‌های سیاسی خود را آغاز کنند… و حال آقای هاشمی شروع به شنا کردن در این آب گل‌آلود کرده‌است”.

 این روزنامه همچنین به این دلیل که هاشمی گفته “با اسرائیل سر جنگ نداریم” به او حمله کرده است.

سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری هم در گزارش اصلی خود با عنوان “آیا هاشمی ۲۰۱۳ برای احیاء سناریوی نه غزه، نه لبنان ۸۸ به میدان آمده است؟” محور نگرانی خود از احتمال حضور هاشمی در انتخابات را در پشت “حمایت از فلسطین” مخفی کرده و نوشته: “آیت‌الله ۷۹ ساله عصر یکشنبه میزبان جمعی از خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب اصلاح‌طلب در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، تا ورود احتمالی خود به انتخابات آینده را با نفی یکی از بدیهی‌ترین استراتژی‌های کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی که حضرت امام پایه گذار آن بود کلید بزند. رویکرد صریح و در تضاد کامل هاشمی با خط مشی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری در زمینه استراتژی‌های بنیادین نظام، نشان می‌دهد تکیه‌گاهِ حوادث سال ۸۸ که با شعار «نه غزه، نه لبنان» ماهیت آن روشن شد، اکنون شخصا برای احیا این سناریو به میدان آمده است. هاشمی در شرایطی که پا در نهمین دهه از عمرخود می‌گذارد، حرف آخر خود را اول زده و استراتژای خود را نه تلاش برای نقد و تغییر برخی رویکردهای اجرایی حاکم در دوره دولت نهم و دهم که تغییر در استراتژی‌های کلان انقلاب اسلامی عنوان می‌کند؛ رویکردی که حضرت امام آنرا با تیزبینی عمیق استراتژیک و سیاسی تبیین کرده و مردم ایران با جدیت در این سال‌ها از آن حمایت کرده‌اند. شعارها و حرکت مردم در ۹ دی نشان داد که حرکت هاشمی و یا هر یک از سیاست ورزان دیگر به سمت خطوط قرمز و آرمانی انقلاب با موج واکنش مردمی همراه خواهد شد”.
سایت الف اما در تحلیل احتمال حضور هاشمی، اصولگرایان را از پیش بازنده دانسته و نوشته: “آیت الله هاشمی قطب مقابل خود را دولت می داند و نه اصولگرایان. معتقد است که همه آن چه اصولگرایان می خواهند بگویند، اوسالها پیش گفته است و برای این ادعا نیز یک نوار ضبط شده دارد که روز گذشته از آن پرده برداشت. بنابراین رأس انتقاد از دولت، رقیب دیرین احمدی نژاد خواهد بود نه اصولگرایان. شاید هم به تقاص از مناظره ۸۸ کمربند سفت کند وارد گود شود. از سوی دیگر دولتی ها نیز برد خود را در رقابت با هاشمی می دانند. برای رقابت پوپولیستی، هاشمی مناسب تر از اصولگرایان است. بدین ترتیب در دوقطبی شکل گرفته، اصولگرایان باید تنها نظاره گر بازی باشند و بیشتر اخبار این رقابت را تحلیل کنند و بجای چیدن کابینه به فکر ایجاد یک جبهه اپوزیسیونی مقابل دولت آینده باشند”.
حجم گسترده نگرانی اصولگرایان درباره کاندیداتوری احتمالی هاشمی موجب شده است تا روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد، ضمن استقبال از حضور وی در انتخابات، “زلزله هاشمی” را به عنوان تیتر دوشنبه خود برگزیند؛ تیتری که بازتابی از وضعیت اصولگرایان است.