دیدار سردار قاسم سلیمانی و پ ک ک؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جمهوری اسلامی "پیشنهاد غیر اخلاقی" را تکذیب کرد

سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا، طی بیانیه‌ای در واکنش به گزارش برخی از رسانه‌های ترکیه، هرگونه تلاش برای “ادامه جنگ میان حزب کارگران کردستان و ترکیه” را بی‌اساس خواند.

برخی از روزنامه‌های ترکیه در روزهای گذشته بدون ذکر نام با استناد به منابع امنیتی از ملاقات مقامات ارشد سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مقامات ارشد پ ک ک، حزب کارگران کردستان در کوهستان قندیل خبر داده بودند.

روزنامه ملیت و سایت تو دی زمان روز دوشنبه، نهم اردیبهشت ماه، خبر دادند که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در ملاقات با مراد کاریلان، مرد شماره دو پ ک ک تلاش کرده این حزب را از ادامه روند صلح در ترکیه منصرف کند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، سلیمانی در این دیدار پیشنهاد حمایت‌های لجستیکی و تجهیزات سنگین نظامی برای ادامه جنگ با دولت ترکیه را هم در مقابل پ ک ک گذاشته است.

در واکنش به این خبر، سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا روز دوشنبه، نهم اردیبهشت، در نامه اعتراض آمیزی خطاب به مدیر مسئول روزنامه ملیت، چاپ مطلبی در آن روزنامه با عنوان “پیشنهاد غیر اخلاقی” را که در آن “ادعاهای بی‌ربط علیه ایران مطرح شده” قویا تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در ادامه نامه سفارت جمهوری اسلامی آمده است: “ادعاهای پوچ و بی‌اساس که صرفا به منظور بازارگرمی و با هدف تخریب روابط دو کشور ایران و ترکیه مطرح می‌شود، هیچ زمان قابل استناد نبوده و ارزش پرداختن به این گونه مطالب و انتشار آن در روزنامه ملیت دور از انتظار بود.”

 

 

پ ک ک، جمهوری اسلامی و روند صلح در ترکیه

پ ک ک، حزب کارگران کردستان، پنجم اردیبهشت ماه، در بیانیه‌ای با اعلام آتش بس خبر داد که در روزهای آینده نیروهای نظامی خود را از ترکیه خارج خواهد کرد. عبدالله اوجالان، رهبر زندانی این حزب، در پیام نوروزی خود گفته بود: “وقت خاموشی اسلحه و آغاز سیاست رسیده است.”

حزب کارگران کردستان در دهه هشتاد میلادی تاسیس شد و در خلال بیش از دو دهه درگیری مسلحانه میان این حزب و دولت ترکیه، حدود ۴۰ هزار نفر از دو طرف جان خودرا از دست دادند.

اقدام پ ک ک برای خروج نیروهای خود از ترکیه، در ادامه روند صلح میان عبدالله اوجآلان، حزب صلح و دمکراسی و دولت ترکیه صورت گرفته که از چند ماه پیش آغاز شده است. در مقابل این اقدام، انتظار می‌رود دولت ترکیه مطالبات کرد‌ها را از طریق مجلس این کشور قانونی کند.

روزنامه ملیت، در مطلب خود همچنین بخشی از صحبت‌های مراد کاریلان را به هنگام اعلام خبر خروج نیروهای نظامی یادآوری کرده که طی آن به صورت تلویحی با اشاره به وجود امکان دریافت کمک‌ از برخی کشورهای منطقه، گفته بود در صورت شکست مذاکرات صلح، آتش جنگ میان این حزب و ارتش ترکیه شعله ور خواهد شد.

این روزنامه بر همین اساس نوشته اشاره کاریلان به کشورهای حامی در منطقه، جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، نهم اردیبهشت ماه با انتشار مطلبی بر خروجی خود، مطالب روزنامه‌های ترکیه را “جو سازی علیه حاج قاسم سلیمانی” خواند.

سردار قاسم سلیمانی، از سال ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عهده دارد. نیویورک تایمز در مهر ماه سال گذشته از قاسم سلیمانی، به عنوان یکی از با نفوذترین اعضای سپاه در خاورمیانه و مهره اصلی جمهوری اسلامی در عراق یاد کرده بود.

سایت تابناک همچنین نوشته است: “این ادعا‌ها در حالی از سوی مطبوعات ترک مطرح می‌شود که شواهد میدانی و تحولات اخیر، حاکی از روندی دقیقاً برعکس است؛ بدین معنا که دولت ترکیه تلاش دارد همزمان با حصول توافق با پ‌ک‌ک و امتیاز دادن به آن‌ها، نوک پیکان اقدامات آنان را به سوی ایران منحرف کند.”

 به گزارش تابناک”رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در قالب توافق‌نامه‌ای که با اوجالان و دیگر رهبران نظامی کرد ترکیه به امضا رسانده‌، از آن‌ها خواسته بخشی از نیروهای پ‌ک‌ک که به مناطق کردنشین ایران وابستگی دارند، به ایران رفته و به گروهک پژاک بپیوندند.”

روزنامه‌های ترکیه همچنین نوشته‌اند که مقامات اقلیم کردستان عراق، پیشنهاد کمک‌ نظامی جمهوری اسلامی به پ ک ک را تائید کرده‌اند، اما حزب کارگران کردستان این پیشنهاد را رد کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در یک گزارش خبری به نقل از علی اکبر ولایتی،مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ضمن حمایت از سیاست‌های دولت ترکیه در توجه بیشتر به حقوق کردهای این کشور نوشته است: “ ریشه کنی تروریسم در ترکیه در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران است.”

در آذر ماه سال گذشته هم و در شرایطی که تنش‌های سیاسی میان ایران و ترکیه بر سر استقرار موشک‌های ناتو در مرز ترکیه با سوریه افزایش یافته بود، ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور ترکیه، مدعی شد ایران از پ‌ک‌ک حمایت می‌کند.