تلاش احمدی نژاد برای ماندن به هر قیمت

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» آیا این بار رویه شکسته می شود و این دولت ماندنی است

ده ماه مانده به پایان کار دولت، احمدی نژاد و یارانش پنهان نمی کنند که در اندیشه آن هستند که باندشان به هر ترتیب در قدرت بماند، در همین زمان اصولگرایان که به جهت حمایت بی دریغ از احمدی نژاد، دچار از هم گسیختگی و ریزش رای شده اند، سعی دارند در مخالفت با احمدی نژاد متحد شوند و به هر ترتیب که شده مانع از توبه شکنی جمهوری اسلامی شود که در همه دوره های گذشته، مدیران درجه اول را جابه جا کرده است به ترتیبی که تیم یک رییس جمهور در پایان دوره قانونی وی در قوه اجرائی نماند. آیا این سابقه از میان می رود و گروه احمدی نژاد با یک چهره جدید در قدرت می ماند و آیا این کشمکش تنور انتخابات آینده را گرم خواهد کرد.

ابتدا خبرِ قصد مشایی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و بعد جمله عجیب محمود احمدی‌نژاد در گفت و گوی زنده تلویزیونی که از مجری می‌پرسید “از کجا می‌دانید یک سال مانده به پایان عمر دولت” این روزها مبنای گمانه‌زنی‌های بسیاری شده است. پیش از همه یک عضو هیات رئیسه مجلس واکنش تندی نشان داد و گفت که احمدی‌نژاد به دنبال اجرای طرح پوتین- مدودف در ایران است و بعد انتقادات بیشتری هم از سوی اصولگرایان و به خصوص مجلس‌نشینان ابراز شد. از سوی دیگر مجلس دست‌اندرکار تغییر قانون انتخابات شده و اگرچه علی لاریجانی اطمینان می‌دهد که تغییر قانون انتخابات به معنای تغییر مجری نیست اما در فاصله یک سال مانده به برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اشارات و تحرکات متحدان اصولگرای انتخابات ۸۴ که اکنون رقابت را برگزیده‌اند، معنادارتر می‌شود.

جمله‌ای که اصولگرایان را برآشفت

اصولگرایان که در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم تنها چاره شکست موسوی و کروبی را در حمایت از محمود احمدی‌نژاد می‌دیدند اکنون دو گرایش عمده دارند؛ طرفداران و مخالفان رییس‌جمهور. گروه اول دغدغه معرفی گزینه‌ای مناسب از حلقه اطرافیان احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری دارند و گروه دوم دست‌اندرکار خلع ید اطرافیان و نزدیکان رییس‌جمهور از سازوکار برگزاری انتخابات.

هفته گذشته سایت اصولگرای بازتاب از قول یک بولتن محرمانه خبر داد که اسفندیار رحیم مشایی به اصرار محمود احمدی‌نژاد قصد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. این گزارش اظهاراتی متکبرانه و خوشبینانه نسبت به موفقیت در انتخابات را به مشایی نسبت داده بود، جملاتی مانند “احمدی‌نژاد شهر به شهر خواهد رفت و خواهد گفت که اگر می‌خواهید برنامه من(احمدی‌نژاد) ادامه پیدا کند، به فلانی(مشایی) رای بدهید… من به صراحت می‌گویم از آقایانی که در انتخابات ریاست جمهوری مطرح هستند، من هیچ کم ندارم… خیلی‌ها الان می‌ترسند که قالیباف رئیس جمهور شود، اما او که از هاشمی بزرگتر نیست، قالیباف خیلی ایرادها و گاف‌ها دارد و ما برای او برنامه‌ مفصلی داریم، البته نباید الان برنامه‌هایمان را رو کنیم. جبهه پیروان و موتلفه هم شامل افراد… شده‌اند و کارشان تمام است، و جدیدترهای آنها(رهپویان و ایثارگران) را هم در انتخابات شرایطشان را دیدیم و تنها برای ما جامعتین مهم است ولی آن هم خطرناک نیست، در حال حاضر اختلاف اصول‌گرایان به گونه‌ای است که حالا حالاها باید بدوند تا این اختلافات حل شود.”

کاندیداتوری رحیم مشایی اگرچه از سوی روابط عمومی دفتر رییس جمهور تکذیب شد اما خیلی‌ها همین تکذیب رسمی را نشانه قوت شایعه دانستند.

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم به صراحت از پیاده کردن الگویی مشابه روسیه خبر داده هرچند معتقد است: “رئیس‌جمهور باید بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودف مورد نظر آقای احمدی نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت.”

عماد افروغ، نماینده اصولگرای سابق مجلس هم در یادداشتی نوشت: “منع قانونی برای اجرای این مدل انتخاباتی روسی در ایران وجود ندارد و امکان اینکه رئیس‌جمهوری بیاید و رئیس جمهور سابق را به عنوان معاون اول خود انتخاب کند، در ایران منتفی نیست” او معتقد است که مردم ایران بیش از دو دوره به یک مجموعه سیاسی اقبال نشان نمی‌دهند اما باز هم نگران اجرای این سیاست است و تذکر می‌دهد: “با توجه به اینکه این موضوع با روح قانون مخالف است باید مانع آن شد و علی القاعده جلوی دور زدن روح قانون را باید گرفت. چون آنچه برای ما مهم است رعایت جوهر و روح قانون است تا شکل و ظاهر قانون. اما با توجه به آنکه یکی از آسیب های جامعه ما فرمالیزم است، ‌نمی توان گفت تا چه اندازه رشد کرده ایم و می شود مانع این کار شد.”

حتی عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم به رییس دولت هشدار داد: “ممکن است اکنون که قدرت در دستشان است جولان بدهند، اما پس از این که قدرت را از دست دادند، باید آنقدر پله‌های دیوان محاسبات را بالا و پائین بروند که خسته شوند، زیرا دیوان محاسبات با کسی شوخی ندارد.”

در مقابل این انتقادات روزنامه دولتی ایران معتقد است که “گروه‌های سیاسی ظاهراً به قدری از ادامه مسیر خدمتگزاری به مردم در کشور نگران و مضطرب هستند که تنها یک جمله دکتر احمدی‌نژاد کافی است تا دست به چنین واکنش‌های تند بزنند. مخالفان دولت ظاهراً به خوبی درک کرده‌اند مردم آمادگی بالایی برای تداوم مسیر دولت‌های نهم و دهم دارند و به هیچ وجه قصد بازگشت به عقب را ندارند، از همین رو بشدت نگران واکنش‌ها و مواضع رئیس جمهور در این خصوص هستند.”

یک وبسایت منتسب به طرفداران مشایی اما طرح پوتین- مدودف را پیشنهاد شده توسط حسین الله‌کرم معرفی کرد که از سردمداران انصار حزب‌الله است و از منتقدان مشایی و احمدی‌نژاد در دو سال اخیر.

 

تردید در سلامت برگزاری انتخابات؟

روایت‌ها در زمینه اختلاف رهبری با محمود احمدی‌نژاد بسیار است اما در عین حال برای مدارا و تحمل با رییس دولت به توصیه‌های آیت‌الله خامنه‌ای استناد شده است. بارها از سوی چهره‌هایی مانند مصطفی پورمحمدی عنوان شده که مقامات نظام به ناچار محمود احمدی‌نژاد را تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش تحمل می‌کنند. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، نیز در اشاره روشنی گفته است: “قبلش برداشت ما این بود که آقا حاضر است خیلی هزینه‌ها داده شود و دولت دهم کارش را پایان دهد ولی دیدیم که آقا حاضرند اتفاق غیرمعمول نیافتد و دولت فعلی به کارش ادامه دهد.”

نامه منوچهر متکی و مصطفی‌پور محمدی، وزیران خارجه و کشور عزل شده توسط محمود احمدی‌نژاد خطاب به رهبر جمهوری اسلامی که در آن پیشنهاد شده بود با توجه به وضعیت حساس و بحرانی کشور ستادی متشکل از رؤسای قوای سه‌گانه و برخی از عقلای دیگر تشکیل و مدیریت مسائل اجرایی را طی یک سال آینده بر عهده گیرد، آخرین نمونه از تلاش‌های اصولگرایان برای کسب رضایت رهبری در خلع ید رییس دولت است. رضایتی که گویا تا به این لحظه حاصل نشده و آیت‌الله خامنه‌ای همچنان بر طی روال عادی امور و تغییر قدرت به واسطه انتخابات نظر دارد.

اما اصولگرایانی که خود در مقابل اعتراضات گسترده هواداران موسوی و کروبی، از صحت صددرصدی انتخابات دفاع می‌کردند و تایید رهبری را حجت می‌دانستند، به نظر می‌رسد چندان به سلامت انتخاباتی که برگزارکننده‌اش دولت فعلی باشد، اطمینان ندارند و به تغییر قانون انتخابات متوسل شده‌اند.

نقشه‌های مجلسیان، اشارات احمدی‌نژاد

ولادیمیر پوتین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میلادی ریاست جمهوری روسیه را در اختیار داشت و در توافق با دمیتری مدودف، ریاست جمهوری و نخست وزیری را بین خود تعویض کردند و در این حین مدت هر دوره ریاست‌جمهوری را از چهار سال به ۶ سال افزایش دادند. در برگزاری انتخابات جنجالی و پر حرف و حدیث سال ۸۸ نیز از سوی برخی معترضان عنوان می‌شد که تخلف و تقلب در انتخابات به شیوه طراحی شده توسط کارشناسان روسی انجام گرفته است و چهار سال بعد بار دیگر دولت به الگوبرداری از شیوه‌ای روسی متهم شده است، منتها اینبار از سوی همراهان انتخابات دور قبل.

به این ترتیب جای مدعی و متهم سال ۸۸ عوض شده و حالا عنوان می‌شود که “رسالت اصلی دکتر احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آتی، مقابله با توطئه مهندسی انتخابات است.” معاون رییس دولت هم خطاب به مجلسیان هشدار داده است: “ معلوم نیست طرح کنندگان چنین موضوعی چه ایده‌ای را در خلوت ذهنشان می‌پرورانند ولی به شخصیت های انقلابی و دلسوز یادآور می‌شوم که طوری نباشد که غافلانه در میدان دگراندیشان بازی کنیم که این نشستن بر شاخه و بن بریدن است.”

علی لاریجانی، رییس مجلس در مقابل این انتقادات اطمینان داده که “تغییر قانون انتخابات به معنای تغییر مجری نیست” اما شاید اشارات جدید احمدی‌نژاد، پیامی برای رقیبان باشد تا بدانند او هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بیکار ننشسته است و به این آسانی برگزاری انتخابات را از کف نخواهد داد.