دانشجویان اخراجی نباید به دانشگاه برگردند

نویسنده
نازنین کامدار

» مخالفت مجلس و مصوبه قانونی

در حالی که دولت حسن روحانی بازگرداندن دانشجویان ستاره دار را به عنوان یکی از دستاوردهای ۱۰۰ روزه خود معرفی کرده، مجلس کماکان بر طبل مخالفت با بازگشت دانشجویانی که آن‌ها را “ضد انقلاب” می‌داند اصرار دارد و با وجود ارائه ماده قانونی لازم جهت بازگردادن دانشجویان از سوی وزیر علوم، بر موضع خود پافشاری می‌کند.

در همین راستا وقتی در روزهای اخیر نمایندگان و اعضای کمیسیون آموزش خواستار حضور فرجی دانا در صحن علنی مجلس شدند، فرجی دانا تاکید کرد که “قضاوت درباره‌ بازگشت دانشجویان ستاره‌دار طبق قانون به هیات مرکزی گزینش واگذار شده و وظایف هیات مرکزی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده است”.

به نوشته ایرنا، او افزوده است: “در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شده که نه قوه مقننه و نه قوه قضاییه وارد احکام هیات مرکزی گزینش نشوند و حتی به صراحت اعلام شده که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دیوان عدالت اداری نیز وارد این موضوع نشوند، به همین دلیل در بحث ذکر شده باید تابع قانون باشیم و به اختیارات هیات مرکزی گزینش احترام بگذاریم”.

این اظهارات فرجی دانا، با انتقاد تند محمد رضا زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس رو به شده است.

به نوشته تسنیم، وزیر علوم دولت احمدی نژاد که با وجود نداشتن مدرک تحصیلی معتبر خود را “نابغه ریاضی” می داند، در واکنش به اظهارات فرجی دانا گفته است: “آنچه که دنبال و تحقیق کردیم، ظاهرا چنین مصوبه‌ای وجود ندارد. از وزیرعلوم تشکر خواهیم کرد اگر چنین مصوبه‌ای را برای ما ارسال کند و یا شماره جلسه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین مصوبه‌ای را داشته به ما اعلام کند تا ما این مصوبه را از شورای عالی درخواست کنیم، اما تاکنون آنچه ما دنبال کردیم و اطلاع داریم، چنین مصوبه‌ای وجود ندارد. ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و وزارت علوم مطمئن باشد که اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشد، مجلس و نمایندگان مطیع قانون خواهند بود”.

او در حالی خواهان جلوگیری از بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه است که محمود احمدی نژاد طی سال های گذشته بارها وجود این دانشجویان را انکار کرده و رسانه های حامی وی مدعی بودند که مصطفی معین، وزیر علوم دولت محمد خاتمی دانشجویان را ستاره دار و اخراج کرده است.

علاوه بر زاهدی، فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به فارس گفته است: “دانشجویان اخراجی که بر خلاف اهداف نظام و ملت حرکت کرده‌اند، نمی‌توانند به دانشگاه بازگردند. دانشگاه حاصل فداکاری ملت است و کسانی که نمی‌توانند از آرمان‌ها و اهداف ملت پاسداری کنند نباید به دانشگاه بازگردند. قرار شده فرجی دانا از مجاری قانون موضوع را پیگیری کند و در چهارچوب قانون رفتار کند. و ما بعید می‌دانیم که واقعا نظر ایشان آن دسته از دانشجویانی باشد که صلاحیت آنها مشکل دارد و مورد تائید نیست. ما هم در پی آن هستیم که اگر واقعا حقی از دانشجویی ضایع شده است به آن دانشجو برگردد، اگر اشتباهی صورت گرفته باید مسئولان قبلی پاسخگو باشند در غیر اینصورت هرکس بخواهد آن را به دانشگاه بازگرداند باید پاسخ دهد”.

این در حالیست که وزارت علوم در اطلاعیه ای، مصوبه ای را که قرارست بر اساس آن دانشجویان ستاره دار به دانشگاه باز گردند، در اختیار خبرگزاری های داخلی قرار داده است.

ایسنا در اینباره می نویسد: “آنچه که با پیگیری‌ها به دست آمد حاکی از مصوبه‌ای است که در ۱۱ شهریورماه سال ۶۵ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. در این مصوبه صراحتا تاکید شده که احکام نهایی صادر شده توسط هیات مرکزی گزینش دانشجو و کمیته مرکزی انضباطی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دیوان عدالت اداری، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و بازرسی کل کشور نباید با مصوبات شورا مخالفت کنند. “

متن کامل این مصوبه به شرح زیر است:

“درباره احکام نهایی صادره توسط هیات مرکزی گزینش دانشجو و کمیته مرکزی انضباطی دانشجویان مصوب جلسه ۸۳ مورخ ۱۳۶۵/۰۶/۱۱مقرر می‌شود که به دیوان عدالت اداری، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و بازرسی کل کشور اعلام شود که احکام نهایی صادر شده توسط هیات مرکزی گزینش دانشجو و کمیته مرکزی انضباطی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و با توجه به اظهارنظر حضرت امام امت نسبت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادهای مذکور نباید با این مصوبات مخالفت نمایند و احکام مذکور را مورد سؤال و تردید قرار دهند.”

سایت سلام نو هم با انتشار این متن، پرسیده است: “حال با توجه به این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دید که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ادامه تردیدشان در این باره دست خواهند کشید و بر اساس آنچه در قانون آمده مطیع مصوبات شورا خواهند بود؟”

 وزارت علوم مدعی است تا کنون ۴۰۰ دانشجو را به دانشگاه باز گردانده، اما زهره طبیب‌زاده نماینده عضو جبهه پایداری هفته گذشته در اینباره به رجانیوز گفته بود: “در حالی مسئولان دانشگاه از بازگشت ۴۰۰ دانشجوی ستاره دار به تحصیل خبر می‌دهند که تعداد واقعی آنان ۳۸۹ نفر بوده که از این تعداد تنها ۱۲۶ نفر مشکلات سیاسی و امنیتی دارند”.