حرف روز

نویسنده

نامه سرگشاده اورهان پاموک و ۴ نویسنده دیگر خطاب به بشار اسد

کاش این جنگ ناعادلانه تمام شود

 

پنج نویسنده سر‌شناس در نامه‌ای سرگشاده از بشار اسد در خواست کرده‌اند برای نجات جان مردم بی‌گناه سوریه از قدرت کناره‌گیری کند.

اورهان پاموک نویسنده سر‌شناس ترک و برنده جایزه نوبل ادبی ۲۰۰۶ از چهار نویسنده دیگر از کشورهای مختلف دعوت کرده بود تا نامه‌ای سرگشاده خطاب به بشار اسد بنویسند. این نامه به امضای اورهان پاموک، آلفرد گروسر (نویسنده آلمانی- فرانسوی)، دیوید گراسمن (نویسنده یهودی و منتقد اصلی سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو)، کلود ماگریس (نویسنده ایتالیایی)، بوعلام صنصال (نویسنده الجزایری) و مارتین والسر (نویسنده آلمانی) در آمده است.

در این نامه از دولت‌های چین و روسیه نیز خواسته شده است که به جای حمایت از دولت بشار اسد فکری برای مقابله با کشتارهایی کنند که تنها قربانیانش مردم عادی هستند. بنا بر آمارهای رسمی تا امروز بیش از ۶۰‌هزار سوری در جنگ‌های داخلی سوریه کشته شده‌اند. پنج نویسنده در نامه سرگشاده‌شان از بشار اسد خواسته‌اند پیش از آن‌که تاریخ قضاوتی همچون معمر قذافی و صدام حسین درباره او داشته باشد، تنها به خاطر کودکان سوری از قدرت کناره‌گیری کند و بیش از این اجازه ندهد درگیری‌های داخلی و حضور نیروهای تندرو و فرصت‌طلب مردم این کشور را به کام مرگ بکشاند.

آلفرد گروسر هنگام انتشار این نامه به روزنامه حریت گفته است: “مرگ برای افراد غیرنظامی در درگیری‌های اخیر سوریه دردناک‌ترین بخش ماجراست، حتی تراژدی‌های یونان باستان هم از وصف چنین اندوه دهشتناکی عاجز می‌ماندند، مردم در صف پمپ بنزین و نانوایی مورد هجوم و حمله گروه‌های نا‌شناس واقع می‌شوند و مرگ و خون می‌ه‌مان خانه‌هایشان می‌شود. در این میان تنها راه نجات در دستان بشار اسد است. او می‌تواند به عنوان یک پدر درباره کودکان سوریه بیندیشد و اجازه بدهد نهادهای بین‌المللی به این خونریزی وحشیانه پایان بدهند.”

اما این تنها نامه‌ای نیست که از سوی نویسندگان درباره وضعیت مردم بی‌دفاع سوریه منتشر شده است، اورهان پاموک پیش از این هم در گفت‌وگو‌هایش بار‌ها از بشار اسد خواسته است صدای مردم سوریه را بشنود و با کناره‌گیری‌اش از قدرت به این مرگ‌های بی‌دلیل و زجرآور پایان بدهد.

این در حالی است که علی احمد سعید، شاعر سوری مشهور به آدونیس نیز به تازگی دوباره درباره وضعیت مردم سوریه اعتراض کرده است. آدونیس که سال‌هاست ساکن پاریس است در یکی از تازه‌ترین گفت‌وگو‌هایش بعد از انتشار نامه خطاب به بشار اسد وضعیت مردم سوریه را غیرانسانی خوانده است. با این حال بسیاری از نویسندگان و شاعران عرب معتقدند آدونیس در موضع‌گیری نسبت به شرایط مردم سوریه به عنوان یک نویسنده سر‌شناس اهمال‌کارانه و بی‌تفاوت عمل می‌کند. سمیر ایزبک نویسنده جوان سوری به تازگی در یکی از گفت‌وگو‌هایش به آدونیس تاخته است و گفته: “او کلکسیونی از نشان‌ها و جایزه‌های بین‌المللی دارد و در دنیا شاعر شناخته شده‌ای است، آدونیس می‌تواند کمپین بین‌المللی برای کمک به مردم بی‌پناه و آواره راه بیندازد و موضعی بهتر بگیرد، اما او تنها به نوشتن یک نامه خطاب به بشار اسد اکتفا کرده است و در خانه زیبایش در پاریس روزهای شاعرانه را سپری می‌کند.” سمیر ایزبک در این گفت‌وگو به روزهایی که محمود درویش زنده بود اشاره کرده و گفته است: “کاش محمود درویش هنوز زنده بود، او صدای رسای مردم عرب بود و می‌توانست حامی مردم سوریه هم باشد. اما افسوس که این شاعر و انسان بزرگ دیگر نیست.”