رهبر هم تذکر داد اما بدتر کردند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» فرزند مهدی خزعلی از وضعیت پدر می گوید: در آستانه شهادت است

خانواده مهدی خزعلی روز پنج شنبه در شرایطی او را ملاقات کرده اند که توان راه رفتن نداشته و فردی دست و بازوی او را گرفته بود و از سوی دیگر توان سخن گفتن نداشته است.

آقای خزعلی درشرایطی نود و دومین روز اعتصاب غذای خود را سپری میکند که به گفته خانواده اش، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به هشدار یکی از مسولان در خصوص وضعیت این فعال سیاسی، گفته است “من تذکر داده ام که (در برخورد با مهدی خزعلی) تندروی نکنند”. اما فرزند مهدی خزعلی به “روز” می گوید: تذکر رهبری را هم نادیده گرفته اند و نه تنها وضعیت پدرم بهتر نشده بلکه خلاف تذکر رهبری هم رفتار میکنند.

محمد صالح خزعلی توضیح میدهد: سلول های اطراف سلول پدرم را خالی کرده اند که او هیچ گونه ارتباطی با کسی نداشته باشد، حتی با نامه هم اجازه ملاقات حضوری به ما ندادند، در سلول در ابعاد دو در دو به اتفاق یک نفر دیگر زندانی است و حتی هوای کافی برای نفس کشیدن هم ندارند و زندانبان ها آن دریچه کوچک سلول را هم که می بندند وضعیت بدتر می شود.

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد و فرزند آیت الله خزعلی است که از اعضای مجلس خبرگان رهبری است. او نهم آبان ماه برای ششمین بار طی سه سال و نیم گذشته بازداشت شد. براساس گزارشی که سایت کلمه منتشر کرده بود نیروهای امنیتی با یورش به “سرای اهل قلم” آقای خزعلی را به اتفاق ۷۰ نفر دیگر از حاضران در این محل بازداشت کرده بودند. به گفته خانواده آقای خزعلی، همه بازداشت شدگان آزاد شده‌اند اما او همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

مهدی خزعلی، مدیر انتشارات حیان و بنیانگذار انتشارات اباصالح است. او پیش از بازداشت اعلام کرده بود در صورت بازداشت دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد؛ کاری که انجام داداما بعد از مدتی به اعتصاب خود پایان داد. او مدتی بعد مجددا اعتصاب کرد و به گفته فرزندش، اینک ۹۲ روز است که در اعتصاب غذا به سر می برد.

محمد صالح خزعلی، فرزند مهدی خزعلی که روز پنج شنبه به صورت کابینی با پدرش ملاقات کرده در مصاحبه با “روز” میگوید: برای راه رفتن مشکل داشتند و یکی بازو و دستشان را گرفته بود تا بتوانند راه بروند و صدایشان هم به شدت ضعیف بود و توان سخن گفتن نداشتند با این حال در جواب درخواست ما برای شکستن اعتصاب، گفتند که ادامه میدهند.

آقای خزعلی پیشتر با فردی هم سلول بود که خود را جاسوس اسرائیل معرفی میکرد اما کانون فرزندش می گوید: تا هفته پیش تنها بود و اخیرا یک قاچاقچی مواد مخدر را که معتاد هم است به سلول پدرم برده اند. آن هم در سلولی در ابعاد ۲ در ۲. این فرد گفته است که در اکثر زندان ها از کهریزک و زندان اراک و زندان زنجان و.. بوده اما اینجا از همه جا بدتر است. تمام سلول های ان راهرویی که بابا در اخرین سلول راهرو هستند را خالی کرده اند تا بابا نتوانند با کسی ارتباط بگیرند و دریچه سلول بابا را هم به خاطر قران خواندن بابا می بندند و هم سلولی بابا تنگی نفس دارد و به شدت دچار مشکل می شود.

او می افزاید: عموهایم را ترسانده اند که نه با ما ارتباط داشته باشند و نه با بابا و انها میترسند حتی ملاقات بابا بروند

وکیل بابا را هم که بازداشت کردند و تهدید کردند که استعفا بدهد. تمام تلاششان را به کار بستند که پدرم را بشکنند.

محمدصالح خزعلی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی پدرش می گوید که پدرم در آستانه شهادت است الان نود و دو روز است که ایشان در اعتصاب هستند و ما با ملاقاتی که روز پنج شنبه داشتیم بسیار برای بابا نگرانیم چون اقایان اصلا بیمی از این که برای بابا اتفاقی بیفتد ندارند و ما سوالمان این بود که به دستور چه کسی تا این حد مجاز شدند که پیشروی کنند. تمام مسئولین نظام از جزئیات پرونده ی نداشته ی بابا خبر دارند و رهبری هم در جواب یکی از مسئولین که درباره وضعیت بابا هشدار داده بود گفته بودند که “من تذکر دادم که تند روی نکنند” ولی الان بدترین رفتار ها را با پدرم دارند ما توی این مدت به جز توی بازپرسی و دادگاه، با بابا ملاقات حضوری نداشتیم و حتی با نامه ملاقات حضوری هم رفتیم باز هم ندادند. برای تلفن های بابا محدودیت گذاشته اند، این که در سلولی به ابعاد دو در دو، دو نفر را با هم زندانی کنند و یکی از این دو نفر (قاچاقچی) نفس تنگی داشته باشد و دریچه سلول را به خاطر قران خواندن بابا ببندند به چه معناست؟ بابا تا صبح به در کوبیده تا سر نگهبان عوض شود و دریچه را باز کند همه اینها نشان میدهد که نه تنها به تذکر رهبری توجه و عمل نکردند

بلکه خلافش را میکنند و بیشتر فشار می اورند.

 چرا چنین رفتاری با مهدی خزعلی صورت میگیرد؟ خانواده اقای خزعلی پیشتر اعلام کرده اند که وثیقه برای ازادی او تودیع شده، قاضی پرونده نامه ازادی او را به زندان فرستاده اما بازجویان وزارت اطلاعات مانع از آزادی این فعال سیاسی هستند. خود مهدی خزعلی مرتبط با انتخابات میداند و فرزندش توضیح میدهد: پدرم می گوید “نزدیک هر انتخاباتی که می شود مرا بازداشت میکنند بدون هیچ وجه قانونی. نزدیک انتخابات مجلس بازداشت کردند، برای سفر رهبری به فم بازداشت کردند و..در این انتخابات هم میخواستیم از اقای هاشمی دعوت کنیم که در انتخابات حضور یابند”. پدرم گفتند که از قول من از اقای هاشمی دعوت کن برای انتخابات و بگو تنها راه خروج کشور از بحران های فعلی حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات است.

مهدی خزعلی، فرزند ایت الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری است. اواخر سال گذشته آیت الله خزعلی شایعات مربوط به توصیه او جهت بازداشت مهدی خزعلی را تکذیب کرده و گفته بود که او همیشه در جهت رهایی فرزندش گام برمیدارد.

محمدصالح خزعلی پیشتربا اشاره به ملاقات آیت الله خزعلی با مهدی خزعلی، به “روز” گفته بود: پدربزرگم در دیدار با پدرم از او خواسته بود که از جنبش سبز اعلام برائت کند اما پدرم نپذیرفته بود. به هر حال این اعتقاد پدربزرگم است ولی به شدت گله میکرد هم از سیستم امنیتی و اطلاعاتی و هم از کسانی که شایعه سازی کرده و گفته اند که او خواسته است پدرم را بازداشت کنند. می گفت که همیشه پی گیر وضعیت پدرم است و هیچ وقت چنین درخواستی که پدرم را بازداشت کنند یا در بازداشت نگاه دارند از کسی نکرده است.