قفل زندان ها بزرگ تر شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آخرین اخبار زندانیان

یک روز پس از سالگرد ۲۵ بهمن٬ اخبار رسیده از زندان ها حاکی از سخت تر شدن شرایط زندانیان است؛مسعود باستانی٬ از بیمارستان به زندان بازگردانده شد٬ محسن امین‌زاده در شرایطی دشوار همچنان در انتظار معالجه است٬ مهدی خزعلی در حالیکه اخبار حکایت از ربوده شدن همسر و فرزند وی در خیابان دارد، به اعتصاب غذای خود پایان نداده و در نامه ای خطاب به احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری،نوشته “شاید شهادت من از نفوذ منافقان در اطلاعات و سپاه کم کند.” در همین حال ماموران امنیتی از انتقال کیوان صمیمی بهبهانی به بیمارستان، با وجود نامساعد بودن وضعیت جسمانی وی،خودداری می کنند.

 

انتقال مسعود باستانی به زندان

مسعود باستانی٬ روزنامه‌نگار زندانی که از ۱۴ تیرماه سال ۸۸ بدون مرخصی در زندان است٬ پس از چند روز حضور در بیمارستان با حضور نیروهای امنیتی٬ به زندان بازگردانده شد.

وی هفته‌های گذشته به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان٬ و پس از وخامت اوضاع جسمانی اش، با نظارت نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل شده بود. باستانی که بیش از یک سال است به زندان رجایی شهر منتقل شده٬ در زندان دچار عفونت دندان٬ سردردهای عصبی و همچنین بی‌حسی دست و پا شده است.

گفته می‌شود پس از انجام آزمایش‌های مختلف٬ پزشکان اعلام کرده اند علت بی‌حسی و عدم تحرک دست و پای او٬ ضعف عصبی است. باستانی چند ماه پیش وهنگام ملاقات هم مورد ضرب و شتم شدید ماموران انتظامی قرار گرفته بود.

وی در دو سال و نیم گذشته امکان استفاده از مرخصی را نیافته است. ماموران امنیتی پیش از این قصد داشتند وی را با پابند به بیمارستان اعزام کنند که باستانی از پذیرش این مساله خودداری کرد.

در تحولی دیگر ماموران امنیتی از انتقال کیوان صمیمی بهبهانی به بیمارستان خودداری می‌کنند. آن ها پیش از این اعلام کرده بودند که با توجه به اعزام باستانی به زندان٬ نیروی انسانی کافی برای انتقال مدیرمسوول نشریه توقیف شده نامه به بیمارستان ندارند.

این در حالی است که پزشکان زندان چندین بار تاکید کرده‌اند که کیوان صمیمی به دلیل وضعیت ناگوار جسمی٬ لازم است هر چه سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود. هم بندهای صمیمی گفته‌اند که وی به لحاظ جسمی دارای مشکلات عدیده‌ای است و علاوه بر ناراحتی کبد٬ دچار بیماری‌های دیگری نیز شده است.
این فعال ملی ـ- مذهبی در دادگاه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود دو سال و نیم است که در حبس به سر می برد. صمیمی که از پاییز سال گذشته به زندان رجایی‌شهر منتقل شده٬ تنها یک بار امکان استفاده از مرخصی را یافته است.

از سوی دیگر میثاق یزدان‌نژاد٬ که بنا به دستور دادستانی قرار بود برای عمل جراحی به بیمارستان اعزام شود، در زندان رجایی شهر ماندگار شد.

این دانشجو از بیماریهای حادی رنج می برد؛ او سال گذشته هنگامی که برای عمل جراحی از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، در آخرین لحظات از روی تخت بیمارستان به زندان رجایی‌شهر فرستاده و تبعید شد

 

جان محسن امین‌زاده در خطر است

مهناز اصغرزاده٬ همسر محسن امین زاده٬ معاون وزارت امورخارجه در دولت سیدمحمد خاتمی٬ به سایت کلمه٬ گفته وضعیت جسمی این زندانی سیاسی بسیار وخیم است و هر لحظه امکان وقوع اتفاقی برای وی وجود دارد.

وی درباره وضعیت همسر خود گفته است: “قرار بر این بود که ایشان ۶ ماه تحت نظر پزشک باشد، اما قبل از اینکه ۶ ماه طول درمان ایشان تمام شود او را به بیمارستان برگرداندند و در حال حاضر وضعیت جسمی نامساعد و نگران کننده ای دارند”.

وی اضافه کرده که همسرش تاکنون چندین بار در زندان از حال رفته و هم بندان و دوستان مرتب گویند که پیگیر مرخصی استعلاجی باشد که هر لحظه ممکن است اتفاق خطرناکی برای وی بیفتد.

اما به گفته همسر امین‌زاده٬ مراجعات وی به دادستانی تهران پاسخی نداشته و به وی اعلام شده است که “پرونده ی همسرش به سپاه مربوط می شود نه دادستانی”.

وی اضافه کرده است: “آقای امین زاده به شدت ضعیف شده و حال مناسبی ندارد. آریتمی قلب، کلیه ها، نوسان شدید فشار خون و کبدها روی هم رفته وضعیت جسمی همسرم را خطرناک کرده است. آریتمی قلب و مشکل کبد در زندان و به گفته ی پزشکان تحت استرس و فشار انفرادی و بازجویی ایجاد شده است”.

محسن امین‌زاده در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۸ در جریان بازداشت های گسترده بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و به زندان اوین بند دو الف متعلق به حفاظت اطلاعات سپاه منتقل شد و ۴ ماه را در سلول های انفرادی سپری کرد. معاون وزارت خارجه دولت اصلاحات در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد اما دادگاه تجدیدنظر با یک سال کاهش، حکم قطعی پنج سال زندان را به او ابلاغ کرد.

 

اعتصاب غذای کبودوند ادامه دارد

با گذشت دو هفته از اعتصاب غذای محمد صادق کبودوند، فعال کرد و دبیر سازمان حقوق بشر کردستان، خانواده وی نسبت به وضعیت‌ و ادامه اعتصاب غذای او ابراز نگرانی کردند.

همسر وی٬ در گفت‌وگویی با سایت بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرده است که اعتصاب غذای وی همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرده است: “همسرم سه بار سکته ناقص قلبی و مغزی داشته است. گزارش پزشکانی که ایشان را ملاقات کردند این بود که او باید بستری شود و دریچه های رگ قلبش باید عمل شود. همچنین پروستات ایشان هم باید سریعا جراحی شود.”

محمدصدیق کبودوند در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. او یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل “سازمان حقوق بشر کردستان” و فعالیت در آن، به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شده و در زندان اوین دوران محکومیتش را می‌گذراند.