قطعی جی-میل به دلیل عملیات اطلاعاتی-امنیتی بود

نویسنده
نازنین کامدار

» فیلترینگ یک پارچه در راه است

به گزارش یک سایت راستگرا علت قطع  دسترسی شهروندان به سرویس های ایمیل، “امنیتی” و برای جلوگیری از یک عملیات تروریستی بوده است. سایت “صراط نیوز” در سرمقاله خود خواستار عذرخواهی مسئولان مخابرات از مردم و در میان گذشتن مسائل با آنها شده و نوشته: “اگر مردم علت قطعی ایمیل ها را بدانند، تشکرهم می کنند”.

همزمان محمدرضا آقامیری که خبرگزاری مهر وی را عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه معرفی کرده در گفت و گویی مدعی شده است که “جی‌میل ممکن است به اخلالگران ‌کمک‌‌ کند”. او همچنین از در راه بودن شیوه های جدید فیلترینگ خبر داده است.

در همین حال، مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت و گویی که سایت شفاف آن را بازنشر داده مدعی شده است که “سرعت اینترنت پایین نیست”. سخنان ضد و نقیض مقامات و رسانه های حکومتی در حالیست که کاربران در قطع کامل اینترنت به سر بردند ؛شرایطی که موجب شد حتی نمایندگان مجلس نیز نسبت به آن ابراز نارضایتی کنند. با این حال سرعت اینترنت هنوز هم در ایران به شدت پایین است و کاربران برای اتصال به جی-میل، ناچار به استفاده از فیلتر شکن هستند.

در این شرایط، سایت صراط نیوز در سرمقاله خود، خبر از “امنیتی” بودن قطع سرویس های ایمیل شده و نوشته است: “گاهی کافی است سود و هزینه هر اقدامی را محاسبه کنیم فرضا اگر یک یا چند روز نتوانیم از برخی خدمات روزمره در زندگی مثل اینترنت استفاده کنیم اما در برابر آن قاتلین دانشمند شهیدی مثل احمدی روشن در دام نیروهای اطلاعاتی گرفتار شوند، برد با ملت ایران نیست؟ مدیری دستور می دهد ارتباط اینترنتی یک یا چند روز مختل شود اما درمقابل آن فتنه ای بزرگ که می توانست موجب شهادت چندین نفر از مردم بی گناه کشورمان شود، خنثی شد. آیا چنین اقدامی شایسته حمایت و تقدیر نیست؟ اصل مسئله این است که ما در برابر بروز و ظهور چنین مشکلاتی تنها به «گمانه زنی» می پردازیم و شاید هرگز از اصل ماجرا باخبر نشویم اما باید به مدیر یا مدیرانی که مسئولیت تامین امنیت جانی، مالی و روانی ملتی را بر عهده دارند اطمینان کنیم”.

 صراط افزوده است: “کشوری که با تمام دنیای تروریست پرور آمریکا و اسرائیل رو در رو است مشکلات کم ندارد. هر روز عملیات های تروریستی در ایران خنثی می شوند، تا پدران و مادران ایرانی داغ عزیزی را تحمل نکنند. شهادت یک احمدی روشن خشم و ناراحتی ملتی را برانگیخت هر چند که شهادت یک نفر در برابر امنیت ۷۴ میلیون نفر رقم بالایی نیست اما واقعیت این است که احمدی روشن ها فرزند همه پدران و مادران ایرانی هستند. برادر و عزیز همه مسئولین هستند. اما در هر حال با وجود همکاری و پذیرش مردمی حتما باید مسئولین امر بعد از انجام عملیات و موفقیت طرح ساماندهی امنیتی - اطلاعاتی از مردم به عنوان ولی نعمتان خود تشکر کنند و برای تحمل، همکاری و صبوری شان در برابر اختلالات رخ داده، خاضعانه پوزش بطلبند. ما هم قدردان زحمات همه نیروهای گمنام و مخلص امنیتی و اطلاعاتی هستیم هر چند که از بسیاری از اقدامات، عملیات ها یا فدارکاری هایشان مطلع نمی شویم. سرداران و سربازانی که در گمنامی زندگی می کنند و در گمنامی از دنیا می روند”.

صراط نیوز جزئیات بیشتری درباره این “عملیات امنیتی-اطلاعاتی” فاش نکرده و توضیح نداده است که این “عملیات” چه زمانی به پایان خواهد رسید.

در همین راستا، محمدرضا آقامیری، یک عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در مصاحبه با مهر درباره قطعی جی-میل و یاهو گفته است: “یک‌سری سایت‌ها به ویژه موتورهای جست‌وجو در مقتضیات زمانی «شیطنت‌های خاصی» دارند و در مسیر عادی خود سرویس‌دهی نمی‌کنند. برای مثال ما هیچ وقت گوگل را در خدمت‌رسانی به کاربران ایرانی مناسب نمی‌بینیم چرا که گوگل در خدمت سازمان سیا است و در عین حال خود را به‌عنوان یک سایت خدمت‌رسان معرفی کرده است. جی‌میل هم که یک سامانه انتقال دیتاست در اختیار اقشار مختلف قرار می‌گیرد و ممکن است در برخی فضاها ایجاد ناامنی کند و به کمک اخلالگران بیاید”.

او همچنین ازشیوه های جدید فیلترینگ خبر داده و درباره اینترنت پاک هم گفته است:” فیلترینگ یکپارچه و بومی که به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال ایجاد است به زودی تمام این مشکلات راحل خواهد کرد”.

گفتنی است، پیش از این نیز اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از موتور جستجوی گوگل به عنوان “شبکه جاسوسی” یاد کرده و  فیس بوک را عامل ایجاد اغتشاش دانسته بود.

از سوی دیگر درحالی که فاش شده علت کندی اینترنت در روزهای اخیر “عملیات اطلاعاتی-امنیتی” بوده، یک مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  وجود کندی در اینترنت را انکار کرده است.

به گزارش شفاف، علیرضا اصغریان، مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است: “اینکه کاربران در بازکردن برخی سایت ها مشکل دارند را نمی توان دلیلی بر کندی سرعت اینترنت دانست. اینکه برخی سایت ها باز نمی شود ربطی به سرعت اینترنت ندارد و می تواند از موضوعات مختلفی همچون پروکسی سیستم، اپراتور تا مشکل سرور و یا بحث های دیگر که در این حوزه مطرح است، ناشی شود؛ اما اینکه کاربران از سرعت دسترسی احساس نارضایتی می کنند بحث دیگری است که می توان با ابزارهای سنجش سرعت آن را مشخص کرد. باز شدن و نشدن یک سایت به سرعت بستگی کامل ندارد و به راحتی نمی شود گفت که اگر به عنوان مثال یاهو و یا گوگل باز نمی شود پس سرعت اینترنت مشکل دارد”.