محاکمه همه:موسوی و احمدی نژاد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مرغ مطهری یک پا دارد

تنها یک روز پس از انتشار نامه علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس به رئیس قوه قضائیه که در آن خواستار”رسیدگی دقیق به جرایم فتنه‌گران” از جمله “سران فتنه” و محمود احمدی نژاد شده بود، برخی از رسانه­ها و نمایندگان اصولگرای حامی دولت، در واکنش­هایی اظهارات وی را در آن نامه “بی‌ارزش و سخیف” خواندند و آن را تقابل با “فرامین” رهبر جمهوری اسلامی دانستند.

در اعتراض برخی از نمایندگان مجلس به نامه علی مطهری که از صبح روز گذشته در رسانه­های رسمی جمهوری اسلامی آغاز شد، آنان همتای پارلمانی  خود را به “خواب آلودگی سیاسی”، “همسویی با عوامل و سران فتنه”، “سقوط به دامن عوامل بیگانه” متهم و قضاوت وی را در این نامه به “جریان حکمیت در جنگ صفین” تشبیه کردند. برخی دیگر نیز با “اشتباه” و “دور از انصاف” دانستن گفته­های مطهری، اعلام کردند: “مرغ مطهری یک پا دارد.”

 

دو طرف “فتنه” محاکمه شوند

علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای جمهوری اسلامی، روز جمعه ۹ مهر (اول اکتبر) در نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در خواست کرد که در راستای “اجرای عدالت”،  ”سران فتنه” و از جمله محمود احمدی نژاد که به گفته ی وی “زمینه این فتنه” را فراهم کرده است، محاکمه شوند.

او در این نامه با “مبارک” خواندن تغییر “سیاست مدیران بحران اخیر از دق مرگ کردن سران معترضان به محاکمه آنها” خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت: “همان‌طور که مستحضرید تاکنون سیاست‌ مدیران این بحران چنین بوده است که به‌جای محاکمه این افراد، کاری کنند که آنها از سوی مردم طرد شوند و نتوانند به‌طور طبیعی در مجامع عمومی ظاهر شوند و زندگی عادی بر آنها سخت گردد. در حالی که این سیاست درست به نظر نمی‌رسد، زیرا افراد یا مجرمند یا مبرا از جرم، در حالت اول باید محاکمه شوند و به مجازات عمل خود برسند و در غیر این صورت تا زمانی که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات نشده است باید از همه حقوق شهروندی برخوردارند.”

علی مطهری در نامه خود، “اجرای عدالت در این موضوع” را  منوط به این دانسته که اتهامات “همه اطراف” این بحران مورد رسیدگی قرار گیرد. او نوشته است: “هم کسانی که ادعای تقلب را مطرح کردند و مردم را به حضور در خیابان‌ها تشویق نمودند و هم کسانی که با اتهام زنی‌های خود در مناظرات و سخنان و رفتارشان در جشن پیروزی، بخشی از زمینه این فتنه را فراهم کردند” باید محاکمه شوند تا در این صورت ریشه این بحران خشک شود و مردم احساس کنند که “واقعا” عدالت اجرا شده است.

در جریان تبلیغات انتخاباتی دور دهم ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد، رئیس دولت مستقر طی مناظره­های تلویزیونی خود اتهاماتی را متوجه خانواده برخی از سران جمهوری اسلامی و به صورت مشخص، علی اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین دو نامزد رقیب خود در انتخابات، یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کرد.

او دو روز پس از اعلام نتایج انتخاباتی، در مراسم آنچه وی “جشن پیروزی” خواند، اعتراض کنندگان به نتایج انتخابات را “خس و خاشاک” خواند.

اینک، بعد از گذشت بیش از یک سال، علی مطهری، که به گفته رسانه های دولتی، با حمایت شخص احمدی نژاد موفق به ورود به مجلس جمهوری اسلامی شده، در نامه خود با تاکید بر اینکه “ اتهام دسته دوم بسیار سبک‌تر از اتهام دسته اول است” خواستار محاکمه محمود احمدی نژاد شده است.

علی مطهری، در طول سال گذشته چندین بار محمود احمدی نژاد را به عنوان یکی از مقصرین حوادث پس از انتخابات معرفی کرده بود. او در دی ماه سال گذشته در یک برنامه زنده  تلویزیونی، محمود احمدی نژاد را به همراه میر حسین موسوی و مهدی کروبی متهم به “لغزش سیاسی” کرده و گفته بود: “نقطه آغاز این لجبازی‌ها و دشمنی‌ها، مناظره‌های انتخاباتی بود و بنده معتقدم عذرخواهی می‌تواند همه مسائل را حل کند و در این داستان، هم سران معترض باید عذرخواهی کنند و هم آقای رییس جمهور و البته بدیهی است که سهم دو طرف در این مناقشات یکسان نبوده است.”

 

سخنان مغرضانه

نامه­ی اخیر علی مطهری اما انتقادات تندی  را از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس و حامیان دولت به دنبال داشت. آنها “نامه پراکنی های” مطهری را “مغرضانه” و او را “شخصی متوهم و دارای مشکلات روحی” توصیف کردند.

سیدمحمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس اولین شخصی بود که به نامه­ی مطهری واکنش نشان داد. او در مصاحبه با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت: “مواضع مطهری تنها اصحاب و عقبه جریان فتنه و رسانه‌های وابسته به این جریان و امپریالیسم را خوشحال می کند.”

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی، با بیان اینکه “یک سال از حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری می گذرد اما مطهری همچنان بر مواضع اشتباه خود اصرار دارد”، افزود: “مرغ مطهری یک پا دارد و سیاست او این است که هر دو طرف را محکوم کند که این کار کمال بی‌انصافی است.”

ابطحی سیاست مطهری در خصوص “سران فتنه” و متهم کردن احمدی نژاد را به “جریان حکمیت در جنگ صفین” تشبیه کرد و گفت: “متهم کردن احمدی نژاد در حوادث بعد از انتخابات از سوی مطهری مانند این است که علی (ع) را به اندازه معاویه در ماجرای حکمیت مقصر بدانیم.”

پس از اظهارات این نماینده مجلس، ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی در مصاحبه با نمایندگان مجلس به بررسی ابعاد نامه علی مطهری پرداخت. این خبرگزاری در مقدمه گزارش خود با تاکید بر اینکه مطهری به واسطه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و انتساب به “بیت شهید معظم، مطهری، ” مورد توجه محافل سیاسی و رسانه­ای قرار می گیرد نوشت: “او‌ با انتشار نامه اخیر خود به رییس قوه قضاییه نشان داد که قصد ندارد دیدگاه‌های اشتباه خود را در خصوص انتخابات و حوادث بعد از آن اصلاح کند.”

این خبرگزاری سپس با متهم کردن مطهری به  ”همسویی با عوامل و سران فتنه سال گذشته”  به نقل از محمود احمدی بیغش، نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نوشته است: “علی مطهری دچار خواب آلودگی و توهم سیاسی است. راهی که او می رود به بیراهه منتهی می شود.”

محمود احمدی بیغش، با ابراز تاسف از آنچه وی “سقوط برخی از فرزندان شخصیت های موثر انقلاب در دامن عوامل بیگانه و بازیچه شدن آنها توسط سران فتنه” خوانده، اظهار کرده است: “مصاحبه ها و مواضع علی مطهری در فتنه سال گذشته باعث گرم شدن تنور بیگانه ورسانه های خارجی شده بود.”

او علی مطهری را به داشتن “مشکلات روحی” هم متهم کرده است: “به نظر من علی مطهری در موضع گیری های اخیر خود یک مقدار مشکل روحی دارد و رفتار وی در مجلس نیز نشان می دهد که نمی خواهد واقعیت را قبول کند و علاقه مند است افرادی که به استکبار ستیزی معروف هستند را بکوبد.”

فاطمه آلیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سومین معترض به نامه مطهری بود. او روز گذشته در ارتباط با نامه فرزند آیت الله مطهری، گفت: “نامه پراکنی های وی مغرضانه است و نشان از بی اطلاعی اش، از مسایل سیاسی دارد. پس از ثابت شدن مزدوری و وابستگی برخی از سران فتنه و همکاران آنها به بیگانگان و پروژه بودن جریانات تفرقه برانگیز و ضد نظام سال 88 توسط آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، هنوز هم عده ای خود را به زمین و آسمان می زنند تا رییس جمهوری مردمی را متهم کنند.”

همزمان با این اعتراض ها، برخی از سایت های اصولگرا هم به نامه­ی علی مطهری حمله کردند. سایت “شبکه ایران”، در یادداشتی تحت عنوان “اصرار معنادار علی مطهری برای تقابل با فرامین صریح مقام معظم رهبری” که هیچ نامی در ذیل آن دیده نمی شود، نوشت: “این سخنان درحالی از سوی علی مطهری مطرح شده که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دفعات و در سخنرانی‌های مختلف خود بر این مساله تاکید کرده‌اند که فتنه سال گذشته دو طرف ندارد؛ بلکه فقط شامل گروهی است که هدف آن‌ها تقابل رسمی با اسلام و نظام است.”

موسی قربانی، عضو علی البدل هیات داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس هم در گفتگو با همین سایت، علی مطهری را به گفتن سخنان “سخیف و بی ارزش” متهم کرد و از هیات داوری فراکسیون اصولگرایان خواست “در مورد افرادی مانند مطهری که فرمایشات روشن رهبر معظم انقلاب را نادیده می گیرند” تذکر جدی بدهند و با قاطعیت پیگیر این موضوع باشد.

اعتراض نمایندگان مجلس در حمایت از رئیس دولت مستقر در حالیست که هفته گذشته 170 نفر از آنان در یک تذکر کتبی به محمود احمدی‌نژاد، از سخنان وی درباره جایگاه مجلس به شدت انتقاد کرده بودند.