سیاست یک بام و دو هوای دانشگاه آزاد و جاسبی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مصاحبه با سلمان سیما، فعال دانشجویی:

منابع دانشجویی در دانشگاه آزاد اعلام کرده اند، تعدادی از فعالان دانشجویی این دانشگاه – که برخی از آن ها چندین ترم محرومیت از تحصیل را نیز تجربه کرده اند – به واحدهای مختلف این دانشگاه تبعید شده اند. در همین زمینه با سلمان سیما، از فعالان دانشجویی دانشگاه ازاد و عضو کمیته سیاسی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) به گفت و گو نشسته ایم.

 

آقای سیما، در روزهای گذشته، اخباری منتشر شد که حکایت از تبعید دانشجویان دانشگاه آزاد، به واحدهای مختلف حکایت داشت. قضیه این تبعیدها، از کجا شروع شده است؟

سال گذشته طرحی در دانشگاه آزاد مطرح شد مبنی بر اعتراض در روزهای سه شنبه. این تجمعات اعتراضی، تا روز دانشجو جسته و گریخته برگزار شد. سومین سه شنبه، مراسم اعتراضی با حضور بازجویان وزارت اطلاعات همراه شد. این تحمع به خشونت کشیده شد و در راهروهای دانشگاه، گاز اشک آور پرتاب کردند. بعد از این خشونت، تجمعات اعتراضی در بعضی مراکز دانشگاه ازاد، هم چون تهران مرکز و دانشگاه آزاد کرج نیز برگزار شد. این مساله باعث شد چند تن از دانشجویان محاکمه و برخی از آن ها، همانند محمد شوراب، فرزاد اسلامی و… به چندین ترم تعلیق از تحصیل محکوم شوند. بعد از برگزاری این تجمعات و بعد از مراسم 13 آبان هم برخی از دانشجویان، مثل من، بازداشت شدند. به هر حال تصور می کنم این تجمعات از جمله اتفاقاتی است که در تاریخ جنبش دانشجویی، کم نظیر است. در بازجویی ها، نیز روی این مساله، به شدت حساس بودند که چگونه چنین تجمعی، در دانشگاه آزاد برگزار شده است.

 

چطور این احکام تا این مقدار تغییر کرد؟

به ظطور کاملا غیرقانونی، بگذارید به عنوان نمونه درباره خودم صحبت کنم. من سه ترم تعلیق خوردم و به واحد خوراسگان تبعید شدم. از آن جایی که در زندان بودم و امکان اعتراض نداشتم، طبیعتا به این حکم اعتراض نکردم. در حالی که اساسا براساس قانون دانشگاه آزاد، در صورت عدم اعتراض، حکم قانونی می شود، اما حکم من باز هم تغییر کرده و حکم اخراج داده اند. بر چه اساسی این اتفاق افتاده است؟ خود من هم نمی دانم.

 

پیش از این احکام تبعید سابقه داشته است؟ چطور شد که ناگهان تا این حد احکام تبعید صادر شده است؟

دلیل این تبعید، فقط این بوده است که از برگزاری اعتراضات، جلوگیری کنند. حلقه ای در دانشگاه آزاد شکل گرفته بودکه اعتراضات در دانشگاه را هدایت می کرد. بعد از صدور احکام مختلف، به این نتیجه رسیدند تنها راه چاره، تبعید دانشجویان به نقاط مختلف است. این را هم در نظر بگیرید که تعداد دانشجویان تبعیدی و یا محروم از تحصیل، بسیار بیشتر از این موارد بوده است.

 

شما رایزنی خاصی برای شکستن این احکام انجام نداده اید؟

برای حل کاین مساله، جلسات مختلفی با افراد مختلف برگزار شد، اما دانشگاه صراحتا اعلام کرد کار از دست آن ها خارج است. صدور احکام مختلف تبعید به شهرهای مختلف با حضور نیروهای امنیتی صادر شده است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که مسوولان دانشگاه ازاد، هیچ گونه همکاری، با دانشجویان انجام ندادند و  حتی در برخی از موارد، نهایت همکاری را هم با مسوولان داشتند. سیاست دانشگاه آزاد، تقریبا در تمامی موارد، عدم همکاری با دانشجویان ونهایت همکاری با ماموران امنیتی است. تنها مساله ای که وجود داشت، همکاری های کوچک افرادی مثل یاسر هاشمی بود که به طور مثال، تعلیق بعضی ها را از سه ترم به دو ترم رساند. حتی مواردی داشتیم که خواهر یا برادر برخی از فعالان دانشجویی را هم به دلیل فعالیت های فعالان دانشجویی، محروم کردند.

 

یعنی دانشگاه آزاددر مقابل دانشجویان بوده است؟

دقیقا. اقای جاسبی اخیرا اعلام کرده اند که ما اساتید بازنشسته دانشگاه های دولتی را استخدام می کنیم، آن هم در حالی که در دانشگاه آزاد هم اخراج اساتید کم نبوده است؛من فقط به چند نمونه اشاره کنم. به طور مثال دکتر محمد شریف، که استاد واحد تهران جنوب بود، از دانشگاه اخراج شد. دکتر فاطمه صادقی از دانشگاه آزاد واحد کرج اخراج شد. علاوه بر این افرادی مثل علی کردان، رحیمی و… همه در دانشگاه آزاد از مسوولان بودند. این نشانه ای است از سیاست یک بام و دو هوای دانشگاه آزاد و آقای جاسبی.

 

تا الان برای چند نفر از دانشجویان دانشگاه ازاد، حکم صادر شده است؟

در حال حاضر، در دانشگاه آزاد مشهد حدود 10 دانشجو حکم تعلیق خورده اند، 7 نفر در دانشگاه تهران جنوب تعلیق شدند، و برای 17 نفر حکم تعلیق صادر شد، 7 نفر از دانشگاه ازاد کرج، ، دانشگاه زاهدان 8 نفر و…اخراج یا تعلیق شدند. دانشجویان هم به شهرهایی مثل گرمسار، مرودشت، خوراسگان و… تبعید شدند. برخی از دانشجویانی هم که در مقطع کارشناسی ارشد، در دانشگاه ازاد قبول شده بودند، ستاره دار شدند و امکان تحصیل را یافتند، در حالی که پیش از این بسیاری از دانشجویان ستاره دار، در دانشگاه آزاد موفق به تحصیل شده بودند.