بازداشت اعضای نهضت آزادی ادامه دارد

نویسنده
شیرین کریمی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و دستگیری های تازه

همزمان با صدور حکم‌های سنگین و دو رقمی برای فعالین سیاسی و دانشجویان، روند گسترده بازداشت‌ها که بعد از حوادث روز عاشورا شدت گرفته،همچنان ادامه دارد. در همین راستا محمود نعیم‌پور و خسرو قشقایی دو تن دیگر از اعضای نهضت آزادی روز گذشته در پی احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

بازداشت اعضای نهضت آزادی که به خاطر تعلیق کامل فعالیت آنان از سوی نهادهای امنیتی دنبال می‌شود، با بازداشت این دو تن و همچنین سولماز علیمرادی از اعضای شاخه جوانان و فرید طاهری عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران وارد مرحله جدی‌تری شده است. علیمرادی و طاهری نیز پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بعد از ظهر دیروز بازداشت شده‌‌اند. طاهری همسر سارا توسلی دیگر عضو بازداشتی نهضت آزادی است که از 13 دی ماه در زندان اوین به سر می‌برد.

با بازداشت این 4 نفر تعداد اعضای بازداشتی نهضت آزادی به 13 نفر رسید.

 

شش سال زندان برای صفایی فراهانی

روز گذشته حکم 6 سال زندان برای محسن صفایی فراهانی، نماینده‌ پیشین مجلس و رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران صادر و به وی ابلاغ شد.  صفایی فراهانی که بیش از 200 روز را در «بازداشت موقت» گذرانده است، در حالی حکم 6 سال حبس می گیرد که نزدیک به 40 روز از برگزاری دادگاهش می‌گذرد.

همچنین به گفته‌ عباس شیری، وکیل محسن امین زاده که از 25 خرداد ماه در بازداشت به سر می‌برد،حکم او نیز طی روزهای آینده صادر خواهد شد. دومین جلسه دادگاه این عضو موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی در تاریخ 12 دیماه برگزار شد و قرار بود ظرف 5 تا 6 روز بعد از آن حکم دادگاه بدوی اعلام شود. با اینحال تاکنون رأی دادگاه بدوی صادر نشده است.

 

نبوی در انتظار حکم

پرونده تجدیدنظر بهزاد نبوی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب از حدود سه هفته پیش به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان مستقر در دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شده است. صالح نیکبخت با اعلام این مطلب گفت: تاکنون حکم تجدیدنظر در مورد بهزاد نبوی صادر نشده و درخواست‌های مکرر اینجانب و خانواده وی از مراجع مختلف قضایی برای آزادی او جهت ادامه معالجات در بیرون از زندان به نتیجه نرسیده است.

بهزاد نبوی که در دادگاه بدوی به 6 سال زندان محکوم شده، تاکنون دو بار به خاطر وضعیت بد جسمی از زندان به بیمارستان منتقل شده است. به گفته وکیل نبوی در طول مدت بازداشت، وی تنها 5 روز خارج از زندان و با تودیع وثیقه 800 میلیون تومانی بوده است.

صالح نیکبخت که وکالت عمادالدین باقی و کیوان مهرگان را نیز بر عهده دارد در خصوص وضعیت آ‌‌ن‌ها گفت:“علی‌رغم تماس این دو با خانواده‌هایشان، بنده و دیگر همکارانم که وکالت این دو نفر را برعهده داریم تاکنون نتوانسته‌ایم با آنها ملاقات کنیم و از اتهامات آنها جز آنکه آقای باقی به همسرشان گفته‌اند، خبری نداریم.”

 

بی‌خبری از مرتضی کاظمیان

از وضعیت مرتضی کاظمیان که از هفتم دی‌ ماه در بازداشت به سر می‌برد، اطلاعی در دست نیست. همسر وی آخرین تماس او را مربوط به 10 روز قبل اعلام می‌کند و از آن زمان تا کنون اطلاعی از وضعیت او به دست نیاورده است.

فهمیه ملتی، همسر این روزنامه‌نگار می‌گوید:“حتی با مراجعه به دادگاه انقلاب و دادسرای اوین که هم توسط خود من و هم وکیل ایشان  خانم نسرین ستوده صورت گرفته، هیچ پاسخی دریافت نکردیم ولی از خلال مکالمات تلفنی متوجه شدیم که وی در سلول انفرادی به سر می برد و تنها به قرآن دسترسی دارد.”

 

صدور حکم اعدام برای یک زن

شیرین علم هولی  زندانی سیاسی کرد در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد.  این حکم از سوی قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه از طریق همکاری با پژاک صادر شده است.

دادگاه این فعال کرد در تاریخ 28 آذر ماه برگزار و در 13 دی ماه حکم اعدام و تحمل دو سال حبس به اتهام خروج غیرقانونی از کشور برای وی صادر شد.  علم هولی که متولد سال 1360 است، از خرداد 87 در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

 

فشار روانی بر محمدحسین سهرابی‌راد

وضعیت جسمی و روحی محمد حسین سهرابی‌راد، از نزدیکان ستاد مهدی کروبی که از شهریور ماه گذشته در بازداشت به سر می‌برد، نگران‌ کننده گزارش شده است. وی که در مدت بازداشت در سلول‌های انفرادی بند 209 زندان اوین به سر می‌برده به علت فشارهای روانی به خود آسیب رسانده و به بهداری زندان منتقل شده است. در حالی به وضعیت او رسیدگی نمی‌شود که زندانیان آزاد شده نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی جدی کرده و همبندان وی بارها خواستار رسید‌گی به شرایط ویژه‌ وی شده‌اند. وی بعد از اقدام به خودزنی به بند 240 زندان اوین منتقل شده است.

 

مسعود لواسانی؛ اجازه دیدار با فرزند

مسعود لواسانی روزنامه‌نگار زندانی که به 8 سال و نیم زندان محکوم شده، با لغو «ممنوعیت ملاقات با فرزندش» می‌تواند هر هفته او را در زندان ملاقات کند. پیش‌تر قاضی و بازجویان پرونده ملاقات‌های او را هر شش هفته یک‌بار آن هم بدون حق دیدار با فرزند اعلام کرده بودند.

لواسانی که در روزنامه‌های کیهان، شرق، کارگزاران، اعتماد ملی و خبرگزاری مهر کار کرده از چهارم مهر ماه سال جاری بازداشت و پس از تحمل فشارهای روحی و جسمی بسیار شدید در سلول‌های انفرادی 240 زندان اوین به 8 سال و نیم زندان محکوم شد.وی هم‌اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می‌برد.