اعلام آلودگی هوای کشور و تعطیلی تهران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» همزمان با آغاز

در حالی که قرارست معترضین به کودتای انتخاباتی از امروز تا 18 تیر، در اعتراض به وضعیت موجود دست به اعتصاب و اعتکاف بزنند، کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران دیشب همه فعالیتهای اداری، آموزشی و همچنین همه صنایع تهران را به مدت 48 ساعت تعطیل کرد.

بر اساس مصوبه این کمیته طی 24 ساعت آینده باید تمام فعالیت‌های ورزشی و تردد خودروهای شخصی در استان تهران تحت شرایط ویژه و با اعمال محدودیت‌های خاص انجام شود.

تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی و فرهنگی و صنایع استان تهران به علت آلودگی هوا در حالی صورت می گیرد که مردم معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد پیش از این اعلام کرده بودند از 15 تیربه مدت 3 روز اعتکاف همراه با اعتصاب کرده و در سر کار حاضر نخواهند شد.

طی روزهای گذشته در سایت های اینترنتی و صفحات فیس بوک میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اعلام شده بود که روزهای 13، 14 و 15 ماه رجب (روزهای سپید)  که مصادف با 15 تا 17 تیرماه است مردم  به دلیل اعتکاف، رسما از حضور در محل کار خودداری کرده ودر اعتراض به کودتای انتخاباتی و برخوردهای صورت گرفته با تجمعات مسالمت آمیز مردم و کشتار هم وطنان، اعتصاب عمومی خواهند کرد و از این طریق اعتراض خود به دولت غیرقانونی برآمده از تقلب گسترده انتخاباتی را به نمایش خواهند گذاشت. بر اساس همین گزارش ها قرارست کسانی هم که اعتقادی به اعتکاف ندارند در محل کار خود حاضر نشده و با استفاده از حق قانونی خود برای استفاده از مرخصی در ایام اعتکاف، بدون هیچ شعار و فریادی و فقط با هدف کنار هم بودن، صبح‌ها در بازار تهران حضور پیدا کنند.

سنت اعتکاف که پس از انقلاب 57 هر ساله از 13 تا 15 ماه رجب برگزار می شد، طی سالهای گذشته مورد استقبال چندانی قرار نمی گرفت؛ ولی امسال مردم ایران قصد دارند در آستانه سالروز 18 تیر با استفاده از این سنت از حضور در محل کار خود خودداری و در اعتصاب عمومی کنند.

 

هراس از اعتصاب  

این قضیه، و در پیش بودن سالروز حمله به کوی دانشگاه تهران، مسئولین جمهوری اسلامی  را واداشته که به بهانه آلودگی هوا در تهران، رسما پایتخت را به حالت تعطیل درآوردند. این نیت به ویژه پس از آن  آشکارتر شد که روزنامه جوان که حامی دولت و نزدیک به سپاه پاسداران است روز یکشنبه در مطلبی تحت عنوان” مرحله دوم تحرکات زوایه نشینان پس از شکست کودتای مخملی: تغییر فاز از اغتشاش گسترده به آشوب جزیره‌ای” نوشت:  تأکید براستفاده از فضای اعتکاف و تبدیل ساختن آن به فضای اعتصاب و گره زدن این فضا به سالگرد 18تیر از برنامه ای هدفمند دراین زمینه پرده بر می‌دارد.

این روزنامه که اخیرابا چاپ  سلسله مطالبی تحت عنوان اعترافات بازداشت شدگان سیاسی و مطبوعاتی، رسما به ارگان کودتا چیان تبدیل شده، از آغاز فاز دوم تحرکات زاویه نشینان خبر داده و مدعی شده است:” این جریان با بررسی‌های انجام شده، پایان فاز اول یعنی اغتشاشات را اعلام و فازدوم را برپایه نافرمانی مدنی کلید زده است. این فاز اما دو هدف اصلی را نشانه رفته است؛ هدف اول سلب مشروعیت از دولت مستقر می‌باشد و در این فاز قراراست برخلاف فاز اغتشاشات، موضع گیری‌ها صریح‌تر و بی‌پرواتر شود. دراین زمینه اعتراض شدید یکی از کاندیداها و تأکید وی مبنی بر مشروع ندانستن دولت را می‌توان قرینه آن دانست. اما بخش دیگر این فاز تلاش برای ناکارآمد نشان دادن دولت است. دراین بخش تلاش می‌شود که از فضاها و روزنه های اجتماعی برای بیان اعتراضات استفاده شده و دولت را به تنش‌های روحی در زمینه «قفل شدگی» امور دچارنمایند.”

روزنامه جوان دست کشیدن و خودداری از کار، درخانه ماندن و تحصن و مهاجرت اعتراضی، تعلیق فعالیت های اجتماعی، اعتصابات دانشجویی و نافرمانی اجتماعی و… را روش های اعتراضی فاز دوم اغتشاش گران معرفی کرده است

از سوی دیگر خبرگزاری فارس، سایت ها و روزنامه های حامی دولت  هم خبر تعطیلی ادارات و مراکز فرهنگی در 3 روز آینده  بر اثر “آلودگی هوا” را بسیار برجسته کرده اند و کاربه جایی رسیده که روزنامه وطن امروز ـ از دیگر روزنامه های حامی دولت ـ دیروز اعلام کرد برای “حفظ سلامتی” کارکنانش سه روز آینده را تعطیل خواهد بود.

 خبرگزاری فارس نیز امروز ادعا کرد دانشجویان به تبصره مصوبه کمیته اضطرار آلودگی مبنی بر عدم لغو امتحانات دانشگاهها اعتراض کرده و خواهان تعطیلی امتحانات دانشگاهها به دلیل آلودگی هوا شده اند.

 

تهران آلوده

تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مبنی بر تعطیلی در استان تهران در حالی صورت گرفته است که براساس آخرین گزارش های اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی ایران، نزدیک به ۱۸ استان غربی و مرکزی و شمالی کشور، همچون تهران  شاهد افزایش غیر منتظره غلظت ذرات معلق عمدتا گرد و غبار است.

در همین زمینه دکتر مجید عباس‌پور، رئیس دانشکده‌ی محیط زیست و انرژی در تهران به دویچه وله گفته است: “این گرد و غبار که منشا آن از عربستان و عراق است، مسیر جنوب و سپس غرب ایران را طی کرده و اینک به تهران رسیده است.”

 به گفته این کارشناس “این گرد و غبار که به صورت ایروسل  است و متأسفانه مدت زیادی می‌ماند، از حد مجاز فراتر رفته است. به طوری که در غرب، کرمانشاه، اهواز و مناطق دیگر مشکل زیادی ایجاد شده است.”

با این حال هیچ کدام از شهرهای 18 استانی که سازمان هواشناسی ایران وضع آنها را بحرانی اعلام کرده، تعطیل نشده اند و صرفا استان تهران به طور رسمی در دوروز آینده تعطیل و پیش از این فقط  دو شهر بانه و مریوان در استان کردستان به طور موقت اما نه به طور رسمی تعطیل شده اند.