مشاغل بعدی ظریف؛ رئیس مجلس، رئیس جمهوری

نویسنده
نازنین کامدار

» بعد از گذار از مصدق

همزمان با اعتراض پایداری چی ها به نتیجه مذاکرات لوزان، جناح سیاسی اعتدال گرای حامی دولت هم پروژه “مصدق سازی” از ظریف و تبدیل او به گزینه “ریاست مجلس دهم” را در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا روز گذشته هفته نامه صدا، نزدیک به تیم رسانه ای کارگزاران، در سرمقاله ای به قلم محمد قوچانی سردبیر این نشریه، با انتشار تصویری از ظریف که به محمد مصدق پشت کرده، و در ذیل تیتر “گذار از مصدق به ظریف” آورده است: “دکتر مصدق و دکتر روحانی و دکتر ظریف هر سه حقوق دان بودند. هر سه میانه رو و محافظه کار بودند. هر سه مشروطه خواه و طرفدار حکومت قانون بودند. اما مصدق به محافظه کاری وفادار نماند و به سوی پوپولیسم غلتید. آنجا که مجلس را با رفراندومی غیردموکراتیک منحل کرد و آنگاه به میان توده مردم رفت و گفت مجلس اینجاست، آنجا که پس از پیروزی اولیه در مذاکرات دیپلماتیک همه مذاکرات را به بن بست کشاند و سرانجام در عمل با تنزه طلبی تن به کودتا داد و نفت را به دولت کودتا سپرد، مصدق در پیشگاه تاریخ رستگار شد اما در عرصه سیاست بازی را باخت. مصدق می توانست با حفظ وحدت ملی نیروهای خارجی را از طمع حذف نخست وزیر بازدارد. می توانست ولو با دادن امتیازهای سیاسی به متحدان نسبی خود چون آیت الله کاشانی با زبان و توان استوارتری با غرب حرف بزند و از آنان امتیاز بگیرد. مصدق می خواست قهرمان شود و قهرمان شد اما می توانست با عبور از پوپولیسم و رمانتیسم سیاسی با واقع گرایی امتیازهای کوچک را به امید امتیازهای بزرگ از دست ندهد”.

او افزوده است: “اکنون زمانه ی گذار از گفتمان عصر مصدق فرا رسیده است. دولت روحانی و دیپلماسی ظریف از مصدق حقوق دانی، سیاستمداری، مردم سالاری، استعمار ستیزی و مشروطه خواهی را آموخته اند و باید همچون مصدق (حداقل مصدق اولیه، قبل از آنکه رادیکال و پوپولیست شود) از حکومت قانون دفاع کنند و با زبان قانون با جهان حرف بزنند. آنان در عین حال نباید خطاهای مصدق را تکرار کنند”.

همراه با هفته نامه صدا،دیگر نشریه متعلق به این تیم یعنی مهرنامه هم پیش از این به نقل از موسی غنی نژاد، محمد مصدق را “پوپولیست” و مشابه احمدی نژاد معرفی کرده بود.

این بحث با واکنش هایی در شبکه های اجتماعی و بین علاقه مندان به محمد مصدق رو به رو شده و از جمله فریبرز رئیس دانا، اقتصاد دان در مقام واکنش گفته است: “متاسفانه زبانم لال بعضی‌‌ها الان دارند خودشان را با دکتر مصدق مقایسه می‌کنند باید بگویم که دکترمصدق دست از آستین ملت ایران بیرون اورد و بر سینه استعمار زد اما این‌ها رفته‌اند نئو امپریالیسم را نوازش داده‌اند و امتیازها را هم داده‌اند”.

از سوی دیگر جوادظریف آنطور که ایسنا گزارش داده،خود در پاسخ به این سوال که “در سطح مردم شما را مصدق صدا می‌کنند”، گفته است: “من در سطحی نیستم که خودم را با کسی مقایسه کنم. امیدوارم بتوانم کاری کنم که شایسته محبت مردم باشد تا حالا نه من، نه کس دیگری کاری نکرده که بتواند شایسته محبت مردم باشد”.

اما به نظر می رسد،هدف از این چهره سازی، همان است که روزنامه اعتدالگرای آرمان نوشته؛انتخابات مجلس دهم.این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: “محمد جواد ظریف موفقیت خوبی را در امر هسته‌ای کسب کرد و انتخاب او از سوی دکتر روحانی به عنوان وزیر امور خارجه نه برای بهبود روابط ایران با کشورهای دیگر بلکه برای حل پرونده هسته‌ای بوده است. در تیرماه طبق آنچه اعلام شده است توافق نهایی صورت می‌گیرد و تکلیف پرونده هسته‌ای مشخص خواهد شد که این به معنای پایان ماموریت محمد جواد ظریف است و او دیگر وظیفه مهمی در وزارت خارجه نخواهد داشت چرا که رایزنی با سایر کشورها پس از حصول توافق آسان و ساده‌تر از قبل خواهد شد و نیازی نیست فرد ویژه‌ای برای این امر از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شود. محمد جواد ظریف در شهریورماه استعفا خواهد داد و خود را برای منصب دیگری آماده خواهد کرد که همان ریاست مجلس دهم است!”

این «منبع» افزوده: “برخی افراد سرشناس که همراه ظریف بودند هم دیگر آنچنان کار سنگینی در وزارت خارجه نخواهند داشت بنابراین به همراه او استعفا می‌دهند و تعدادی دیگر از طرفداران نامدار ظریف هم آنها را همراهی می‌کنند تا لیستی به نام «یاران ظریف» برای انتخابات مجلس دهم ارائه شود. ظریف به سبب محبوبیتی که کسب کرده است بطور قطع رئیس مجلس دهم می‌شود و مردم علاقه زیادی به او دارند.لیست یاران ظریف دو سوم کرسی‌های مجلس را برای خود خواهد کرد و این امر تنها به سبب اعتمادی حاصل می‌شود که مردم پس از توافق هسته‌ای به وزیر خارجه پیدا کرده‌اند. تحریم‌ها در سال‌های اخیر فشارهایی بر مردم وارد کرده است و رهایی از این فشارها با توافق هسته‌ای است که به امضای ظریف می‌رسد. با توجه به اینکه ظریف در گفت‌وگوی تلویزیونی شنبه خود بارها نام علی‌اکبر صالحی را آورد و او را آگاه به امور معرفی کرد بنابراین پس از استعفایش او بر کرسی وزیر خارجه خواهد نشست.”

این منبع تکلیف رئیس مجلس را هم روشن کرده و گفته است: “حتم بدانید رئیس‌جمهور دوازدهم هم روحانی است چرا که اقداماتش در زمینه هسته‌ای موجب خوشحالی مردم شده است و ظریف رئیس‌جمهور سیزدهم کشور خواهد بود”.