مسافر بی ادب به تهران رفت و با خامنه‌ای دیدار کرد

نویسنده
مریم کاشانی

» رئیس جمهور ترکیه در ایران

سفر رجب طیب اردوغان به تهران، علی‌رغم نارضایتی‌ گروهی از نمایندگان مجلس اسلامی انجام شد و او بر خلاف انتظار رسانه‌های محافظه‌کار، حتی با سیدعلی خامنه‌ای، ر هبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کرد.

این سفر در حالی انجام شد که در هفته‌های گذشته گروهی از نمایندگان راستگرای مجلس حملات لفظی شدیدی علیه اردوغان کرده و خواستار لغو سفر او شده بودند. این اظهارات پاسخ رئیس‌جمهور ترکیه را به دنبال داشت و او اعلام کرد که این نمایندگان را در سطح خود نمی داند. این سخنان خشم نمایندگان مجلس را برانگیخت و آنها تلاش برای لغو این سفر را افزایش دادند. حتی ۵۰ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به روحانی از وی درخواست کردند که از سفر اردوغان به تهران جلوگیری کند.

یک روز پیش از سفر اردوغان به تهران، ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه درباره خبر مربوط به نامه برخی از نمایندگان مجلس به حسن روحانی برای لغو سفر اردوغان گفته بود:“بهتر است نمایندگان مجلس ایران به جای عوام گرایی برای برقراری صلح تلاش کنند.”

با وجود هیاهوی زیادی که برخاسته بود، اردوغان به ایران رفت. هنگام ورود رئیس جمهور ترکیه به تهران در فرودگاه مهرآباد، محمود واعظی وزیر ارتباطات از او استقبال کرد و سپس در کاخ سعد آباد مورد استقبال رسمی حسن روحانی “رییس جمهوری اسلامی قرار گرفت. ابتدا و همزمان با حضور اردوغان در تهران” دومین نشست مشترک شورایعالی همکاری ایران و ترکیه با حضور وزرای هیات دولت دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران، مذاکرات خصوصی حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی آغاز شد.

پس از پایان این جلسات نیز روسای جمهور دو کشور کنفرانسی خبری برگزار کردند. حسن روحانی درباره جلسات مشترک خود با اردوغان گفت: “توافقات و تفاهمات بسیار مهمی در زمینه روابط دو جانبه، مسئله انرژی، حمل ونقل و ترانزیت، سرمایه گذاریهای بخش خصوصی دو طرف در کشورهای یکدیگر و همچنین در کشور ثالث داشتیم و مسائل مربوط به تجارت و تعرفه ترجیحی و نیز تجارت ترجیحی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.” به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی همچنین اضافه کرد: “خواست دو کشور این است که روابط تجاری دو طرف را که در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار بوده به مرز ۳۰ میلیارد دلار برسانیم و این هدف را دنبال کنیم. در شورای همکاری که قبل از این جلسه تشکیل شده بود در خصوص موارد ذکر شده با هم بحث کردیم. قرار شد تا اجلاس بعدی این موارد توسط روسای کمیسیون‌های مشترک دو طرف دنبال شود و به نتایجی برسیم که در سومین شورای عالی که در استانبول خواهد بود بتوانیم به توافق برسیم.” او تاکید کرد که درباره مسائل منطقه و از جمله حوادث یمن نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان با اشاره به امضای ۸ سند همکاری و یک بیانیه مشترک گفت: “در خصوص مسایل اقتصادی یک حوزه بسیار مشخص را از دست دادیم و حدود ۱۳ یا ۱۴ درصد در رابطه با وزن تجاری کم داریم ما قصد داشتیم به ۳۰ میلیارد دلار برسیم اما در این رابطه عقب افتاده‌ایم به طوری که صادرات ما ۴ میلیارد دلار است و صادرات ایران به ترکیه ۱۰ میلیارد دلار است. تفاوت تجاری دو کشور هم اکنون به نفع ایران است. “

طبق گزارش خبرگزاری تی‌آرتی وابسته به دولت ترکیه، اردوغان خواستار برداشتن گامهای لازم در زمینه قیمت گذاری برق و گاز طبیعی از طرف ایران نیز شد. او تاکید کرد: “در صورت کاهش قیمت گاز طبیعی، گاز بیشتری را خریداری خواهیم کرد.” اردوغان همچنین پیشنهاد کرد: “به جای یورو و دلار بهتر است که از واحد پولی ملی دو کشور در امور خرید و فروش استفاده شود.” او اعلام کرد این اقدام می‌تواند الگوی خوبی برای جهان باشد.

اما مهمترین بخش سفر اردوغان به تهران، برنامه دیدار او با سیدعلی خامنه‌ای بود که حتی پیش از انجام این سفر نیز خبر برنامه‌ریزی آن منتشر شده بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی رسمی رهبر جمهوری اسلامی خامنه‌ای در این دیدار ضمن تکرار دوباره سخنان ضدغربی‌اش خواستار “تصمیم جمعی مناسب و سازنده‌” کشورهای اسلامی برای حل مشکلاتشان شده است. او همچنین درباره بحران یمن گفته است: “موضع جمهوری اسلامی در خصوص تمام کشورها از جمله یمن، مخالفت با دخالت خارجی است، بنابراین، از نظر ما راه حل بحران یمن نیز توقف حملات و دخالت خارجی علیه مردم این کشور است، و این، یمنی‌ها هستند که باید برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.” خامنه‌ای درباره حضور ایران در عراق هم تاکید کرده: “ ایران در عراق حضور نظامی ندارد، اما روابط تاریخی، ریشه‌دار و بسیار نزدیکی بین دو ملت ایران و عراق برقرار است. “

به نظر می‌رسد این سخنان در پاسخ به اظهارات چند هفته پیش اردوغان بیان شده که خواستار خروج ایران از یمن شده و همچنین برنامه ایران در عراق را تسلط بر آن کشور توصیف کرده بود.

رسانه‌های راست گرای جمهوری اسلامی حتی تا صبح روز سفر اردوغان به ایران نیز همچنان به ابراز نارضایتی نسبت به این سفر مشغول بودند. از جمله یکی از سایتهای راستگرای وابسته به گروه فشار اصفهان در گزارشی با عنوان “فرش قرمز دولت برای یک مسافر بی ادب” نوشته بود: “اینکه دولت ایران با وجود این گستاخی بر دعوت خود از وی پافشاری کند می تواند در افکار عمومی ملت های مسلمان به این توهم خطرناک دامن بزند که گویی اتهامات مطرح شده از سوی اردوغان قابل اعتنا بوده و او به گفته خود برای نصیحت مسؤلان جمهوری اسلامی عازم سفر به تهران شده است.”

صبح دیروز و همزمان با ورود رئیس‌جمهور ترکیه به تهران نیز یکی دیگر از سایت های وابسته به راستگرایان نوشته بود: “ماموریت اردوغان خائن در تهران

اما پس از انتشار خبر دیدار خامنه‌ای و اردوغان، این رسانه‌ها و نمایندگان معترض مجلس، سکوت کرده و اعتراضات خود را ادامه نداده‌اند. برخی گروه‌های فشار وابسته به بسیج نیز که در هفته‌های اخیر تهدید کرده بودند که در صورت حضور اردوغان در ایران، اقدامات انقلابی خواهند کرد، هنوز توضیحی درباره اقدامات انقلابی خود نداده‌اند.