تصادفات نوروزی کمتر شد یا بیشتر؟

نویسنده
آرش معتمد

» آمارهای متناقض پلیس و اورژانس

پلیس مدعی کاهش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی در تعطیلات نوروز است اما اورژانس می‌گوید نه تنها کاهشی رخ نداده بلکه تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات امسال بیشتر از نوروز پارسال بوده؛ البته اعلام آمار و جزییات را به پزشکی قانونی محول می‌کند.

در این بین اعلام شده که بیشترین حوادث رانندگی نوروز برای سرنشینان خودروی پراید اتفاق افتاده؛ همان خودرویی که در بازار ایران ارزان‌ترین است و رکورددار تصادف در سال ۹۱ هم شده است.

 

تعطیلات زیاد، کشته‌های زیادتر

پلیس از کاهش حوادث رانندگی نوروزی و مجروحیت‌ها و مرگ‌های حاصل از آن خبر می‌دهد. از جمله رییس پلیس راهور در پایان هفته اول سال جدید مدعی کاهش هفت درصدی سوانح جاده‌ای در نوروز ۹۲ نسبت به نوروز سال قبل شد. سردار اسکندر مومنی ده روز بعد، اعلام کرد که شمار کشته‌های سرصحنه تصادفات در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه در پارسال، پنج درصد کاهش داشته است.

اما رییس اورژانس کشور روایت دیگری دارد: “آمار تصادفات رانندگی در نیمه اول تعطیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نسبی داشت اما در نیمه دوم به صورت چشمگیری افزایش یافت به طوری که برآورد اورژانس کشور نشان می‌دهد، تعداد تصادفات رانندگی، مجروحان و مرگ و میر ناشی از آن در کل تعطیلات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.”

محمدتقی طالبیان می‌گوید: “با اینکه آمار موارد فوتی تصادفات را در اختیار دارم، از اعلام آمار موارد مرگ و فوتی ناشی از تصادفات معذورم. مقررات کشور، اعلام این آمار را به عهده سازمان پزشکی قانونی قرار داده است اما در کل می‌توانم بگویم که تعداد حوادث ترافیکی و مرگ ناشی از آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نسبی داشته است.”

به گفته او از آغاز اجرای طرح امداد و نجات نوروزی از ۲۶ اسفند تا ۱۵ فروردین، ۱۷۳ هزار و ۱۹۲ مأموریت اورژانسی انجام شده که حدود ۳۱ هزار و ۷۲۳ مورد آ‌ن کمک رسانی به مجروحان تصادفات رانندگی بوده است. از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر در محل به صورت سرپایی درمان و ۲۷ هزار و ۷۲۱ نفر به بیمارستان منتقل شدند.

درحالی رییس اورژانس تعداد مجروحان و کشته‌شدگان را بیشتر اعلام می‌کند که همه حوادث توسط نیروهای این ارگان پوشش داده نمی‌شود و در مواردی ارگان‌هایی مانند هلال احمر هم وارد عمل شده که آمار تلفات را بالاتر هم خواهد برد.

در هر صورت این اظهارنظر باعث شد تا پلیس اندکی از مدعای خود کوتاه بیاید و معاون پلیس راهور توضیحاتی ارائه کند: “ نمی توان آمار امسال را با سال قبل مقایسه کرد، چون امسال تعداد سفرهای نوروزی خیلی بیشتر بود و طبیعی است که کثرت سفر هم آمار تصادف و کشته شده ها را بالا می‌برد. اما ما منتظر اعلام آمار پزشکی قانونی هستیم چون آن آمار قطعیت دارد.”

سرهنگ علیرضا جهانگیری همچنین خستگی و خواب آلودگی را مهم‌ترین عامل حوادث جاده‌ای و پراید را حادثه‌آفرین‌ترین خودروی تعطیلات معرفی کرده است. به گفته او بیشترین تصادف در جاده‌های فارس، اصفهان و مرکزی رخ داده است.

از سوی دیگر، رییس پلیس راهور اطلاعات بیشتری را هم اضافه کرده است: “ میانگین سنی رانندگانی که در نوروز امسال تصادف کردند،۳۶ سال بوده است. همچنین بیشترین واژگونی‌ها متعلق به رانندگان بالای ۴۰ سال سن، بیشترین سبقت و انحراف به چپ متعلق به رانندگان ۳۰ تا ۴۰ سال سن و بیشترین سرعت غیر مجاز متعلق به افراد زیر ۳۰ س ال بوده است.”

تهران هم مقام اول بیشترین تصادفات درون شهری را به خود اختصاص داد.

 

پراید و پژو، بی‌کیفیت‌های پرحادثه

احتمالا وقتی معاون عملیات پلیس راهور ناجا در اسفند ماه سال گذشته از اینکه مردم با پراید به مسافرت هزار کیلومتری می‌روند، ابراز تعجب می‌کرد از آمار بالای حادثه‌آفرینی این خودرو خبر داشت. اما چندین روز بعد اعلام شد که پراید و پژو رکوردداران اصلی تصادفات در سال ۹۱ هستند. خبرگزاری مهر گزارش داده که این دو خودرو حدود ۷۰ درصد تولیدات داخل را به خود اختصاص می‌دهند اما در عین حال به دلیل ایمنی اندک و نقص‌های موجود، علاوه بر رکورد در تولید در تصادفات نیز رکورددار هستند. براساس آمار‌های منتشر شده از سوی پلیس در سال ۹۱ از مجموع تولیدات خودروهای خانواده پژو، ۱۲۷ هزار و ۹۳۷ دستگاه دچار تصادف شدند تا رتبه اول را به خود اختصاص دهند. البته پس از آن‌ها نیز پراید با ۱۱۴ هزار و ۷۹۹ تصادف در رتبه دوم قرار دارد. البته تاکنون آماری از میزان تلفات این خودرو‌ها منتشر نشده است اما براساس اطلاعات موجود این دو خودرو جزو پنج خودرو پرتلفات کشور نیز هستند.

از سوی دیگر سال ۹۱ پرتصادفترین سال تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است و براساس آمار‌ها خودروهای شرکت ولوو و اسکانیا، دو خودروساز حمل و نقل عمومی در صدر پرتصادفترین خودرو‌ها قرار گرفته‌اند؛ خودروهایی که تصادف هرکدام از آن‌ها با تلفات ۱۵ خودرو برابری می‌کند.

 

آمارهایی از تصادفات و تلفات پرشمار

بر اساس اعلام رسمی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تصادف با ۲۳ هزار کشته و ۲۸۰ مجروح در کشور رخ می‌دهد. همچنین بنا بر آمار پزشک قانونی تا پایان آذرماه ۱۳۹۱، تعداد کشته‌های حوادث یک هزار و ۷۰ نفر برابر با ۶. ۶ درصد کاهش داشته است. کل کشته شدگان حوادث در ۹ ماه اول پارسال ۱۵ هزار و ۳۸۱ نفر بود که این رقم برای سال ۹۰، حدود ۱۶ هزار و ۴۶۰ نفر اعلام شده بود. در آخرین آمار اعلام شده پلیس در سال ۹۱ هم استان‌های تهران با یک هزار و ۲۱۲ کشته، فارس یک هزار و ۱۷۶ نفر و خراسان شمالی با یک هزار و ۱۲۲ کشته، بیشترین تلفات رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند. البته استانهای ایلام با ۱۱۹ کشته، کهگیلویه و بویر احمد با ۱۳۱ نفر و خراسان جنوبی با ۱۷۱ فوتی کمترین تلفات رانندگی را دارند.